Tato bakalářská práce se zabývá analýzou amerického impresionismu v kontextu progresivismu. V teoretické části je progresivismus definován společně s jeho historickým, kulturním a sociálním kontextem (pozlacený věk, volební práva žen a rasové problémy) na konci 19. století a začátku 20. století spolu s jeho ideovými východisky. Je zde také charakterizován impresionismus a jeho různé podoby v americkém kontextu (Pennsylvania, California a Ashcan School) spolu s představením amerických impresionistů. Praktická část se věnuje důkladné analýze jednotlivých malířů (Childe Hassam, Mary Cassatt, John S. Sargent, William M. Chase, John H. Twachtman a Theodore Robinson) a také srovnaním amerického a francouzského impresionismu. Cílem práce je zodpovědět na otázku, zda můžeme americký impresionismus vnímat jako součást širšího hnutí progresivismu či nikoliv, případně jak se liší od impresionismu evropského.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the analysis of American Impressionism in the context of Progressivism. The theoretical part defines Progressivism with its historical, cultural, and social context (Gilded Age, women's suffrage, and racial issues) in the late 19th and early 20th century, along with its ideologies. It also characterises Impressionism and its various forms in the American context (Pennsylvania, California, and Ashcan School), together with an introduction to American Impressionists. The practical part thoroughly analyses paintings of individual American Impressionists (Childe Hassam, Mary Cassatt, John S. Sargent, William M. Chase, John H. Twachtman, and Theodore Robinson) and compares American and French Impressionism. The aim of this thesis is to answer the question of whether or not American Impressionism can be seen as a part of the Progressivism movement and, subsequently, how it differs from European Impressionism.
Klíčová slova
Americký impresionismus, impresionismus, Childe Hassam, John S. Sargent, Mary Cassatt, pozlacený věk, progresivismus, rasové problémy, umění, volební právo žen
Klíčová slova v angličtině
American Impressionism, art, Childe Hassam, Gilded Age, Impressionism, John S. Sargent, Mary Cassatt, Progressivism, racial issues, women's suffrage
Rozsah průvodní práce
60 s. (109 200 znaků)
Jazyk
AN
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá analýzou amerického impresionismu v kontextu progresivismu. V teoretické části je progresivismus definován společně s jeho historickým, kulturním a sociálním kontextem (pozlacený věk, volební práva žen a rasové problémy) na konci 19. století a začátku 20. století spolu s jeho ideovými východisky. Je zde také charakterizován impresionismus a jeho různé podoby v americkém kontextu (Pennsylvania, California a Ashcan School) spolu s představením amerických impresionistů. Praktická část se věnuje důkladné analýze jednotlivých malířů (Childe Hassam, Mary Cassatt, John S. Sargent, William M. Chase, John H. Twachtman a Theodore Robinson) a také srovnaním amerického a francouzského impresionismu. Cílem práce je zodpovědět na otázku, zda můžeme americký impresionismus vnímat jako součást širšího hnutí progresivismu či nikoliv, případně jak se liší od impresionismu evropského.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the analysis of American Impressionism in the context of Progressivism. The theoretical part defines Progressivism with its historical, cultural, and social context (Gilded Age, women's suffrage, and racial issues) in the late 19th and early 20th century, along with its ideologies. It also characterises Impressionism and its various forms in the American context (Pennsylvania, California, and Ashcan School), together with an introduction to American Impressionists. The practical part thoroughly analyses paintings of individual American Impressionists (Childe Hassam, Mary Cassatt, John S. Sargent, William M. Chase, John H. Twachtman, and Theodore Robinson) and compares American and French Impressionism. The aim of this thesis is to answer the question of whether or not American Impressionism can be seen as a part of the Progressivism movement and, subsequently, how it differs from European Impressionism.
Klíčová slova
Americký impresionismus, impresionismus, Childe Hassam, John S. Sargent, Mary Cassatt, pozlacený věk, progresivismus, rasové problémy, umění, volební právo žen
Klíčová slova v angličtině
American Impressionism, art, Childe Hassam, Gilded Age, Impressionism, John S. Sargent, Mary Cassatt, Progressivism, racial issues, women's suffrage
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat analýzou amerického impresionismu v kontextu progresivismu. V teoretické části se zaměří na historický, kulturní a sociální kontext konce 19. stolení a začátku 20. století a na ideová východiska progresivismu. Rovněž charakterizuje impresionismus jako hnutí a jeho různé podoby v americkém kontextu (Pennsylvania, California a Ashcan School). Praktická část bude obsahovat analýzu námětů a estetik jednotlivých impresionistů (např. Child Hassam, Mary Cassatt, Theodore Robinson, James Whistler, John Singer Sargent, John Henry Twachtman). Cílem práce je zodpovědět otázku, zda můžeme americký impresionismus vnímat jako součást širšího progresivistického hnutí, případně jak se liší od impresionismu evropského.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat analýzou amerického impresionismu v kontextu progresivismu. V teoretické části se zaměří na historický, kulturní a sociální kontext konce 19. stolení a začátku 20. století a na ideová východiska progresivismu. Rovněž charakterizuje impresionismus jako hnutí a jeho různé podoby v americkém kontextu (Pennsylvania, California a Ashcan School). Praktická část bude obsahovat analýzu námětů a estetik jednotlivých impresionistů (např. Child Hassam, Mary Cassatt, Theodore Robinson, James Whistler, John Singer Sargent, John Henry Twachtman). Cílem práce je zodpovědět otázku, zda můžeme americký impresionismus vnímat jako součást širšího progresivistického hnutí, případně jak se liší od impresionismu evropského.
Seznam doporučené literatury
Weinberg, H. B., Bolger, D., Curry, D. P., & Brennecke, M. (2013). American Impressionism and realism: The painting of Modern Life, 1885-1915. The Metropolitan Museum of Art.
Brands, H. W. (2002). The Reckless Decade: America in the 1890s. University of Chicago Press.
Trachtenberg, A. (2007). The Incorporation of America culture and society in the gilded age. Hill and Wang.
EISENACH, ELDON J. "PROGRESSIVISM AS NATIONAL REGIME.” In The Lost Promise of Progressivism, 8–47. University Press of Kansas, 2021.
Grantham, Dewey W. "The Contours of Southern Progressivism.” The American Historical Review 86, no. 5 (1981).
Pestritto, Ronald J., and William J. Atto, eds. American Progressivism: A Reader (2008)
Flanagan, Maureen. America Reformed: Progressives and Progressivisms, 1890s–1920s (2007)
Weinberg, H. B., & Barker, E. E. (2004). Childe Hassam, American Impressionist. Metropolitan Museum of Art.
Hughes, R. (2009). American Visions: The epic history of art in America. Alfred A. Knopf.
Hiesinger, U. W. (1991). Impressionism in America: The ten american painters. Jordan-Volpe Gallery.
Mendelowitz, D. M. (1973). A history of american art. Holt, Rinehart and Winston.
Broun, E. (1999). Childe Hassam’s America. American Art, 13(3), 33–57. http://www.jstor.org/stable/3109339
Thielemans, V. (2008). Looking at American Art from the Outside In. American Art, 22(3), 2–10. https://doi.org/10.1086/595800
Noriega, C. A. (2012). Encuentros: Rethinking America through Artistic Exchange. American Art, 26(2), 2–6. https://doi.org/10.1086/667944
Scott, A. M. (1959). The Progressive Era in Perspective. The Journal of Politics, 21(4), 685–701.
https://doi.org/10.2307/2126861
Seznam doporučené literatury
Weinberg, H. B., Bolger, D., Curry, D. P., & Brennecke, M. (2013). American Impressionism and realism: The painting of Modern Life, 1885-1915. The Metropolitan Museum of Art.
Brands, H. W. (2002). The Reckless Decade: America in the 1890s. University of Chicago Press.
Trachtenberg, A. (2007). The Incorporation of America culture and society in the gilded age. Hill and Wang.
EISENACH, ELDON J. "PROGRESSIVISM AS NATIONAL REGIME.” In The Lost Promise of Progressivism, 8–47. University Press of Kansas, 2021.
Grantham, Dewey W. "The Contours of Southern Progressivism.” The American Historical Review 86, no. 5 (1981).
Pestritto, Ronald J., and William J. Atto, eds. American Progressivism: A Reader (2008)
Flanagan, Maureen. America Reformed: Progressives and Progressivisms, 1890s–1920s (2007)
Weinberg, H. B., & Barker, E. E. (2004). Childe Hassam, American Impressionist. Metropolitan Museum of Art.
Hughes, R. (2009). American Visions: The epic history of art in America. Alfred A. Knopf.
Hiesinger, U. W. (1991). Impressionism in America: The ten american painters. Jordan-Volpe Gallery.
Mendelowitz, D. M. (1973). A history of american art. Holt, Rinehart and Winston.
Broun, E. (1999). Childe Hassam’s America. American Art, 13(3), 33–57. http://www.jstor.org/stable/3109339
Thielemans, V. (2008). Looking at American Art from the Outside In. American Art, 22(3), 2–10. https://doi.org/10.1086/595800
Noriega, C. A. (2012). Encuentros: Rethinking America through Artistic Exchange. American Art, 26(2), 2–6. https://doi.org/10.1086/667944
Scott, A. M. (1959). The Progressive Era in Perspective. The Journal of Politics, 21(4), 685–701.
https://doi.org/10.2307/2126861
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student komisi seznámil s tématem a cílem své práce. Následně reagoval na otázky a podněty vznesené v posudcích oponenta a vedoucího práce. Na závěr členové komise otevřeli diskuzi o dílčích aspektech impresionismu. Student byl dobře připravený a jeho projev byl přesvědčivý.