Práce se zabývá dyslexií - specifickou poruchou učení, která ovlivňuje mnoho kognitivních funkcí jako čtení, psaní, paměť, automatizaci atd. a může být způsobena dědičnými nebo neurobiologickými faktory. Dyslexie má obrovský vliv na osvojování slovní zásoby v anglickém jazyce, proto jsou v práci probírány strategie, techniky a učební pomůcky, které by mohly zmírnit problémy, se kterými se žáci s dyslexií ve škole denně setkávají. Praktická část obsahuje konstrukční výzkum. Jeho součástí bylo hodnocení učebnice, které je založeno na kritériích vyplývajících z teoretické části. Na základě těchto výsledků byla navržena učební pomůcka, která doplňuje zmíněnou učebnici a podporuje žáky v osvojování slovní zásoby.
Anotace v angličtině
The thesis elaborates on dyslexia - a specific learning disability which affects many cognitive functions such as reading, writing, memory, automatisation, etc., and can be caused by hereditary or neurological factors. Dyslexia also greatly influences vocabulary acquisition in the English language; therefore, strategies, techniques and teaching aids that could alleviate the problems that pupils with dyslexia face daily at school are discussed in the thesis. The practical part includes educational design-based research focusing on evaluating a textbook based on criteria drawn on the theoretical part. Consequently, a teaching aid was designed to complement the textbook and to support the pupils in efficient vocabulary acquisition.
Klíčová slova
Dyslexie, specifické poruchy učení, osvojování anglického jazyka, hodnocení učebnice, učební pomůcky, hodnocení učební pomůcky
Klíčová slova v angličtině
Dyslexia, specific learning disabilities, English language acquisition, textbook evaluation, teaching aids, teaching aid evaluation
Rozsah průvodní práce
-
Jazyk
AN
Anotace
Práce se zabývá dyslexií - specifickou poruchou učení, která ovlivňuje mnoho kognitivních funkcí jako čtení, psaní, paměť, automatizaci atd. a může být způsobena dědičnými nebo neurobiologickými faktory. Dyslexie má obrovský vliv na osvojování slovní zásoby v anglickém jazyce, proto jsou v práci probírány strategie, techniky a učební pomůcky, které by mohly zmírnit problémy, se kterými se žáci s dyslexií ve škole denně setkávají. Praktická část obsahuje konstrukční výzkum. Jeho součástí bylo hodnocení učebnice, které je založeno na kritériích vyplývajících z teoretické části. Na základě těchto výsledků byla navržena učební pomůcka, která doplňuje zmíněnou učebnici a podporuje žáky v osvojování slovní zásoby.
Anotace v angličtině
The thesis elaborates on dyslexia - a specific learning disability which affects many cognitive functions such as reading, writing, memory, automatisation, etc., and can be caused by hereditary or neurological factors. Dyslexia also greatly influences vocabulary acquisition in the English language; therefore, strategies, techniques and teaching aids that could alleviate the problems that pupils with dyslexia face daily at school are discussed in the thesis. The practical part includes educational design-based research focusing on evaluating a textbook based on criteria drawn on the theoretical part. Consequently, a teaching aid was designed to complement the textbook and to support the pupils in efficient vocabulary acquisition.
Klíčová slova
Dyslexie, specifické poruchy učení, osvojování anglického jazyka, hodnocení učebnice, učební pomůcky, hodnocení učební pomůcky
Klíčová slova v angličtině
Dyslexia, specific learning disabilities, English language acquisition, textbook evaluation, teaching aids, teaching aid evaluation
Zásady pro vypracování
Studentka se bude ve své práci zabývat problematikou dyslexie v procesu osvojování anglického jazyka, zaměří se specificky na podpůrné prostředky pro žáky pro osvojování slovní zásoby. Nejprve definuje dyslexii jako jednu ze specifických poruch učení, následně stručně shrne její příčiny a symptomy. V dalších kapitolách bude studentka diskutovat, jak dyslexie ovlivňuje osvojování cizího jazyka, konkrétně systém slovní zásoby angličtiny, a jaké didaktické prostředky mohou učitelé ve výuce používat, aby žákům s dyslexií osvojování slovní zásoby usnadnili.
V praktické části práce studentka vytvoří pro žáky s dyslexií didaktické pomůcky pro osvojování konkrétních jazykových prostředků, lexikálních jednotek, v návaznosti na vybranou učebnici.
Zásady pro vypracování
Studentka se bude ve své práci zabývat problematikou dyslexie v procesu osvojování anglického jazyka, zaměří se specificky na podpůrné prostředky pro žáky pro osvojování slovní zásoby. Nejprve definuje dyslexii jako jednu ze specifických poruch učení, následně stručně shrne její příčiny a symptomy. V dalších kapitolách bude studentka diskutovat, jak dyslexie ovlivňuje osvojování cizího jazyka, konkrétně systém slovní zásoby angličtiny, a jaké didaktické prostředky mohou učitelé ve výuce používat, aby žákům s dyslexií osvojování slovní zásoby usnadnili.
V praktické části práce studentka vytvoří pro žáky s dyslexií didaktické pomůcky pro osvojování konkrétních jazykových prostředků, lexikálních jednotek, v návaznosti na vybranou učebnici.
Seznam doporučené literatury
Ott, Philomena. 1997. How to Detect and Manage Dyslexia: A Reference and Resource Manual. Oxford: Heinemann. (Dostupné: Univerzitní knihovna Pardubice)
Ott, Philomena. 2015. Teaching children with dyslexia: A Practical Guide. London: Routledge. (Dostupné: PDF)
Peer, Lindsay. 2000. Winning with Dyslexia: A Guide for Secondary Schools. Reading: British Dyslexia Association. (Dostupné: Univerzitní knihovna Pardubice)
Raymond, Sally. 2004. Helping Children Cope with Dyslexia. London: Sheldon Press. (Dostupné: Univerzitní knihovna Pardubice)
Reid, Gavin, Shannon Green. 2009. 100 Ideas for Supporting Pupils with Dyslexia. London: Continuum International Publishing Group. (Dostupné: PDF)
Zelinková, Olga, Monika Černá, Helena Zitková. 2020. Dyslexie – Zaostřeno Na Angličtinu. Praha: Pasparta. (Dostupné: Univerzitní knihovna Pardubice)
Seznam doporučené literatury
Ott, Philomena. 1997. How to Detect and Manage Dyslexia: A Reference and Resource Manual. Oxford: Heinemann. (Dostupné: Univerzitní knihovna Pardubice)
Ott, Philomena. 2015. Teaching children with dyslexia: A Practical Guide. London: Routledge. (Dostupné: PDF)
Peer, Lindsay. 2000. Winning with Dyslexia: A Guide for Secondary Schools. Reading: British Dyslexia Association. (Dostupné: Univerzitní knihovna Pardubice)
Raymond, Sally. 2004. Helping Children Cope with Dyslexia. London: Sheldon Press. (Dostupné: Univerzitní knihovna Pardubice)
Reid, Gavin, Shannon Green. 2009. 100 Ideas for Supporting Pupils with Dyslexia. London: Continuum International Publishing Group. (Dostupné: PDF)
Zelinková, Olga, Monika Černá, Helena Zitková. 2020. Dyslexie – Zaostřeno Na Angličtinu. Praha: Pasparta. (Dostupné: Univerzitní knihovna Pardubice)
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka krátce představila svou práci a zodpověděla otázky vznesené v posudcích a členy komise s oporou v odbor. literatuře. komise se shodla na hodnocení A.
Komise zároveň ocenila originalitu vytvořeného materiálu didakt.prostředku a vysokou úroveň práce z odbor. a jazyk. hlediska.