Diplomová práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část se zabývá vymezením pojmu rodina, výchova, jejími druhy a styly. Pozornost je věnována především odměnám a trestům, včetně druhů, funkcí, způsobu využívání, rizik a důsledků. Praktická část má charakter kvantitativního výzkumu a podobu dotazníkového šetření. Cílem je zjistit, zda existují rozdíly ve způsobech odměňování a trestání v menších obcích a ve městech u jednotlivých rodin. Dílčím cílem je zjistit, jaké odměny a tresty rodiče považují za přijatelné a jaké za nepřijatelné a jaké odměny a tresty ve výchově využívají nejvíce.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is divided into a theoretical and practical part. The theoretical part deals with the definition of the term family, upbringing, types of upbringings and styles of upbringing. The focus is primarily on rewards and punishments, including types, functions, use, risks and consequences. The practical part has the character of quantitative research and the form of a questionnaire survey. The aim is to find out whether there are differences in the ways of rewarding and punishing in smaller villages and in cities for individual families. A partial goal is to find out which rewards and punishments parents consider acceptable and which are unacceptable, and which rewards and punishments they use the most in education.
Klíčová slova
Odměny, tresty, výchova, rodina
Klíčová slova v angličtině
Rewards, punishments, upbringing, family
Rozsah průvodní práce
91 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část se zabývá vymezením pojmu rodina, výchova, jejími druhy a styly. Pozornost je věnována především odměnám a trestům, včetně druhů, funkcí, způsobu využívání, rizik a důsledků. Praktická část má charakter kvantitativního výzkumu a podobu dotazníkového šetření. Cílem je zjistit, zda existují rozdíly ve způsobech odměňování a trestání v menších obcích a ve městech u jednotlivých rodin. Dílčím cílem je zjistit, jaké odměny a tresty rodiče považují za přijatelné a jaké za nepřijatelné a jaké odměny a tresty ve výchově využívají nejvíce.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is divided into a theoretical and practical part. The theoretical part deals with the definition of the term family, upbringing, types of upbringings and styles of upbringing. The focus is primarily on rewards and punishments, including types, functions, use, risks and consequences. The practical part has the character of quantitative research and the form of a questionnaire survey. The aim is to find out whether there are differences in the ways of rewarding and punishing in smaller villages and in cities for individual families. A partial goal is to find out which rewards and punishments parents consider acceptable and which are unacceptable, and which rewards and punishments they use the most in education.
Klíčová slova
Odměny, tresty, výchova, rodina
Klíčová slova v angličtině
Rewards, punishments, upbringing, family
Zásady pro vypracování
Diplomová práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část se zabývá vymezením pojmu rodina, výchova, jejími druhy a styly. Pozornost je věnována především odměnám a trestům, včetně druhů, funkcí, způsobu využívání, rizik a důsledků. Praktická část má charakter kvantitativního výzkumu a podobu dotazníkového šetření. Cílem je zjistit, zda existují rozdíly ve způsobech odměňování a trestání v menších obcích a ve městech u jednotlivých rodin. Dílčím cílem je zjistit, jaké odměny a tresty rodiče považují za přijatelné a jaké za nepřijatelné a jaké odměny a tresty ve výchově využívají nejvíce.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část se zabývá vymezením pojmu rodina, výchova, jejími druhy a styly. Pozornost je věnována především odměnám a trestům, včetně druhů, funkcí, způsobu využívání, rizik a důsledků. Praktická část má charakter kvantitativního výzkumu a podobu dotazníkového šetření. Cílem je zjistit, zda existují rozdíly ve způsobech odměňování a trestání v menších obcích a ve městech u jednotlivých rodin. Dílčím cílem je zjistit, jaké odměny a tresty rodiče považují za přijatelné a jaké za nepřijatelné a jaké odměny a tresty ve výchově využívají nejvíce.
Seznam doporučené literatury
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6.
JEDLIČKA, Richard, Jaroslav KOŤA a Jan SLAVÍK. Pedagogická psychologie pro učitele: psychologie ve výchově a vzdělávání. Praha: Grada, 2018. Psyché. ISBN 978-80-271-0586-1.
MATĚJČEK, Zdeněk. Po dobrém, nebo po zlém?. Vyd. 7. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0133-5.
NOVÁČKOVÁ, Jana a Dobromila NEVOLOVÁ. Respektovat a být respektován: cesta k sebeúctě a zodpovědnosti. 2., přepracované vydání. Praha: PeopleComm, 2021. ISBN 978-80-87917-71-8.
RENNA, Mary Ellen. 10 steps to almost perfect parenting. SelectBooks, 2016. ISBN 978-1590793695.
VÁGNEROVÁ, Marie a Lidka LISÁ. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vydání třetí, přepracované a doplněné. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2021. ISBN 978-80-246-4961-0.
Seznam doporučené literatury
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6.
JEDLIČKA, Richard, Jaroslav KOŤA a Jan SLAVÍK. Pedagogická psychologie pro učitele: psychologie ve výchově a vzdělávání. Praha: Grada, 2018. Psyché. ISBN 978-80-271-0586-1.
MATĚJČEK, Zdeněk. Po dobrém, nebo po zlém?. Vyd. 7. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0133-5.
NOVÁČKOVÁ, Jana a Dobromila NEVOLOVÁ. Respektovat a být respektován: cesta k sebeúctě a zodpovědnosti. 2., přepracované vydání. Praha: PeopleComm, 2021. ISBN 978-80-87917-71-8.
RENNA, Mary Ellen. 10 steps to almost perfect parenting. SelectBooks, 2016. ISBN 978-1590793695.
VÁGNEROVÁ, Marie a Lidka LISÁ. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vydání třetí, přepracované a doplněné. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2021. ISBN 978-80-246-4961-0.