Diplomová práce se bude zabývat integrací ukrajinských žáků do základních škol v České republice s ohledem na probíhající ruskou invazi na Ukrajinu. Práce bude rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část se bude věnovat vysvětlení základní terminologie (migrace, migrant, uprchlík, žadatel o udělení mezinárodní ochrany, azylant), azylové a integrační politice. Další část se bude věnovat integraci ukrajinských žáků do systému základního vzdělávání v České republice. Dále se práce bude věnovat organizacím, které pomáhají ukrajinským žákům se zvládáním školní docházky v českých školách a s jejich integrací do české společnosti. Praktická část práce se bude věnovat kvalitativnímu výzkumu a bude zaměřena na integraci ukrajinských žáků do základních škol ve Středočeském kraji. Metodou sběru dat bude polostrukturovaný rozhovor. Praktickou část budou tvořit rozhovory s vedením a učiteli základních škol. Cílem výzkumného šetření bude zjistit, jak se základní školy vyrovnaly se situací, která nastala v únoru 2022 (po vypuknutí ruské invaze na Ukrajinu) a s jakými institucemi spolupracovaly a spolupracují v procesu integrace ukrajinských žáků do českého prostředí.
Anotace v angličtině
The thesis will explore the integration of Ukrainian students into primary schools in the Czech Republic in the context of the ongoing Russian invasion of Ukraine. The thesis will be divided into theoretical and practical parts. The theoretical part will focus on explaining basic terminology (migration, migrant, refugee, asylum seeker, asylee), asylum and integration policies. Another part will address the integration of Ukrainian students into the primary education system in the Czech Republic. Additionally, the thesis will discuss organizations that help Ukrainian students manage school attendance in Czech schools and their integration into Czech society. The practical part of the thesis will involve qualitative research, focusing on the integration of Ukrainian students into primary schools in the Central Bohemian Region. Data collection will be conducted through semi-structured interviews. The practical part will consist of interviews with school administrators and teachers. The aim of the research is to determine how primary schools have coped with the situation that arose in February 2022 (after the outbreak of the Russian invasion of Ukraine) and to identify the institutions they have collaborated with and continue to collaborate with in the process of integrating Ukrainian students into the Czech environment.
Klíčová slova
integrace, ukrajinští žáci, dočasná ochrana, ruská invaze na Ukrajinu, základní škola
Klíčová slova v angličtině
integration, Ukrainian students, temporary protection, Russian invasion of Ukraine, primary school
Rozsah průvodní práce
79 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se bude zabývat integrací ukrajinských žáků do základních škol v České republice s ohledem na probíhající ruskou invazi na Ukrajinu. Práce bude rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část se bude věnovat vysvětlení základní terminologie (migrace, migrant, uprchlík, žadatel o udělení mezinárodní ochrany, azylant), azylové a integrační politice. Další část se bude věnovat integraci ukrajinských žáků do systému základního vzdělávání v České republice. Dále se práce bude věnovat organizacím, které pomáhají ukrajinským žákům se zvládáním školní docházky v českých školách a s jejich integrací do české společnosti. Praktická část práce se bude věnovat kvalitativnímu výzkumu a bude zaměřena na integraci ukrajinských žáků do základních škol ve Středočeském kraji. Metodou sběru dat bude polostrukturovaný rozhovor. Praktickou část budou tvořit rozhovory s vedením a učiteli základních škol. Cílem výzkumného šetření bude zjistit, jak se základní školy vyrovnaly se situací, která nastala v únoru 2022 (po vypuknutí ruské invaze na Ukrajinu) a s jakými institucemi spolupracovaly a spolupracují v procesu integrace ukrajinských žáků do českého prostředí.
Anotace v angličtině
The thesis will explore the integration of Ukrainian students into primary schools in the Czech Republic in the context of the ongoing Russian invasion of Ukraine. The thesis will be divided into theoretical and practical parts. The theoretical part will focus on explaining basic terminology (migration, migrant, refugee, asylum seeker, asylee), asylum and integration policies. Another part will address the integration of Ukrainian students into the primary education system in the Czech Republic. Additionally, the thesis will discuss organizations that help Ukrainian students manage school attendance in Czech schools and their integration into Czech society. The practical part of the thesis will involve qualitative research, focusing on the integration of Ukrainian students into primary schools in the Central Bohemian Region. Data collection will be conducted through semi-structured interviews. The practical part will consist of interviews with school administrators and teachers. The aim of the research is to determine how primary schools have coped with the situation that arose in February 2022 (after the outbreak of the Russian invasion of Ukraine) and to identify the institutions they have collaborated with and continue to collaborate with in the process of integrating Ukrainian students into the Czech environment.
Klíčová slova
integrace, ukrajinští žáci, dočasná ochrana, ruská invaze na Ukrajinu, základní škola
Klíčová slova v angličtině
integration, Ukrainian students, temporary protection, Russian invasion of Ukraine, primary school
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude zabývat integrací ukrajinských žáků do základních škol v České republice s ohledem na probíhající ruskou invazi na Ukrajině. Práce bude rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část se bude věnovat vysvětlení základní terminologie (migrace, migrant, uprchlík, žadatel o udělení mezinárodní ochrany, azylant), azylové a integrační politice. Další část se bude věnovat integraci ukrajinských žáků do systému základního vzdělávání v České republice. Dále se práce bude věnovat organizacím, které pomáhají ukrajinským žákům se zvládáním školní docházky v českých školách a s jejich integrací do české společnosti.
Praktická část práce se bude věnovat kvalitativnímu výzkumu a bude zaměřena na integraci ukrajinských žáků do základních škol ve Středočeském kraji. Metodou sběru dat bude polostrukturovaný rozhovor. Praktickou část budou tvořit rozhovory s vedením a učiteli základních škol. Cílem výzkumného šetření bude zjistit, jak se základní školy vyrovnaly se situací, která nastala v únoru 2022 (po vypuknutí ruské invaze na Ukrajině) a s jakými institucemi spolupracovaly a spolupracují v procesu integrace ukrajinských žáků do českého prostředí.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude zabývat integrací ukrajinských žáků do základních škol v České republice s ohledem na probíhající ruskou invazi na Ukrajině. Práce bude rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část se bude věnovat vysvětlení základní terminologie (migrace, migrant, uprchlík, žadatel o udělení mezinárodní ochrany, azylant), azylové a integrační politice. Další část se bude věnovat integraci ukrajinských žáků do systému základního vzdělávání v České republice. Dále se práce bude věnovat organizacím, které pomáhají ukrajinským žákům se zvládáním školní docházky v českých školách a s jejich integrací do české společnosti.
Praktická část práce se bude věnovat kvalitativnímu výzkumu a bude zaměřena na integraci ukrajinských žáků do základních škol ve Středočeském kraji. Metodou sběru dat bude polostrukturovaný rozhovor. Praktickou část budou tvořit rozhovory s vedením a učiteli základních škol. Cílem výzkumného šetření bude zjistit, jak se základní školy vyrovnaly se situací, která nastala v únoru 2022 (po vypuknutí ruské invaze na Ukrajině) a s jakými institucemi spolupracovaly a spolupracují v procesu integrace ukrajinských žáků do českého prostředí.
Seznam doporučené literatury
GILBERT, Mark. European integration: a political history. Second edition. Lanham, MD: Rowman & Littlefield, [2021]. ISBN 978-1-5381-0681-5.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. 3. vyd. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0219-6.
KELLER, Jan. Evropské rozpory ve světle migrace. Praha: Sociologické nakladatelství SLON, 2017. Knižnice Sociologické aktuality., 40. svazek. ISBN 978-80-7419-249-4.
KOLDINSKÁ, Kristina, Harald Christian SCHEU a Martin ŠTEFKO, ed. Sociální integrace cizinců. Praha: Auditorium, 2016. ISBN 978-80-87284-60-5.
PAVLÍKOVÁ, Eva a Karel SLÁDEK. Sociální situace a religiozita ukrajinských migrantů v ČR: kolektivní monografie. Červený Kostelec: Pavel Mervart, 2009. ISBN 978-80-86818-95-5.
UHEREK, Zdeněk, HONUSKOVÁ, Věra, OŠŤÁDALOVÁ, Šárka a GÜNTER, Vladislav. Migrace: historie a současnost. Ostrava: Občanské sdružení PANT, 2016. ISBN 9788090594296.
Zákon č. 325/1999 Sb. O azylu a o změně zákona č. 283/1991 Sb., o Policii České republiky, ve znění pozdějších předpisů, (zákon o azylu)
Seznam doporučené literatury
GILBERT, Mark. European integration: a political history. Second edition. Lanham, MD: Rowman & Littlefield, [2021]. ISBN 978-1-5381-0681-5.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. 3. vyd. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0219-6.
KELLER, Jan. Evropské rozpory ve světle migrace. Praha: Sociologické nakladatelství SLON, 2017. Knižnice Sociologické aktuality., 40. svazek. ISBN 978-80-7419-249-4.
KOLDINSKÁ, Kristina, Harald Christian SCHEU a Martin ŠTEFKO, ed. Sociální integrace cizinců. Praha: Auditorium, 2016. ISBN 978-80-87284-60-5.
PAVLÍKOVÁ, Eva a Karel SLÁDEK. Sociální situace a religiozita ukrajinských migrantů v ČR: kolektivní monografie. Červený Kostelec: Pavel Mervart, 2009. ISBN 978-80-86818-95-5.
UHEREK, Zdeněk, HONUSKOVÁ, Věra, OŠŤÁDALOVÁ, Šárka a GÜNTER, Vladislav. Migrace: historie a současnost. Ostrava: Občanské sdružení PANT, 2016. ISBN 9788090594296.
Zákon č. 325/1999 Sb. O azylu a o změně zákona č. 283/1991 Sb., o Policii České republiky, ve znění pozdějších předpisů, (zákon o azylu)