Informace o kvalifikační práci Vliv skladovani paleneho vapna na jeho vlastnosti; restaurovani casti nastenne malby Obraceni sv. Augustina v Subenu v Rakousku
Teoretická část práce se zabývá změnou složení a vlastností páleného vápna v čase, v závislosti na podmínkách skladování. Za účelem zkoumání byl proveden experiment, při kterém byly vzorky kusového páleného vápna umístěny ve čtyřech různých prostředích ke stárnutí. V podmínkách byl průběžně sledován hmotnostní nárůst vzorků, v určených časových intervalech byly vzorky analyzovány. Konkrétně se jednalo o test reaktivity, doplněný o granulometrii nevyhašených zbytků. Ve stejných časových intervalech byla provedena termická analýza (TG-SDT, DSC), mikrostruktura vzorků byla studována ve skenovacím elektronovém mikroskopu (SEM). Při hodnocení výsledků experimentu byly všechny metody testování vzájemně porovnány a diskutovány. Praktická část prace prezentuje komplexni restauratorsky zasah provedeny na vymezenem useku barokní nastenne malby Johanna Jakoba Zeillera v klášteře v Subenu (Rakousko). Konkrétně na nástěnné malbě s výjevem Obrácení sv. Augustina. Na malbě bylo v minulosti provedeno několik předchozích restaurátorských zásahů, se kterými bylo potřeba se vypořádat. Zásadním krokem při restaurování bylo odstranění předchozí fixáže vodním sklem.
Anotace v angličtině
The theoretical part of the thesis deals with the change of composition and properties of quicklime over time, depending on storage conditions. In order to investigate this, an experiment was conducted in which lump quicklime samples were placed in four different aging environments. The conditions were continuously monitored for weight gain, and the samples were analyzed at specified time intervals. Particularly, this involved a reactivity test, supplemented by granulometry of the unquenched residue. Thermal analysis (TG-SDT, DSC) was performed at the same time intervals, and the microstructure of the samples was studied in a scanning electron microscope (SEM). In evaluating the experimental results, all testing methods were compared and discussed with each other. The practical part of the thesis presents a comprehensive restoration intervention carried out on a defined section of a Baroque wall painting by Johann Jakob Zeiller in the monastery in Suben (Austria). Specifically on the wall painting with the scene of the Conversion of St. Augustine. The painting had been subjected to several previous restoration interventions in the past, which had to be dealt with. A crucial step in the restoration was the removal of the previous water glass fixation.
Klíčová slova
Pálené vápno, stabilita, reaktivita vápna, hašení, karbonatace, termická analýza, SEM, skladování páleného vápna, restaurovani, konzervování, nastenna malba, freska, obrácení sv. Augustina, Klášter v Subenu, Suben, Johann Jakob Zeiller, barokní nástěnná malba, barokní freska, vodní sklo, čištění párou.
Klíčová slova v angličtině
Quicklime, stability, lime reactivity, air slaking, carbonation, thermal analysis, SEM, quicklime storage, restoration, conservation, mural, fresco, conversion of St. Augustine, Suben Monastery, Suben, Johann Jakob Zeiller, baroque mural, baroque fresco, water glass, steam cleaning.
Rozsah průvodní práce
74
Jazyk
CZ
Anotace
Teoretická část práce se zabývá změnou složení a vlastností páleného vápna v čase, v závislosti na podmínkách skladování. Za účelem zkoumání byl proveden experiment, při kterém byly vzorky kusového páleného vápna umístěny ve čtyřech různých prostředích ke stárnutí. V podmínkách byl průběžně sledován hmotnostní nárůst vzorků, v určených časových intervalech byly vzorky analyzovány. Konkrétně se jednalo o test reaktivity, doplněný o granulometrii nevyhašených zbytků. Ve stejných časových intervalech byla provedena termická analýza (TG-SDT, DSC), mikrostruktura vzorků byla studována ve skenovacím elektronovém mikroskopu (SEM). Při hodnocení výsledků experimentu byly všechny metody testování vzájemně porovnány a diskutovány. Praktická část prace prezentuje komplexni restauratorsky zasah provedeny na vymezenem useku barokní nastenne malby Johanna Jakoba Zeillera v klášteře v Subenu (Rakousko). Konkrétně na nástěnné malbě s výjevem Obrácení sv. Augustina. Na malbě bylo v minulosti provedeno několik předchozích restaurátorských zásahů, se kterými bylo potřeba se vypořádat. Zásadním krokem při restaurování bylo odstranění předchozí fixáže vodním sklem.
Anotace v angličtině
The theoretical part of the thesis deals with the change of composition and properties of quicklime over time, depending on storage conditions. In order to investigate this, an experiment was conducted in which lump quicklime samples were placed in four different aging environments. The conditions were continuously monitored for weight gain, and the samples were analyzed at specified time intervals. Particularly, this involved a reactivity test, supplemented by granulometry of the unquenched residue. Thermal analysis (TG-SDT, DSC) was performed at the same time intervals, and the microstructure of the samples was studied in a scanning electron microscope (SEM). In evaluating the experimental results, all testing methods were compared and discussed with each other. The practical part of the thesis presents a comprehensive restoration intervention carried out on a defined section of a Baroque wall painting by Johann Jakob Zeiller in the monastery in Suben (Austria). Specifically on the wall painting with the scene of the Conversion of St. Augustine. The painting had been subjected to several previous restoration interventions in the past, which had to be dealt with. A crucial step in the restoration was the removal of the previous water glass fixation.
Klíčová slova
Pálené vápno, stabilita, reaktivita vápna, hašení, karbonatace, termická analýza, SEM, skladování páleného vápna, restaurovani, konzervování, nastenna malba, freska, obrácení sv. Augustina, Klášter v Subenu, Suben, Johann Jakob Zeiller, barokní nástěnná malba, barokní freska, vodní sklo, čištění párou.
Klíčová slova v angličtině
Quicklime, stability, lime reactivity, air slaking, carbonation, thermal analysis, SEM, quicklime storage, restoration, conservation, mural, fresco, conversion of St. Augustine, Suben Monastery, Suben, Johann Jakob Zeiller, baroque mural, baroque fresco, water glass, steam cleaning.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce je prací, ve které student/ka dokládá, že je schopen/na samostatně a tvůrčím způsobem provést komplexní restaurátorský zásah a zároveň teoreticky prostudovat, invenčně a samostatně řešit dané teoretické téma. Teoretickou část vypracuje diplomantka na téma "Vliv skladování páleného vápna na jeho vlastnosti". Diplomant/ka nejprve shromáždí potřebnou literaturu k tématu, na jejímž základě připraví podrobnou metodiku pokusu. V první fázi se zaměří na stanovení podmínek experimentu – zvolí vhodná klimatická prostředí, podmínky stárnutí i odpovídající časování. Dále ověří funkčnost vybraných metod v přípravném pokusu. Následně provede experiment, u kterého se zaměří na chemické složení různě stárnutého páleného vápna, jeho reaktivitu i na granulometrii výsledné kaše. Výsledné hodnoty u jednotlivých zvolených prostředí přehledně porovná a v rámci diskuse vyhodnotí. Na závěr navrhne další směr bádání. V rámci praktické práce byl diplomantce/ovi přidělen úsek nástěnné malby "Sv. Augustin a (alegorie) personifikace smrtelných hříchů", který je součástí nástěnné malby Obrácení sv. Augustina v klenbě nad kruchtou klášterního kostela sv. Lamberta v rakouském Subenu. Na tomto úseku diplomant/ka provede restaurátorský průzkum. V jeho závěru vyhodnotí všechna zjištění provedená in situ, uměleckohistorická bádání i laboratorní průzkumy. Po odsouhlasení postupu provede komplexní restaurátorský zásah. Průběh prací bude konzultován s vedoucím praktické práce, s vedoucím diplomové práce, se zástupcem investora i se zástupci BDA. Nedílnou součástí bakalářské práce je vyhotovení restaurátorské dokumentace přiděleného úseku malby. Tato dokumentace musí obsahovat všechny nezbytné údaje a kapitoly. Po formální stránce dodrží diplomant/ka pravidla psaní diplomových prací, stanovená na FR UPa. Textová podoba diplomové práce včetně všech fotografií, grafických zákresů a dalších vyobrazení bude vedoucí/mu práce předložena ke korektuře nejpozději tři týdny před oficiálním odevzdáním diplomové práce.
Diplomantka dohledá a použije i další literaturu potřebnou ke zdárnému dokončení práce. Vedoucí práce: MgA. Zuzana Wichterlová Vedoucí praktické práce: Dipl. Rest. Jörg Riedel Konzultanti teoretické části: Ing. Jan Válek, Ph.D., Ing. Renata Tišlová, Ph.D., Ing, Karol Bayer Oponent: Mgr. Radek Ševčík, Ph.D. Datum zadání práce: 11.11.2022
Zásady pro vypracování
Diplomová práce je prací, ve které student/ka dokládá, že je schopen/na samostatně a tvůrčím způsobem provést komplexní restaurátorský zásah a zároveň teoreticky prostudovat, invenčně a samostatně řešit dané teoretické téma. Teoretickou část vypracuje diplomantka na téma "Vliv skladování páleného vápna na jeho vlastnosti". Diplomant/ka nejprve shromáždí potřebnou literaturu k tématu, na jejímž základě připraví podrobnou metodiku pokusu. V první fázi se zaměří na stanovení podmínek experimentu – zvolí vhodná klimatická prostředí, podmínky stárnutí i odpovídající časování. Dále ověří funkčnost vybraných metod v přípravném pokusu. Následně provede experiment, u kterého se zaměří na chemické složení různě stárnutého páleného vápna, jeho reaktivitu i na granulometrii výsledné kaše. Výsledné hodnoty u jednotlivých zvolených prostředí přehledně porovná a v rámci diskuse vyhodnotí. Na závěr navrhne další směr bádání. V rámci praktické práce byl diplomantce/ovi přidělen úsek nástěnné malby "Sv. Augustin a (alegorie) personifikace smrtelných hříchů", který je součástí nástěnné malby Obrácení sv. Augustina v klenbě nad kruchtou klášterního kostela sv. Lamberta v rakouském Subenu. Na tomto úseku diplomant/ka provede restaurátorský průzkum. V jeho závěru vyhodnotí všechna zjištění provedená in situ, uměleckohistorická bádání i laboratorní průzkumy. Po odsouhlasení postupu provede komplexní restaurátorský zásah. Průběh prací bude konzultován s vedoucím praktické práce, s vedoucím diplomové práce, se zástupcem investora i se zástupci BDA. Nedílnou součástí bakalářské práce je vyhotovení restaurátorské dokumentace přiděleného úseku malby. Tato dokumentace musí obsahovat všechny nezbytné údaje a kapitoly. Po formální stránce dodrží diplomant/ka pravidla psaní diplomových prací, stanovená na FR UPa. Textová podoba diplomové práce včetně všech fotografií, grafických zákresů a dalších vyobrazení bude vedoucí/mu práce předložena ke korektuře nejpozději tři týdny před oficiálním odevzdáním diplomové práce.
Diplomantka dohledá a použije i další literaturu potřebnou ke zdárnému dokončení práce. Vedoucí práce: MgA. Zuzana Wichterlová Vedoucí praktické práce: Dipl. Rest. Jörg Riedel Konzultanti teoretické části: Ing. Jan Válek, Ph.D., Ing. Renata Tišlová, Ph.D., Ing, Karol Bayer Oponent: Mgr. Radek Ševčík, Ph.D. Datum zadání práce: 11.11.2022
Seznam doporučené literatury
• John Ashurst – Richard Ireland – John Steward – Alison Henry ed., Practical building conservation: Mortars, Renders and Plasters. Farnham: Ashgate 2011.
• Iain McCaig ed., Practical building conservation: Conservation Basics. London: English Heritage 2013.
• Barbara Appelbaum, Conservation Treatment Methodology. Britain: Published by Elsevier 2007.
• Oldřich J. Blažíček – Jiří Kropáček, Slovník pojmů z dějin umění: názvosloví a tvarosloví architektury, sochařství, malby a užitého umění. Vyd. 2. Praha 2013.
• James Hall – Jan Royt – Allan Plzák, Slovník námětů a symbolů ve výtvarném umění. Praha1991.
• Roman Kubička – Jiří Zelinger, Výkladový slovník: malířství, grafika, restaurátorství. Praha 2004.
• Paolo Mora – Laura Mora – Paul Philippot, Conservation of Wall Paintings. London 1984.
• Jan Royt – Hana Šedinová, Slovník symbolů: kosmos, příroda a člověk v křesťanské ikonografii. Praha 1998.
• Hynek Rulíšek, Postavy, atributy, symboly: slovník křesťanské ikonografie. 2., upr. vyd. České Budějovice 2006.
• Eva Šimůnková – Tatjana Bayerová. Pigmenty. Praha: STOP 1999.
• Bohuslav Slánský, Technika malby I a II. Praha 2003
• Ivan Vaněček, Nástěnné malby. VŠCHT Praha 1997.
• Jiří Zelinger a kolektiv, Chemie v práci konzervátora a restaurátora. Praha 1987.
• Pavla Rovaníková, Omítky: Chemické a technologické vlastnosti. STOP Praha 2002.
• Jan Válek, Vápenné technologie historických staveb: příprava specializovaných vápenných pojiv pro obnovu historických staveb. Praha Ústav teoretické a aplikované mechaniky Akademie věd České republiky 2015.
• Esther Ontiveros-Ortega, Reyes Rodríguez-García, Ana González-Serrano, Lidia Molina, Evolution of mechanical properties in aerial lime mortars of traditional manufacturing, the relationship between putty and powder lime: Construction and Building Materials, Sevilla 2018.
Seznam doporučené literatury
• John Ashurst – Richard Ireland – John Steward – Alison Henry ed., Practical building conservation: Mortars, Renders and Plasters. Farnham: Ashgate 2011.
• Iain McCaig ed., Practical building conservation: Conservation Basics. London: English Heritage 2013.
• Barbara Appelbaum, Conservation Treatment Methodology. Britain: Published by Elsevier 2007.
• Oldřich J. Blažíček – Jiří Kropáček, Slovník pojmů z dějin umění: názvosloví a tvarosloví architektury, sochařství, malby a užitého umění. Vyd. 2. Praha 2013.
• James Hall – Jan Royt – Allan Plzák, Slovník námětů a symbolů ve výtvarném umění. Praha1991.
• Roman Kubička – Jiří Zelinger, Výkladový slovník: malířství, grafika, restaurátorství. Praha 2004.
• Paolo Mora – Laura Mora – Paul Philippot, Conservation of Wall Paintings. London 1984.
• Jan Royt – Hana Šedinová, Slovník symbolů: kosmos, příroda a člověk v křesťanské ikonografii. Praha 1998.
• Hynek Rulíšek, Postavy, atributy, symboly: slovník křesťanské ikonografie. 2., upr. vyd. České Budějovice 2006.
• Eva Šimůnková – Tatjana Bayerová. Pigmenty. Praha: STOP 1999.
• Bohuslav Slánský, Technika malby I a II. Praha 2003
• Ivan Vaněček, Nástěnné malby. VŠCHT Praha 1997.
• Jiří Zelinger a kolektiv, Chemie v práci konzervátora a restaurátora. Praha 1987.
• Pavla Rovaníková, Omítky: Chemické a technologické vlastnosti. STOP Praha 2002.
• Jan Válek, Vápenné technologie historických staveb: příprava specializovaných vápenných pojiv pro obnovu historických staveb. Praha Ústav teoretické a aplikované mechaniky Akademie věd České republiky 2015.
• Esther Ontiveros-Ortega, Reyes Rodríguez-García, Ana González-Serrano, Lidia Molina, Evolution of mechanical properties in aerial lime mortars of traditional manufacturing, the relationship between putty and powder lime: Construction and Building Materials, Sevilla 2018.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala průběh diplomové práce formou ppt prezentace, zároveň reagovala na drobné připomínky v posudcích a dotazy z řad členů zkušební komise. Vzhledem k mimořádné kvalitě diplomové práce, průběhu obhajoby, SZZk a celkovému výsledku studia komise navrhuje udělit Studentskou cenu rektora.