Obsahem této práce je zapojení konceptu nenásilné komunikace M.Rosenberga a využití práce s narativem do probační práce s odsouzenými osobami (dohledovými klienty Probační a mediační služby). Autorka je přesvědčena, že oba tyto prvky v sobě mají potenciál k pozitivní změně u odsouzených, mohou vést ke zvýšení jejich prosociálních dovedností, a tedy dobře sloužit jako nástroje resocializace. Pro tento účel vytvořila tematické pracovní listy pro probační úředníky pro přímou práci s klienty (pro vedení dialogu), přičemž základ pracovních listů tvoří narativ v různých podobách. Pro tvorbu pracovních listů využila arteterapeutických technik, logoterapeutického pohledu a konceptu nenásilné komunikace.
Anotace v angličtině
The content of this work is the involvement of the concept of non-violent communication by M. Rosenberg and the use of narrative work in probation work with convicted persons (supervision clients of the Probation and Mediation Service). The author is convinced that both of these elements have the potential for positive change in convicts, can lead to an increase in their prosocial skills, and thus serve well as tools for resocialization. For this purpose, she created thematic worksheets for probation officers to work directly with clients (to conduct a dialogue), while the basis of the worksheets is narrative in various forms. She used art therapy techniques, a logotherapy perspective and the concept of nonviolent communication to create worksheets.
Klíčová slova
RESOCIALIZACE, NENÁSILNÁ KOMUNIKACE, NARATIV, PROBACE, ROZHOVOR, PRACOVNÍ LISTY
Obsahem této práce je zapojení konceptu nenásilné komunikace M.Rosenberga a využití práce s narativem do probační práce s odsouzenými osobami (dohledovými klienty Probační a mediační služby). Autorka je přesvědčena, že oba tyto prvky v sobě mají potenciál k pozitivní změně u odsouzených, mohou vést ke zvýšení jejich prosociálních dovedností, a tedy dobře sloužit jako nástroje resocializace. Pro tento účel vytvořila tematické pracovní listy pro probační úředníky pro přímou práci s klienty (pro vedení dialogu), přičemž základ pracovních listů tvoří narativ v různých podobách. Pro tvorbu pracovních listů využila arteterapeutických technik, logoterapeutického pohledu a konceptu nenásilné komunikace.
Anotace v angličtině
The content of this work is the involvement of the concept of non-violent communication by M. Rosenberg and the use of narrative work in probation work with convicted persons (supervision clients of the Probation and Mediation Service). The author is convinced that both of these elements have the potential for positive change in convicts, can lead to an increase in their prosocial skills, and thus serve well as tools for resocialization. For this purpose, she created thematic worksheets for probation officers to work directly with clients (to conduct a dialogue), while the basis of the worksheets is narrative in various forms. She used art therapy techniques, a logotherapy perspective and the concept of nonviolent communication to create worksheets.
Klíčová slova
RESOCIALIZACE, NENÁSILNÁ KOMUNIKACE, NARATIV, PROBACE, ROZHOVOR, PRACOVNÍ LISTY
V úvodu autorka popíše východiska teoretické práce a její předpoklad. V první teoretické části práce autorka představí narativní přístup a koncept nenásilné komunikace dle M. Rosenberga, jež budou využity v praktické části k vytvoření pracovních listů pro přímou práci s odsouzenými v rámci probačního dohledu. Druhá část práce bude praktická, s cílem vytvořitt pracovní listy, které budou pracovní pomůckou za účelem zvýšení úroveně prosociálních kompetencí klientů v oblasti morálního vývoje a komunikace.
Zásady pro vypracování
V úvodu autorka popíše východiska teoretické práce a její předpoklad. V první teoretické části práce autorka představí narativní přístup a koncept nenásilné komunikace dle M. Rosenberga, jež budou využity v praktické části k vytvoření pracovních listů pro přímou práci s odsouzenými v rámci probačního dohledu. Druhá část práce bude praktická, s cílem vytvořitt pracovní listy, které budou pracovní pomůckou za účelem zvýšení úroveně prosociálních kompetencí klientů v oblasti morálního vývoje a komunikace.
Seznam doporučené literatury
Hábl Jan (2013) Učit (se) příběhem. Host – vydavatelství s.r.o.
Lukasová Elisabeth (1997) Logoterapie ve výchově. Portál.
Nakonečný Milan (1998) Základy psychologie. Academia.
Rosenberg Marshall B. (2020) Nenásilná komunikace v praxi. Portál.
Rosenberg Marshall B.(2005) Speak Peace in a World of Conflict. Puddle Dancer Press.
Štern P.,Ouředníková L.,Doubravová D. (2010) Probace a mediace – Možnosti řešení trestných činů. Portál.
Seznam doporučené literatury
Hábl Jan (2013) Učit (se) příběhem. Host – vydavatelství s.r.o.
Lukasová Elisabeth (1997) Logoterapie ve výchově. Portál.
Nakonečný Milan (1998) Základy psychologie. Academia.
Rosenberg Marshall B. (2020) Nenásilná komunikace v praxi. Portál.
Rosenberg Marshall B.(2005) Speak Peace in a World of Conflict. Puddle Dancer Press.
Štern P.,Ouředníková L.,Doubravová D. (2010) Probace a mediace – Možnosti řešení trestných činů. Portál.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka obhájila s odbornou znalostí a pečlivostí závěrečnou práci. Zodpověděla všechny otázky z posudků a zapojila se do diskuze.