Diplomová práce se věnuje oblasti prevence, uvádí její členění a popisuje preventivní strategie v rodině, ve škole a preventivní působení středisek výchovné péče. Zahrnuje roli a úlohu těchto středisek v systému prevence, motivaci návštěvníků SVP, kterými mohou být poruchy chování či rizikové chování. Zabývá se faktory ovlivňující efektivitu prevence a v rámci výzkumného šetření představuje efektivní a neefektivní metody práce pohledem pracovníků SVP.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the topic of prevention and its division. It describes preventive strategies in the family, at school and preventive action of Centres of Educative Care. It includes the role of these centres in the prevention system, the motivation of the visitors of the CEC, which may be behavioural disorders or risky behaviour. It deals with the factors influencing the effectiveness of prevention and presents effective and ineffective methods of work through the eyes of CEC staff in a research investigation.
Klíčová slova
Efektivita prevence, střediska výchovné péče, motivace klientů SVP, poruchy chování, rizikové chování
Klíčová slova v angličtině
Effectiveness of prevention, Centres of Educative Care, motivation of CEC clients, behavioural disorders, risky behaviour
Rozsah průvodní práce
99 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se věnuje oblasti prevence, uvádí její členění a popisuje preventivní strategie v rodině, ve škole a preventivní působení středisek výchovné péče. Zahrnuje roli a úlohu těchto středisek v systému prevence, motivaci návštěvníků SVP, kterými mohou být poruchy chování či rizikové chování. Zabývá se faktory ovlivňující efektivitu prevence a v rámci výzkumného šetření představuje efektivní a neefektivní metody práce pohledem pracovníků SVP.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the topic of prevention and its division. It describes preventive strategies in the family, at school and preventive action of Centres of Educative Care. It includes the role of these centres in the prevention system, the motivation of the visitors of the CEC, which may be behavioural disorders or risky behaviour. It deals with the factors influencing the effectiveness of prevention and presents effective and ineffective methods of work through the eyes of CEC staff in a research investigation.
Klíčová slova
Efektivita prevence, střediska výchovné péče, motivace klientů SVP, poruchy chování, rizikové chování
Klíčová slova v angličtině
Effectiveness of prevention, Centres of Educative Care, motivation of CEC clients, behavioural disorders, risky behaviour
Zásady pro vypracování
Obsahovým tématem diplomové práce je efektivita preventivní práce středisek výchovné péče. V úvodní části práce pojednává o efektivitě a možnostech její (ne)měřitelnosti v oblasti prevence. Zabývá se blíže problematikou prevence, uvádí její členění a popisuje prevenci v rodině a ve škole. Rovněž jsou zde uvedeny faktory, které ovlivňují efektivitu prevence, mezi které patří osobnost a dědičnost, rodina, škola, vrstevníci a média.
Je zde zmíněna problematika rizikového chování a poruch chování. V neposlední řadě diplomová práce pojednává o zařízeních preventivně výchovné péče, a to o střediscích výchovné péče, jejich cílové skupině, službách a činnostech.
Praktická část diplomové práce je věnována výzkumnému šetření, které je realizováno smíšeným výzkumem za použití sekvenčního kombinování metod. Výzkumné šetření začíná jako kvalitativní (za využití rozhovorů) a následně využívá získaná data pro kvantitativní šetření, které je uskutečněno prostřednictvím dotazníku.
Zásady pro vypracování
Obsahovým tématem diplomové práce je efektivita preventivní práce středisek výchovné péče. V úvodní části práce pojednává o efektivitě a možnostech její (ne)měřitelnosti v oblasti prevence. Zabývá se blíže problematikou prevence, uvádí její členění a popisuje prevenci v rodině a ve škole. Rovněž jsou zde uvedeny faktory, které ovlivňují efektivitu prevence, mezi které patří osobnost a dědičnost, rodina, škola, vrstevníci a média.
Je zde zmíněna problematika rizikového chování a poruch chování. V neposlední řadě diplomová práce pojednává o zařízeních preventivně výchovné péče, a to o střediscích výchovné péče, jejich cílové skupině, službách a činnostech.
Praktická část diplomové práce je věnována výzkumnému šetření, které je realizováno smíšeným výzkumem za použití sekvenčního kombinování metod. Výzkumné šetření začíná jako kvalitativní (za využití rozhovorů) a následně využívá získaná data pro kvantitativní šetření, které je uskutečněno prostřednictvím dotazníku.
Seznam doporučené literatury
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5326-3.
MATOUŠEK, Oldřich a Andrea MATOUŠKOVÁ. Mládež a delikvence: možné příčiny, struktura, programy prevence kriminality mládeže. Vyd. 3., aktualiz. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-825-8.
MIOVSKÝ, Michal a kol. Kvalita a efektivita v prevenci rizikového chování dětí a dospívajících. Praha: Klinika adiktologie 1. lékařské fakulty Univerzity Karlovy v Praze, 2015. ISBN 978-80-7422-395-2.
RICHTER, Matthias. Risk behavior in adolescence: patterns, determinants and consequences. Wiesbaden: VS Research, 2010. ISBN 978-3-531-17336-8.
VOJTOVÁ, Věra. Kapitoly z etopedie I. 2., přeprac. a rozš. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008. ISBN 978-80-210-4573-6.
Seznam doporučené literatury
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5326-3.
MATOUŠEK, Oldřich a Andrea MATOUŠKOVÁ. Mládež a delikvence: možné příčiny, struktura, programy prevence kriminality mládeže. Vyd. 3., aktualiz. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-825-8.
MIOVSKÝ, Michal a kol. Kvalita a efektivita v prevenci rizikového chování dětí a dospívajících. Praha: Klinika adiktologie 1. lékařské fakulty Univerzity Karlovy v Praze, 2015. ISBN 978-80-7422-395-2.
RICHTER, Matthias. Risk behavior in adolescence: patterns, determinants and consequences. Wiesbaden: VS Research, 2010. ISBN 978-3-531-17336-8.
VOJTOVÁ, Věra. Kapitoly z etopedie I. 2., přeprac. a rozš. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008. ISBN 978-80-210-4573-6.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka pružně reagovala na otázky kladené členy komise. Kompletně představila svou DP, její obsah a cíle. Svou DP obhájila.