Diplomová práce s názvem Jinakost aneb inkluze v praxi na Univerzitě Pardubice se zaměří na inkluzivní vzdělávání studentů na Univerzitě Pardubice, jak samotnou inkluzi vnímají akademičtí pracovníci, konkrétně na Fakultě filozofické. Teoretická část bude věnována inkluzivnímu vzdělávání na Univerzitě Pardubice a jeho historii, vymezení základních pojmů. Pozornost bude zaměřena na definici inkluze a její zasazení do kontextu legislativních dokumentů upravujících inkluzivní vzdělávání v České republice, také bude popsán rozdíl mezi pojmy integrace a inkluze.
Praktická část bude zpracována kvalitativní metodologií. Výzkumné šetření bude realizováno v rámci polostrukturovaných rozhovorů s akademickými pracovníky na Fakultě filozofické Univerzity Pardubice. Cílem diplomové práce bude zjistit, jak bude inkluze vnímána z pozice akademických pracovníků, zda inkluze v praxi přináší přínosy či rizika a na jejich osobní zkušenosti. V neposlední řadě také na to, v čem vidí možná zlepšení do budoucna.
Anotace v angličtině
The dissertation entitled Otherness or Inclusion in Practice at the University of Pardubice will focus on inclusive education of students at the University of Pardubice and how inclusion is perceived by academic staff, specifically at the Faculty of Arts. The theoretical part will be devoted to inclusive education at the University of Pardubice and its history, definition of basic concepts. Attention will be focused on the definition of inclusion and its setting in the context of legislative documents regulating inclusive education in the Czech Republic, the difference between the concepts of integration and inclusion will also be described.
The practical part will be processed by qualitative methodology. The research investigation will be carried out within the framework of semi-structured interviews with academic staff at the Faculty of Philosophy of the University of Pardubice. The aim of the thesis will be to find out how inclusion will be perceived from the position of academic staff, whether inclusion in practice brings benefits or risks and on their personal experiences. Last but not least, what they see as possible improvements in the future.
Klíčová slova
Inkluze, inkluzivní vzdělávání, student se speciálními vzdělávacími potřebami
Klíčová slova v angličtině
Integration, inclusion, student with special educational needs
Rozsah průvodní práce
73 s.,(130 853 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce s názvem Jinakost aneb inkluze v praxi na Univerzitě Pardubice se zaměří na inkluzivní vzdělávání studentů na Univerzitě Pardubice, jak samotnou inkluzi vnímají akademičtí pracovníci, konkrétně na Fakultě filozofické. Teoretická část bude věnována inkluzivnímu vzdělávání na Univerzitě Pardubice a jeho historii, vymezení základních pojmů. Pozornost bude zaměřena na definici inkluze a její zasazení do kontextu legislativních dokumentů upravujících inkluzivní vzdělávání v České republice, také bude popsán rozdíl mezi pojmy integrace a inkluze.
Praktická část bude zpracována kvalitativní metodologií. Výzkumné šetření bude realizováno v rámci polostrukturovaných rozhovorů s akademickými pracovníky na Fakultě filozofické Univerzity Pardubice. Cílem diplomové práce bude zjistit, jak bude inkluze vnímána z pozice akademických pracovníků, zda inkluze v praxi přináší přínosy či rizika a na jejich osobní zkušenosti. V neposlední řadě také na to, v čem vidí možná zlepšení do budoucna.
Anotace v angličtině
The dissertation entitled Otherness or Inclusion in Practice at the University of Pardubice will focus on inclusive education of students at the University of Pardubice and how inclusion is perceived by academic staff, specifically at the Faculty of Arts. The theoretical part will be devoted to inclusive education at the University of Pardubice and its history, definition of basic concepts. Attention will be focused on the definition of inclusion and its setting in the context of legislative documents regulating inclusive education in the Czech Republic, the difference between the concepts of integration and inclusion will also be described.
The practical part will be processed by qualitative methodology. The research investigation will be carried out within the framework of semi-structured interviews with academic staff at the Faculty of Philosophy of the University of Pardubice. The aim of the thesis will be to find out how inclusion will be perceived from the position of academic staff, whether inclusion in practice brings benefits or risks and on their personal experiences. Last but not least, what they see as possible improvements in the future.
Klíčová slova
Inkluze, inkluzivní vzdělávání, student se speciálními vzdělávacími potřebami
Klíčová slova v angličtině
Integration, inclusion, student with special educational needs
Zásady pro vypracování
Diplomová práce s názvem Jinakost aneb inkluze v praxi na Univerzitě Pardubice se bude zaměřovat na inkluzivní vzdělávání studentů na Univerzitě Pardubice a na to, jak samotnou inkluzi vnímají akademičtí pracovníci, konkrétně na Fakultě filozofické, především na Katedře věd o výchově. Teoretická část se bude věnovat inkluzivnímu vzdělávání na Univerzitě Pardubice, vymezením základních pojmů, samotné definici inkluze a jejím zasazením do kontextu legislativních dokumentů upravujících inkluzivní vzdělávání v České republice. Samostatnou kapitolu bude tvořit také například popis rozdílů mezi pojmy integrace a inkluze. Praktická část bude zpracována kvalitativní metodologií. Výzkumné šetření je realizováno v rámci polostrukturovaných rozhovorů s akademickými pracovníky na Fakultě filozofické Univerzity Pardubice. Cílem diplomové práce bude zjistit, jak je inkluze vnímána z pozice akademických pracovníků, zda inkluze v praxi přináší přínosy či rizika a na jejich osobní zkušenosti. V neposlední řadě také na to, v čem vidí možná zlepšení do budoucna.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce s názvem Jinakost aneb inkluze v praxi na Univerzitě Pardubice se bude zaměřovat na inkluzivní vzdělávání studentů na Univerzitě Pardubice a na to, jak samotnou inkluzi vnímají akademičtí pracovníci, konkrétně na Fakultě filozofické, především na Katedře věd o výchově. Teoretická část se bude věnovat inkluzivnímu vzdělávání na Univerzitě Pardubice, vymezením základních pojmů, samotné definici inkluze a jejím zasazením do kontextu legislativních dokumentů upravujících inkluzivní vzdělávání v České republice. Samostatnou kapitolu bude tvořit také například popis rozdílů mezi pojmy integrace a inkluze. Praktická část bude zpracována kvalitativní metodologií. Výzkumné šetření je realizováno v rámci polostrukturovaných rozhovorů s akademickými pracovníky na Fakultě filozofické Univerzity Pardubice. Cílem diplomové práce bude zjistit, jak je inkluze vnímána z pozice akademických pracovníků, zda inkluze v praxi přináší přínosy či rizika a na jejich osobní zkušenosti. V neposlední řadě také na to, v čem vidí možná zlepšení do budoucna.
Seznam doporučené literatury
ČEREŠŇOVÁ, Zuzana, ed. Inclusivehighereducation. Prague: Gasset, 2018. ISBN 978-80-87079-60-7.
HUTYROVÁ, Miluše, ed., 2014. Jinakost ve speciálněpedagogickém kontextu: II. olomoucké speciálněpedagogické dny: sborník příspěvků z konference: XV. mezinárodní konference k problematice osob se specifickými potřebami: II. konference mladých vědeckých pracovníků: téma konference: interdisciplinární pohledy na jinakost. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 978-80-244-4290-7.
CHRÁSKA, Miroslav, 2016. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5326-3.
LECHTA, Viktor, ed. Inkluzivní pedagogika. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1123-5.
NOVOSAD, Libor. Tělesné postižení jako fenomén i životní realita: diskurzivní pohledy na tělo, tělesnost, pohyb, člověka a tělesné postižení. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-873-9.
PACHER, Petr. Vývojová psychologie. Praha: University of Applied Management., 2017. ISBN 978-80-88186-16-8.
PROUZOVÁ-KVĚTOŇOVÁ, Regina. Význam jinakosti pro speciálně pedagogické myšlení. Praha, 2011. Dizertační práce. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Oddělení pro vědeckou činnost. Vedoucí práce Titzl, Boris.
VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 5. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0225-7.
Seznam doporučené literatury
ČEREŠŇOVÁ, Zuzana, ed. Inclusivehighereducation. Prague: Gasset, 2018. ISBN 978-80-87079-60-7.
HUTYROVÁ, Miluše, ed., 2014. Jinakost ve speciálněpedagogickém kontextu: II. olomoucké speciálněpedagogické dny: sborník příspěvků z konference: XV. mezinárodní konference k problematice osob se specifickými potřebami: II. konference mladých vědeckých pracovníků: téma konference: interdisciplinární pohledy na jinakost. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 978-80-244-4290-7.
CHRÁSKA, Miroslav, 2016. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5326-3.
LECHTA, Viktor, ed. Inkluzivní pedagogika. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1123-5.
NOVOSAD, Libor. Tělesné postižení jako fenomén i životní realita: diskurzivní pohledy na tělo, tělesnost, pohyb, člověka a tělesné postižení. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-873-9.
PACHER, Petr. Vývojová psychologie. Praha: University of Applied Management., 2017. ISBN 978-80-88186-16-8.
PROUZOVÁ-KVĚTOŇOVÁ, Regina. Význam jinakosti pro speciálně pedagogické myšlení. Praha, 2011. Dizertační práce. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Oddělení pro vědeckou činnost. Vedoucí práce Titzl, Boris.
VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 5. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0225-7.