Informace o kvalifikační práci Reštaurovanie nástennej maľby s motívom Panny Márie
z výjavu Zvestovanie Panny Márie vo vstupnej sále pred
kaplnkou na zámku v Kácove
- Všechny požadované údaje o této VŠKP jsou vyplněny.
Hlavní téma
Název práce: Restaurování nástěnné malby s motivem Panny Marie z výjevu Zvěstování Panny Marie ve vstupním sále před kaplí na zámku v Kácově
Hlavní téma v angličtině
Restoration of the wall painting with the motive of Virgin Mary from the scene Annunciation of the Virgin Mary in the entrance hall in front of the chapel at the castle in Kácov
Název dle studenta
Reštaurovanie nástennej maľby s motívom Panny Márie
z výjavu Zvestovanie Panny Márie vo vstupnej sále pred
kaplnkou na zámku v Kácove
Název dle studenta v angličtině
Restoration of the wall painting with the motive of the Virgin Mary from the
Annunciation of the Virgin Mary scene in the entrance hall in front of the chapel at the
chateau in Kácov
Prvá časť tejto bakalárskej práce obsahuje reštaurátorský, umeleckohistorický a
prírodovedný prieskum časti nástennej maľby s motívom Panny Márie z 18. storočia, ktorá nesie názov Zvestovanie Panny Márie. Maľba sa nachádza na prízemí, vo vstupnej sále pred kaplnkou na zámku v Kácove.
Druhá časť bakalárskej práce je vo forme reštaurátorskej správy, kde je
zdokumentovaný reštaurátorský zásah a podrobný postup reštaurátorských prác
vykonaných na vyššie spomínanom výjave.
Anotace v angličtině
The first section of this bachelor's thesis includes restoration survey ,art-historical survey, scientific survey of a part of the wall painting with the motive of the Virgin Mary from the 18th century, which is called The Annunciation of the Virgin Mary. The painting is located on the ground floor in the entrance hall in front of the chapel at the chateau in Kácov.
The second part of the bachelor's thesis is in a form of the restoration report, where the detailed procedure of the restoration work carried out on the above mentioned scene is documented.
Klíčová slova
prieskum, reštaurovanie, baroková nástenná maľba, Karel Josef Moravini,
Zvestovanie Panny Márie, Panna Mária, archanjel Gabriel, zámok, Kácov, Anna Mária
Františka Toskánska
Klíčová slova v angličtině
survey, restoration, baroque wall painting, Karel Josef Moravini, Annunciation of the
Virgin Mary, the Virgin Mary, the Archangel Gabriel, chateau, Kácov, Anna Marie
Františka Toskánska
Rozsah průvodní práce
94 s. (86512 znakov)
Jazyk
SK
Anotace
Prvá časť tejto bakalárskej práce obsahuje reštaurátorský, umeleckohistorický a
prírodovedný prieskum časti nástennej maľby s motívom Panny Márie z 18. storočia, ktorá nesie názov Zvestovanie Panny Márie. Maľba sa nachádza na prízemí, vo vstupnej sále pred kaplnkou na zámku v Kácove.
Druhá časť bakalárskej práce je vo forme reštaurátorskej správy, kde je
zdokumentovaný reštaurátorský zásah a podrobný postup reštaurátorských prác
vykonaných na vyššie spomínanom výjave.
Anotace v angličtině
The first section of this bachelor's thesis includes restoration survey ,art-historical survey, scientific survey of a part of the wall painting with the motive of the Virgin Mary from the 18th century, which is called The Annunciation of the Virgin Mary. The painting is located on the ground floor in the entrance hall in front of the chapel at the chateau in Kácov.
The second part of the bachelor's thesis is in a form of the restoration report, where the detailed procedure of the restoration work carried out on the above mentioned scene is documented.
Klíčová slova
prieskum, reštaurovanie, baroková nástenná maľba, Karel Josef Moravini,
Zvestovanie Panny Márie, Panna Mária, archanjel Gabriel, zámok, Kácov, Anna Mária
Františka Toskánska
Klíčová slova v angličtině
survey, restoration, baroque wall painting, Karel Josef Moravini, Annunciation of the
Virgin Mary, the Virgin Mary, the Archangel Gabriel, chateau, Kácov, Anna Marie
Františka Toskánska
Zásady pro vypracování
V bakalářské práci student dokládá, že je schopen samostatně provést komplexní restaurátorský zákrok. Juliáně Tkáčové byl přidělen úsek nástěnné malby zobrazující téma Zvěstování Panny Marie ve vstupním sále před kaplí na zámku v Kácově. Konkrétně se jedná figuru Panny Marie. Stěna výmalbou má celkové rozměry 5, 65 m × 3, 70 m(š.× v.).
Nástěnná malba provedená patrně v technice fresco-secco pochází pravděpodobně z 18. století a je zřejmě dílem Karla Josefa Moraviniho. Originální barevná vrstva byla skryta pod vrstvami sekundárních omítek a nátěrů, které jsou v současnosti již z části odkryté. Vizuálně nejvýrazněji projevujícím se poškozením je celoplošné narušení výmalby pekováním. Dalším poměrně rozsáhlým poškozením jsou druhotně tmelená místa defektů se ztrátou omítkové i barevné vrstvy. Ta vznikla při řešení elektrifikace místnosti, přesunech stavebních otvorů, výměně stropu atd. Vlivem ztráty koheze i adheze k podkladu se křehká a tenká originální barokní omítka při mechanickém odkryvu či odstraňování druhotných zásahů odděluje a hrozí tak její ztráta. Povrch samotné barevné vrstvy je znečištěn, avšak v relativně zachovalém stavu.
Na přiděleném úseku nástěnné malby studentka provede restaurátorský průzkum, který bude proveden ve dvou fázích, a to před a po odkryvu. Průzkum bude zacílený jak na originální techniku malby, tak i na rozbor poškození a určení druhotných zásahů. V závěru restaurátorského průzkumu musí být studentka schopna vyhodnotit všechna zjištění provedená in situ, stejně jako výsledky přírodovědného a uměleckohistorického průzkumu. Ten bude mimo jiné zaměřen i na dohledání vhodných analogií či předloh, které budou sloužit jako vzor pro provedení retuše a rekonstrukce. Na základě původního restaurátorského záměru, závazného stanoviska a diskusí s vedoucím práce, vlastníkem díla a zodpovědnými pracovníky památkové péče vypracuje detailní verzi návrhu na restaurování, která bude následně schválena vedoucím práce.
Podle schváleného návrhu bude proveden restaurátorský zákrok. Stěžejním úkolem bude šetrné odstranění druhotných vrstev v kombinaci se strukturální konsolidací omítkových i barevných vrstev a následné doplnění chybějících částí na přiděleném úseku. V rámci práce tak studentka provede veškeré nezbytné zkoušky, jako např. zkoušky odkryvu, konsolidace, čištění atd. vedoucí k co nejlepšímu výsledku. Zřetel by měl být brán zejména na kompatibilitu či reverzibilitu použitých materiálů a vizuální dopad zmíněných úkonů. Vzhledem k poškození barevné vrstvy azřejmě i úplné absenci malby v dolní části figury Panny Marie bude nezbytnou součásti zásahu i retuš či rekonstrukce. Pro rekonstrukci poškozené části vyhotoví studentka návrh kresebně na pauzu v poměru 1: 1, i v barvě. Veškeré úkony na restaurovaném díle budou provedeny nejpozději do konce srpna 2023.
Celý průběh prací bude konzultován jak s vedoucím práce, tak i s vlastníkem díla a s představiteli památkové péče. Nedílnou součástí bakalářské práce je vyhotovení restaurátorské dokumentace přiděleného úseku malby.Textová podoba bakalářské práce včetně všech fotografií, grafických zákresů a dalších vyobrazení budou vedoucímu práce předloženy ke korektuře nejpozději tři týdny před oficiálním odevzdáním bakalářské práce.
Součástí dokumentace, a tedy i bakalářské práce, bude stručná rešerše dostupné literatury a pramenů týkajících se přidělené nástěnné malby na zámku v Kácově. Kromě dostupné literatury by měly být prověřeny také archivní fondy NPÚ, a to jak spisové, tak fotografické. Po formální stránce studentka dodrží pravidla psaní bakalářských prací, stanovená na FR UPCE.
Zásady pro vypracování
V bakalářské práci student dokládá, že je schopen samostatně provést komplexní restaurátorský zákrok. Juliáně Tkáčové byl přidělen úsek nástěnné malby zobrazující téma Zvěstování Panny Marie ve vstupním sále před kaplí na zámku v Kácově. Konkrétně se jedná figuru Panny Marie. Stěna výmalbou má celkové rozměry 5, 65 m × 3, 70 m(š.× v.).
Nástěnná malba provedená patrně v technice fresco-secco pochází pravděpodobně z 18. století a je zřejmě dílem Karla Josefa Moraviniho. Originální barevná vrstva byla skryta pod vrstvami sekundárních omítek a nátěrů, které jsou v současnosti již z části odkryté. Vizuálně nejvýrazněji projevujícím se poškozením je celoplošné narušení výmalby pekováním. Dalším poměrně rozsáhlým poškozením jsou druhotně tmelená místa defektů se ztrátou omítkové i barevné vrstvy. Ta vznikla při řešení elektrifikace místnosti, přesunech stavebních otvorů, výměně stropu atd. Vlivem ztráty koheze i adheze k podkladu se křehká a tenká originální barokní omítka při mechanickém odkryvu či odstraňování druhotných zásahů odděluje a hrozí tak její ztráta. Povrch samotné barevné vrstvy je znečištěn, avšak v relativně zachovalém stavu.
Na přiděleném úseku nástěnné malby studentka provede restaurátorský průzkum, který bude proveden ve dvou fázích, a to před a po odkryvu. Průzkum bude zacílený jak na originální techniku malby, tak i na rozbor poškození a určení druhotných zásahů. V závěru restaurátorského průzkumu musí být studentka schopna vyhodnotit všechna zjištění provedená in situ, stejně jako výsledky přírodovědného a uměleckohistorického průzkumu. Ten bude mimo jiné zaměřen i na dohledání vhodných analogií či předloh, které budou sloužit jako vzor pro provedení retuše a rekonstrukce. Na základě původního restaurátorského záměru, závazného stanoviska a diskusí s vedoucím práce, vlastníkem díla a zodpovědnými pracovníky památkové péče vypracuje detailní verzi návrhu na restaurování, která bude následně schválena vedoucím práce.
Podle schváleného návrhu bude proveden restaurátorský zákrok. Stěžejním úkolem bude šetrné odstranění druhotných vrstev v kombinaci se strukturální konsolidací omítkových i barevných vrstev a následné doplnění chybějících částí na přiděleném úseku. V rámci práce tak studentka provede veškeré nezbytné zkoušky, jako např. zkoušky odkryvu, konsolidace, čištění atd. vedoucí k co nejlepšímu výsledku. Zřetel by měl být brán zejména na kompatibilitu či reverzibilitu použitých materiálů a vizuální dopad zmíněných úkonů. Vzhledem k poškození barevné vrstvy azřejmě i úplné absenci malby v dolní části figury Panny Marie bude nezbytnou součásti zásahu i retuš či rekonstrukce. Pro rekonstrukci poškozené části vyhotoví studentka návrh kresebně na pauzu v poměru 1: 1, i v barvě. Veškeré úkony na restaurovaném díle budou provedeny nejpozději do konce srpna 2023.
Celý průběh prací bude konzultován jak s vedoucím práce, tak i s vlastníkem díla a s představiteli památkové péče. Nedílnou součástí bakalářské práce je vyhotovení restaurátorské dokumentace přiděleného úseku malby.Textová podoba bakalářské práce včetně všech fotografií, grafických zákresů a dalších vyobrazení budou vedoucímu práce předloženy ke korektuře nejpozději tři týdny před oficiálním odevzdáním bakalářské práce.
Součástí dokumentace, a tedy i bakalářské práce, bude stručná rešerše dostupné literatury a pramenů týkajících se přidělené nástěnné malby na zámku v Kácově. Kromě dostupné literatury by měly být prověřeny také archivní fondy NPÚ, a to jak spisové, tak fotografické. Po formální stránce studentka dodrží pravidla psaní bakalářských prací, stanovená na FR UPCE.
Seznam doporučené literatury
Paolo Mora – Laura Mora – Paul Philippot,Conservationof Wall Paintings. London 1984.
Bohuslav Slánský,Technika malby I a II. Praha 2003
Ivan Vaněček,Nástěnné malby. VŠCHT Praha 1997.
Jiří Zelinger a kolektiv,Chemie v práci konzervátora a restaurátora. Praha 1987.
Jaroslav Herout, Slabikář návštěvníků památek. Středisko památkové péče a ochrany přírody Středočeského kraje, Praha, 1980
Ashurst John – RichardIreland – John Steward – Alison Henryed.,Practicalbuildingconservation: Mortars, Renders and Plasters. Farnham: Ashgate2011.
BarbaraAppelbaum,ConservationTreatmentMethodology.Britain: Published by Elsevier2007.
Oldřich J. Blažíček – Jiří Kropáček,Slovník pojmů z dějin umění: názvosloví a tvarosloví architektury, sochařství, malby a užitého umění. Vyd. 2. Praha2013.
JamesHall – Jan Royt– Allan Plzák,Slovník námětů a symbolů vevýtvarném umění. Praha1991.
Roman Kubička – Jiří Zelinger, Výkladový slovník: malířství, grafika, restaurátorství. Praha2004.
EmanuelPoche,Umělecké památky Čech K/O. Praha 1978.
JanRoyt – Hana Šedinová,Slovník symbolů: kosmos, příroda a člověk v křesťanské ikonografii. Praha1998.
HynekRulíšek,Postavy, atributy, symboly: slovník křesťanské ikonografie. 2., upr. vyd. České Budějovice 2006.
Tomáš Šimek – Jiří Louda,Hrady, zámky a tvrze v Čechách, na Moravě a ve Slezsku.Sv. 6, Východní Čechy. Praha1989.
Eva Šimůnková – Tatjana Bayerová. Pigmenty. Praha: STOP1999.
Pavel Vlček,Encyklopedie českých zámků. Praha 1994.
Pavel Vlček, Ilustrovaná encyklopedie českých zámků. Praha 1999.
Pavel Zahradník,KÁCOV zámek (o. Kutná Hora) Stavebně historický průzkum zámeckého areálu. Praha 1991. (Soukromý archiv investora).
Petr Macek – Lucie Vojtíšková – Pavel Zahradník,KÁCOV zámek (o. Kutná Hora) Dodatek Stavebně historického průzkumu zámeckého areálu. Praha 1991. (Soukromý archiv investora).
Nela Šandová,Zámek Kácov. Bakalářská práce, Univerzita Karlova, Katolická teologická fakulta, Ústav dějin křesťanského umění. Praha 2014
Seznam doporučené literatury
Paolo Mora – Laura Mora – Paul Philippot,Conservationof Wall Paintings. London 1984.
Bohuslav Slánský,Technika malby I a II. Praha 2003
Ivan Vaněček,Nástěnné malby. VŠCHT Praha 1997.
Jiří Zelinger a kolektiv,Chemie v práci konzervátora a restaurátora. Praha 1987.
Jaroslav Herout, Slabikář návštěvníků památek. Středisko památkové péče a ochrany přírody Středočeského kraje, Praha, 1980
Ashurst John – RichardIreland – John Steward – Alison Henryed.,Practicalbuildingconservation: Mortars, Renders and Plasters. Farnham: Ashgate2011.
BarbaraAppelbaum,ConservationTreatmentMethodology.Britain: Published by Elsevier2007.
Oldřich J. Blažíček – Jiří Kropáček,Slovník pojmů z dějin umění: názvosloví a tvarosloví architektury, sochařství, malby a užitého umění. Vyd. 2. Praha2013.
JamesHall – Jan Royt– Allan Plzák,Slovník námětů a symbolů vevýtvarném umění. Praha1991.
Roman Kubička – Jiří Zelinger, Výkladový slovník: malířství, grafika, restaurátorství. Praha2004.
EmanuelPoche,Umělecké památky Čech K/O. Praha 1978.
JanRoyt – Hana Šedinová,Slovník symbolů: kosmos, příroda a člověk v křesťanské ikonografii. Praha1998.
HynekRulíšek,Postavy, atributy, symboly: slovník křesťanské ikonografie. 2., upr. vyd. České Budějovice 2006.
Tomáš Šimek – Jiří Louda,Hrady, zámky a tvrze v Čechách, na Moravě a ve Slezsku.Sv. 6, Východní Čechy. Praha1989.
Eva Šimůnková – Tatjana Bayerová. Pigmenty. Praha: STOP1999.
Pavel Vlček,Encyklopedie českých zámků. Praha 1994.
Pavel Vlček, Ilustrovaná encyklopedie českých zámků. Praha 1999.
Pavel Zahradník,KÁCOV zámek (o. Kutná Hora) Stavebně historický průzkum zámeckého areálu. Praha 1991. (Soukromý archiv investora).
Petr Macek – Lucie Vojtíšková – Pavel Zahradník,KÁCOV zámek (o. Kutná Hora) Dodatek Stavebně historického průzkumu zámeckého areálu. Praha 1991. (Soukromý archiv investora).
Nela Šandová,Zámek Kácov. Bakalářská práce, Univerzita Karlova, Katolická teologická fakulta, Ústav dějin křesťanského umění. Praha 2014
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svoji práci v bezchybně a systematicky připravené prezentaci a zdárně odpověděla na položené dotazy.