Diplomová práce se zabývá tématem mediální výchovy v rodině a rizikového obsahu na sociálních sítích. Práce je rozdělena do dvou částí, teoretické a praktické. V teoretické části jsou vymezena základní témata práce - mediální výchova, gramotnost či vliv médií, a také sociální sítě a rizikový obsah na nich, např. sexualizovaný nebo násilný obsah, sexting, kybergrooming apod. Praktická část je věnována kvantitativnímu výzkumu realizovanému prostřednictvím dotazníkového šetření s výzkumnými soubory žáků šestých tříd základních škol v Pardubicích a jejich rodičů. Cílem výzkumu bylo popsat, zda a s jakým rizikovým obsahem se děti na sociálních sítích setkávají a jakým způsobem je v rodinách realizována mediální výchova zaměřená na toto téma.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the topic of media education in the family and risky content on social networks. The thesis is divided into two parts, theoretical and practical. The theoretical part defines the main themes of the thesis - media education, literacy or the influence of the media, as well as social networks and risky content on them, such as sexualized or violent content, sexting, cyberbullying, etc. The practical part is devoted to quantitative research carried out through a questionnaire survey with research files of sixth grade pupils of primary schools in Pardubice, and their parents. The aim of the research was to describe whether and what kind of risky content children encounter on social networks and how media education focused on this topic is implemented in families.
Klíčová slova
mediální výchova, mediální výchova v rodině, sociální sítě, rizikový obsah, rizika sociálních sítí
Klíčová slova v angličtině
media education, media education in the family, social networks, risky content, risks of social networks
Rozsah průvodní práce
-
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá tématem mediální výchovy v rodině a rizikového obsahu na sociálních sítích. Práce je rozdělena do dvou částí, teoretické a praktické. V teoretické části jsou vymezena základní témata práce - mediální výchova, gramotnost či vliv médií, a také sociální sítě a rizikový obsah na nich, např. sexualizovaný nebo násilný obsah, sexting, kybergrooming apod. Praktická část je věnována kvantitativnímu výzkumu realizovanému prostřednictvím dotazníkového šetření s výzkumnými soubory žáků šestých tříd základních škol v Pardubicích a jejich rodičů. Cílem výzkumu bylo popsat, zda a s jakým rizikovým obsahem se děti na sociálních sítích setkávají a jakým způsobem je v rodinách realizována mediální výchova zaměřená na toto téma.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the topic of media education in the family and risky content on social networks. The thesis is divided into two parts, theoretical and practical. The theoretical part defines the main themes of the thesis - media education, literacy or the influence of the media, as well as social networks and risky content on them, such as sexualized or violent content, sexting, cyberbullying, etc. The practical part is devoted to quantitative research carried out through a questionnaire survey with research files of sixth grade pupils of primary schools in Pardubice, and their parents. The aim of the research was to describe whether and what kind of risky content children encounter on social networks and how media education focused on this topic is implemented in families.
Klíčová slova
mediální výchova, mediální výchova v rodině, sociální sítě, rizikový obsah, rizika sociálních sítí
Klíčová slova v angličtině
media education, media education in the family, social networks, risky content, risks of social networks
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se věnuje tématu mediální výchova v rodině a rizikovému obsahu na sociálních sítích. Práce je uspořádána do dvou částí, teoretické a praktické. Teoretická část vymezuje pojmy mediální pedagogika, mediální výchova a mediální gramotnost, a také rizikový obsah na sociálních sítích, se kterým se děti mohou setkávat, např. násilný či sexualizovaný obsah nebo kyberšikana. Část praktická je potom zaměřena na kvantitativní výzkum realizovaný prostřednictvím dotazníkového šetření, jehož výzkumný soubor tvoří děti na 2. stupni základních škol v Pardubickém kraji. Cílem výzkumu je zjistit, zda se děti s rizikovým obsahem na sociálních sítích setkávají a jakým způsobem se v rodinách uskutečňuje mediální výchova zaměřená na toto téma a jeho prevenci.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se věnuje tématu mediální výchova v rodině a rizikovému obsahu na sociálních sítích. Práce je uspořádána do dvou částí, teoretické a praktické. Teoretická část vymezuje pojmy mediální pedagogika, mediální výchova a mediální gramotnost, a také rizikový obsah na sociálních sítích, se kterým se děti mohou setkávat, např. násilný či sexualizovaný obsah nebo kyberšikana. Část praktická je potom zaměřena na kvantitativní výzkum realizovaný prostřednictvím dotazníkového šetření, jehož výzkumný soubor tvoří děti na 2. stupni základních škol v Pardubickém kraji. Cílem výzkumu je zjistit, zda se děti s rizikovým obsahem na sociálních sítích setkávají a jakým způsobem se v rodinách uskutečňuje mediální výchova zaměřená na toto téma a jeho prevenci.
Seznam doporučené literatury
ECKERTOVÁ, Lenka a DOČEKAL, Daniel. Bezpečnost dětí na internetu: rádce zodpovědného rodiče. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2013. 224 s. ISBN 978-80-251-3804-5.
LUKÁŠOVÁ, Kateřina. Škodlivý obsah na internetu. Kybernetická kriminalita. Praha: Karolinum, 2013. s. 7-22. ISBN 978-80-246-2668-0. Dostupné také z: https://karolinum.cz/data/clanek/660/Iuridica_4_2012_01_Lukasova.pdf.
PIKE, Deidre. Media literacy: seeking honesty, independence, and productivity in today's mass messages. New York: International debate education association, [2014]. ISBN 978-1-61770-085-9.
SLOBODA, Zdeněk. Mediální výchova v rodině: postoje, nástroje, výzvy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. Kultura, média, komunikace. Paedagogia mediorum. ISBN 978-80-244-4496-3.
STAŠOVÁ, Leona, Gabriela SLANINOVÁ a Iva JUNOVÁ. Nová generace: vybrané aspekty socializace a výchovy současných dětí a mládeže v kontextu medializované společnosti. Hradec Králové: Gaudeamus, 2015. Recenzované monografie. ISBN 978-80-7435-567-7.
Seznam doporučené literatury
ECKERTOVÁ, Lenka a DOČEKAL, Daniel. Bezpečnost dětí na internetu: rádce zodpovědného rodiče. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2013. 224 s. ISBN 978-80-251-3804-5.
LUKÁŠOVÁ, Kateřina. Škodlivý obsah na internetu. Kybernetická kriminalita. Praha: Karolinum, 2013. s. 7-22. ISBN 978-80-246-2668-0. Dostupné také z: https://karolinum.cz/data/clanek/660/Iuridica_4_2012_01_Lukasova.pdf.
PIKE, Deidre. Media literacy: seeking honesty, independence, and productivity in today's mass messages. New York: International debate education association, [2014]. ISBN 978-1-61770-085-9.
SLOBODA, Zdeněk. Mediální výchova v rodině: postoje, nástroje, výzvy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. Kultura, média, komunikace. Paedagogia mediorum. ISBN 978-80-244-4496-3.
STAŠOVÁ, Leona, Gabriela SLANINOVÁ a Iva JUNOVÁ. Nová generace: vybrané aspekty socializace a výchovy současných dětí a mládeže v kontextu medializované společnosti. Hradec Králové: Gaudeamus, 2015. Recenzované monografie. ISBN 978-80-7435-567-7.