Práce popisuje pohledy na nadané dítě z různých oblastí života, na jeho vzdělávání a soužití s ním. Teoretická část se věnuje vymezení pojmů a bližšímu seznámení s problematikou nadaného dítěte ve škole a v rodině.
Praktická část má kvalitativní design, jehož cílem je najít pozitiva a negativa při práci, vzdělávání a v soužití s nadaným dítětem. Cílem praktické části je porovnání dvou nadaných dětí a přístupů k jejich vzdělávání a výchově, vytvořené na základě polostrukturovaných rozhovorů a analýz dokumentů. Výzkumný soubor tvoří rodiny a odborní pracovníci, kteří spolupracují s konkrétními nadanými dětmi.
Anotace v angličtině
The thesis describes views on gifted children from different areas of life, on their education and on living together with them. The theoretical part deals with the definition of terms and includes a better familiarization with the issue of gifted children at school and in the family.
The practical part employs a qualitative research design, the aim of which is to find positives and negatives in working and living with gifted children and educating them. The goal of the practical part is to compare, on the basis of semi-structured interviews and document analyses, two gifted children and approaches to their education and upbringing. The research population consists of families and professionals who work with these particular gifted children.
Klíčová slova
Nadání, nadané dítě, vzdělávání, soužití
Klíčová slova v angličtině
Giftedness, gifted child, education, coexistence
Rozsah průvodní práce
126
Jazyk
CZ
Anotace
Práce popisuje pohledy na nadané dítě z různých oblastí života, na jeho vzdělávání a soužití s ním. Teoretická část se věnuje vymezení pojmů a bližšímu seznámení s problematikou nadaného dítěte ve škole a v rodině.
Praktická část má kvalitativní design, jehož cílem je najít pozitiva a negativa při práci, vzdělávání a v soužití s nadaným dítětem. Cílem praktické části je porovnání dvou nadaných dětí a přístupů k jejich vzdělávání a výchově, vytvořené na základě polostrukturovaných rozhovorů a analýz dokumentů. Výzkumný soubor tvoří rodiny a odborní pracovníci, kteří spolupracují s konkrétními nadanými dětmi.
Anotace v angličtině
The thesis describes views on gifted children from different areas of life, on their education and on living together with them. The theoretical part deals with the definition of terms and includes a better familiarization with the issue of gifted children at school and in the family.
The practical part employs a qualitative research design, the aim of which is to find positives and negatives in working and living with gifted children and educating them. The goal of the practical part is to compare, on the basis of semi-structured interviews and document analyses, two gifted children and approaches to their education and upbringing. The research population consists of families and professionals who work with these particular gifted children.
Klíčová slova
Nadání, nadané dítě, vzdělávání, soužití
Klíčová slova v angličtině
Giftedness, gifted child, education, coexistence
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce bude popsání pohledů na nadané dítě z různých oblastí života, na jeho vzdělávání a soužití s ním. Teoretická část se bude věnovat vymezení pojmů a bližšímu seznámení s problematikou nadaného dítěte ve škole a v rodině. V této části budou definovány základní pojmy a modely, dále budou popsány přístupy použité při vzdělávání a výchově nadaných dětí nejen z pohledu základního, ale i jednoho typu alternativního školství, a legislativní rámec.
Praktická část bude mít kvalitativní design, jehož cílem bude najít pozitiva a negativa při práci, vzdělávání a v soužití s nadaným dítětem. Cílem praktické části bude porovnání dvou nadaných dětí a přístupů k jejich vzdělávání a výchově, vytvořené na základě polostrukturovaných rozhovorů a analýz dokumentů. Výzkumný soubor budou tvořit rodiny a odborní pracovníci, kteří spolupracují s konkrétními nadanými dětmi.
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce bude popsání pohledů na nadané dítě z různých oblastí života, na jeho vzdělávání a soužití s ním. Teoretická část se bude věnovat vymezení pojmů a bližšímu seznámení s problematikou nadaného dítěte ve škole a v rodině. V této části budou definovány základní pojmy a modely, dále budou popsány přístupy použité při vzdělávání a výchově nadaných dětí nejen z pohledu základního, ale i jednoho typu alternativního školství, a legislativní rámec.
Praktická část bude mít kvalitativní design, jehož cílem bude najít pozitiva a negativa při práci, vzdělávání a v soužití s nadaným dítětem. Cílem praktické části bude porovnání dvou nadaných dětí a přístupů k jejich vzdělávání a výchově, vytvořené na základě polostrukturovaných rozhovorů a analýz dokumentů. Výzkumný soubor budou tvořit rodiny a odborní pracovníci, kteří spolupracují s konkrétními nadanými dětmi.
Seznam doporučené literatury
DOČKAL, Vladimír. Zaměřeno na talenty, aneb, Nadání má každý. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2005. ISBN 80-7106-840-3.
HŘÍBKOVÁ, Lenka. Nadání a nadaní: pedagogicko-psychologické přístupy, modely, výzkumy a jejich vztah ke školské praxi. Praha: Grada, 2009. Psyché. ISBN 978-80-247-1998-6.
KOVÁŘOVÁ, Renata. Nadaný žák v kontextu doby. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2013. ISBN 978-80-7464-394-1.
MUDRÁK, Jiří. Nadané děti a jejich rozvoj. Praha: Grada, 2015. Pedagogika. ISBN 978-80-247-5089-7.
ŠVAŘÍČEK, Roman a ŠEĎOVÁ, Klára. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6.
WEBB, James T., Elizabeth A. MECKSTROTH a Stephanie S. TOLAN. Guiding the gifted child: a practical source for parents and teachers. 22nd printing. Scottsdale, Arizona: Gifted Psychology Press, 2002. ISBN 0-910707-00-6.
Seznam doporučené literatury
DOČKAL, Vladimír. Zaměřeno na talenty, aneb, Nadání má každý. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2005. ISBN 80-7106-840-3.
HŘÍBKOVÁ, Lenka. Nadání a nadaní: pedagogicko-psychologické přístupy, modely, výzkumy a jejich vztah ke školské praxi. Praha: Grada, 2009. Psyché. ISBN 978-80-247-1998-6.
KOVÁŘOVÁ, Renata. Nadaný žák v kontextu doby. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2013. ISBN 978-80-7464-394-1.
MUDRÁK, Jiří. Nadané děti a jejich rozvoj. Praha: Grada, 2015. Pedagogika. ISBN 978-80-247-5089-7.
ŠVAŘÍČEK, Roman a ŠEĎOVÁ, Klára. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6.
WEBB, James T., Elizabeth A. MECKSTROTH a Stephanie S. TOLAN. Guiding the gifted child: a practical source for parents and teachers. 22nd printing. Scottsdale, Arizona: Gifted Psychology Press, 2002. ISBN 0-910707-00-6.