Tato práce se zabývá problematikou hypotézy kritické periody v osvojování cizích jazyků. Teoretická část obsahuje definice základních konceptů, jež jsou použity ve studiu osvojování cizích jazyků a v hypotéze kritické periody. Cílem praktické části je poskytnutí souhrnu studií, jejichž výsledky existují v rozporu s hypotézou kritické periody.
Anotace v angličtině
The thesis focuses on the critique of the Critical Period Hypothesis in second language acquisition. The theoretical part defines the core concepts of both the second language acquisition and the Critical Period Hypothesis through the method of a historical overview. The practical part aims to review studies which provide results contradicting parts of the Critical Period Hypothesis.
Klíčová slova
Osvojování cizích jazyků, kritická perioda, věk osvojení cizího jazyka
Klíčová slova v angličtině
Second language acquisition, critical period, age of acquisition
Rozsah průvodní práce
-
Jazyk
AN
Anotace
Tato práce se zabývá problematikou hypotézy kritické periody v osvojování cizích jazyků. Teoretická část obsahuje definice základních konceptů, jež jsou použity ve studiu osvojování cizích jazyků a v hypotéze kritické periody. Cílem praktické části je poskytnutí souhrnu studií, jejichž výsledky existují v rozporu s hypotézou kritické periody.
Anotace v angličtině
The thesis focuses on the critique of the Critical Period Hypothesis in second language acquisition. The theoretical part defines the core concepts of both the second language acquisition and the Critical Period Hypothesis through the method of a historical overview. The practical part aims to review studies which provide results contradicting parts of the Critical Period Hypothesis.
Klíčová slova
Osvojování cizích jazyků, kritická perioda, věk osvojení cizího jazyka
Klíčová slova v angličtině
Second language acquisition, critical period, age of acquisition
Zásady pro vypracování
Student se v bakalářské práci zaměří na kritiku hypotézy kritického odbdobí osvojování cizího jazyka. V teoretické části se student zaměří na definici základních pojmů a krátce představí vývoj hypotézy. V praktické části student představí studie zaměřené na kritiku hypotézy. Výstupem bude přehled hlavních oblastí hypotézy, které jsou kritizované odborníky z oboru.
Zásady pro vypracování
Student se v bakalářské práci zaměří na kritiku hypotézy kritického odbdobí osvojování cizího jazyka. V teoretické části se student zaměří na definici základních pojmů a krátce představí vývoj hypotézy. V praktické části student představí studie zaměřené na kritiku hypotézy. Výstupem bude přehled hlavních oblastí hypotézy, které jsou kritizované odborníky z oboru.
Seznam doporučené literatury
Lenneberg, Eric H. Biological Foundations of Language. (New York: John Wiley & Sons, Inc. 1967)
Gass, Susan M., and Larry Selinker. Second Language Acquisition: An Introductory Course. 3rd edition (New York: Routledge, 2008).
Lightbown, Nina, and Patsa Spady. How languages are learned. 4th Edition. (S.l.: Oxford University Press, 2013): 35–100.
Moyer, Alene. "Ultimate attainment in L2 phonology: The Critical Factors of Age, Motivation, and Instruction.” Studies in Second Language Acquisition 21, no. 1 (1999): 81–108.
Birdsong, David. "Age and second language acquisition and processing: A selective overview." Language learning 56 (2006): 9–49.
Mu\ noz, Carmen, and David Singleton. "A Critical Review of Age-Related Research on L2 Ultimate Attainment.” Language Teaching 44, no. 1 (2011): 1–35.
Vanhove, Jan. "The critical period hypothesis in second language acquisition: A statistical critique and a reanalysis." PloS one 8.7 (2013).
Birdsong, David. "The Critical Period Hypothesis for second language acquisition: Tailoring the coat of many colors." Essential Topics in Applied Linguistics and Multilingualism. (Cham: Springer International Publishing. 2013): 43–50.
Ding, Jing. "A Critique to Fundamental Differences Hypothesis." International Journal of English Linguistics 7.1 (2017): 137-141.
Caldwell-Harris, Catherine L., and Brian MacWhinney. "Age effects in second language acquisition: Expanding the emergentist account." Brain and Language 241 (2023).
Seznam doporučené literatury
Lenneberg, Eric H. Biological Foundations of Language. (New York: John Wiley & Sons, Inc. 1967)
Gass, Susan M., and Larry Selinker. Second Language Acquisition: An Introductory Course. 3rd edition (New York: Routledge, 2008).
Lightbown, Nina, and Patsa Spady. How languages are learned. 4th Edition. (S.l.: Oxford University Press, 2013): 35–100.
Moyer, Alene. "Ultimate attainment in L2 phonology: The Critical Factors of Age, Motivation, and Instruction.” Studies in Second Language Acquisition 21, no. 1 (1999): 81–108.
Birdsong, David. "Age and second language acquisition and processing: A selective overview." Language learning 56 (2006): 9–49.
Mu\ noz, Carmen, and David Singleton. "A Critical Review of Age-Related Research on L2 Ultimate Attainment.” Language Teaching 44, no. 1 (2011): 1–35.
Vanhove, Jan. "The critical period hypothesis in second language acquisition: A statistical critique and a reanalysis." PloS one 8.7 (2013).
Birdsong, David. "The Critical Period Hypothesis for second language acquisition: Tailoring the coat of many colors." Essential Topics in Applied Linguistics and Multilingualism. (Cham: Springer International Publishing. 2013): 43–50.
Ding, Jing. "A Critique to Fundamental Differences Hypothesis." International Journal of English Linguistics 7.1 (2017): 137-141.
Caldwell-Harris, Catherine L., and Brian MacWhinney. "Age effects in second language acquisition: Expanding the emergentist account." Brain and Language 241 (2023).