Tato bakalářská práce se zabývá komplexním restaurováním uměleckého díla ze sbírek Vlastivědného muzea v Olomouci. Jedná se o olejomalbu na kombinované papírové a textilní podložce, na vypínacím rámu vsazenou do ozdobného rámu s povrchovou úpravou.
Součástí bakalářské práce je také teoretická část, která rozšiřuje práci o přínosný kulturně-historický průzkum zabývající se autorstvím díla a identifikací vyobrazené mladé dívky. Práce se zabývá samotným procesem restaurování, kterému předcházel restaurátorský záměr.
Cílem restaurování tohoto objektu bylo zachování fragmentů a uvedení díla do stavu, kdy je možné jej prezentovat. Práce zahrnuje fotodokumentaci díla před a po zásahu a v průběhu restaurování.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis deals with the comprehensive restoration of an artwork from the collections of the Regional Museum in Olomouc. It is an oil painting on a combined paper and textile support, on a stretcher frame attached to a decorative frame with finish.
The paper also includes a theoretical part that extends the work and adds extra information collected through cultural-historical survey on who created the painting and who the young girl depicted in the painting is. The thesis deals with the process of restoration, which was preceded by a restoration plan.
The aim of the restoration of this object was to preserve the fragments and bring the artwork to the condition, in which it can be exhibited. Photo documentation of the artwork before and after the intervention and during the restoration is included in the paper.
Klíčová slova
restaurování, papír, plátno, olejomalba, kombinovaná podložka, dřevěný rám, nepravé zlacení, portrét, Josef Kessler, 19. století,
Klíčová slova v angličtině
restoration, paper, canvas, oil painting, combined support, wooden frame, gilding, portrait, Josef Kessler, 19th century
Rozsah průvodní práce
169
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá komplexním restaurováním uměleckého díla ze sbírek Vlastivědného muzea v Olomouci. Jedná se o olejomalbu na kombinované papírové a textilní podložce, na vypínacím rámu vsazenou do ozdobného rámu s povrchovou úpravou.
Součástí bakalářské práce je také teoretická část, která rozšiřuje práci o přínosný kulturně-historický průzkum zabývající se autorstvím díla a identifikací vyobrazené mladé dívky. Práce se zabývá samotným procesem restaurování, kterému předcházel restaurátorský záměr.
Cílem restaurování tohoto objektu bylo zachování fragmentů a uvedení díla do stavu, kdy je možné jej prezentovat. Práce zahrnuje fotodokumentaci díla před a po zásahu a v průběhu restaurování.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis deals with the comprehensive restoration of an artwork from the collections of the Regional Museum in Olomouc. It is an oil painting on a combined paper and textile support, on a stretcher frame attached to a decorative frame with finish.
The paper also includes a theoretical part that extends the work and adds extra information collected through cultural-historical survey on who created the painting and who the young girl depicted in the painting is. The thesis deals with the process of restoration, which was preceded by a restoration plan.
The aim of the restoration of this object was to preserve the fragments and bring the artwork to the condition, in which it can be exhibited. Photo documentation of the artwork before and after the intervention and during the restoration is included in the paper.
Klíčová slova
restaurování, papír, plátno, olejomalba, kombinovaná podložka, dřevěný rám, nepravé zlacení, portrét, Josef Kessler, 19. století,
Klíčová slova v angličtině
restoration, paper, canvas, oil painting, combined support, wooden frame, gilding, portrait, Josef Kessler, 19th century
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce bude spočívat v průzkumu a restaurování olejomalby na papíru a plátně, Podobizna mladé dívky, kombinovaná technika, 2. pol. 19 stol., ze sbírek vlastivědného muzea Olomouc.
Studentka provede průzkum a zdokumentuje fyzický stav děl před restaurátorským zásahem. Na základě výsledků průzkumu stanoví koncepci a jednotlivé kroky restaurátorského zásahu, které bude v průběhu práce konzultovat s vedoucím práce a správcem objektu. Proces restaurátorského zásahu studentka podrobně písemně a fotograficky zdokumentuje v souladu s platnými organizačními pokyny pro psaní bakalářských prací na FR UPa. Nedílnou součástí BP je vyhotovení restaurátorské dokumentace v písemné a elektronické podobě pro uložení v archivu investora.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce bude spočívat v průzkumu a restaurování olejomalby na papíru a plátně, Podobizna mladé dívky, kombinovaná technika, 2. pol. 19 stol., ze sbírek vlastivědného muzea Olomouc.
Studentka provede průzkum a zdokumentuje fyzický stav děl před restaurátorským zásahem. Na základě výsledků průzkumu stanoví koncepci a jednotlivé kroky restaurátorského zásahu, které bude v průběhu práce konzultovat s vedoucím práce a správcem objektu. Proces restaurátorského zásahu studentka podrobně písemně a fotograficky zdokumentuje v souladu s platnými organizačními pokyny pro psaní bakalářských prací na FR UPa. Nedílnou součástí BP je vyhotovení restaurátorské dokumentace v písemné a elektronické podobě pro uložení v archivu investora.
Seznam doporučené literatury
BRANDI, C. Teorie restaurování, Praha 2002.
ĎUROVIČ, M. a kolektiv, Restaurování a konzervování archiválií a knih, Praha 2002.
GOLOB, N., VODOPIVEC, J. (eds.) Works of Art on Parchment and PaperLjubljana 2019.
HÉGR, M. Technika malířského umění, Praha 1941.
HÉGR, M. Malba, materiály a techniky, Praha 1953.
KELLY, F. Art Restoration, Newton Abbot: David and Charles, 1971.
KIPLIK, D., I. Technika malby, Praha 1952.
KUBIČKA, R., ZELINGER, J. Výkladový slovník, malířství, grafika, restaurátorství, Praha 2004.
NEJEDLÝ, V. K vývoji retuše malířských děl v českých zemích ve druhé polovině 20. století, Zprávy památkové péče, ročník 65, číslo 6, Praha 2005.
NICOLAUS, K. The Restoration of Paintings. Kőnemann 1999.
POULSSON, T. G. Retouching of art on paper, 2008.
SLÁNSKÝ, B. Technika malby, průzkum a restaurování obrazů, Praha, 1956.
SLÁNSKÝ, B. Technika v malířské tvorbě (malířský a restaurátorský materiál), Praha 1973.
WOLBERS, R. Cleaning Painted Surfaces, Aqueous Methods, 2000.
ZELINGER, J. HEIDINSFELD, V., KOTLÍK, P., ŠIMŮNKOVÁ, E. Chemie v práci konzervátora a restaurátora, Praha 1987
Seznam doporučené literatury
BRANDI, C. Teorie restaurování, Praha 2002.
ĎUROVIČ, M. a kolektiv, Restaurování a konzervování archiválií a knih, Praha 2002.
GOLOB, N., VODOPIVEC, J. (eds.) Works of Art on Parchment and PaperLjubljana 2019.
HÉGR, M. Technika malířského umění, Praha 1941.
HÉGR, M. Malba, materiály a techniky, Praha 1953.
KELLY, F. Art Restoration, Newton Abbot: David and Charles, 1971.
KIPLIK, D., I. Technika malby, Praha 1952.
KUBIČKA, R., ZELINGER, J. Výkladový slovník, malířství, grafika, restaurátorství, Praha 2004.
NEJEDLÝ, V. K vývoji retuše malířských děl v českých zemích ve druhé polovině 20. století, Zprávy památkové péče, ročník 65, číslo 6, Praha 2005.
NICOLAUS, K. The Restoration of Paintings. Kőnemann 1999.
POULSSON, T. G. Retouching of art on paper, 2008.
SLÁNSKÝ, B. Technika malby, průzkum a restaurování obrazů, Praha, 1956.
SLÁNSKÝ, B. Technika v malířské tvorbě (malířský a restaurátorský materiál), Praha 1973.
WOLBERS, R. Cleaning Painted Surfaces, Aqueous Methods, 2000.
ZELINGER, J. HEIDINSFELD, V., KOTLÍK, P., ŠIMŮNKOVÁ, E. Chemie v práci konzervátora a restaurátora, Praha 1987
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou bakalářskou práci formou ppt prezentace, na doplňující otázky reagovala rychle a pohotově. Odpovědi byly stručné a výstižné.