Práce se zabývá významem vzdělanosti pro trh práce v zemích Evropské unie. Cílem diplomové práce je posoudit význam vzdělanosti v kontextu vývoje vybraných indikátorů trhu práce v zemích EU. V rámci této práce je pak blíže jako indikátor trhu práce zkoumána celková míra nezaměstnanosti, míra ekonomické aktivity, dlouhodobá nezaměstnanost a nezaměstnanost mladých lidí ve věku 15-24 let, dále i úrovně vzdělání obyvatel. Práce prokázala pozitivní vliv vzdělání na vybrané indikátory trhu práce, to znamená, že čím vyššího vzdělání člověk dosáhne, tím lepší je jeho uplatnění na trhu práce.
Annotation in English
The thesis deals with the importance of education for the labour market in the European Union countries. The aim of the thesis is to assess the importance of education in the context of the development of selected labour market indicators in the EU countries. In the framework of this thesis, the overall unemployment rate, the economic activity rate, long-term unemployment and unemployment of young people aged 15-24, as well as the educational attainment of the population are examined in more detail as labour market indicators. The paper has shown a positive effect of education on selected labour market indicators, i.e. the higher the level of education a person attains, the better his/her performance in the labour market.
Keywords
trh práce, nezaměstnanost, vzdělání, modely trhu práce
Keywords in English
labour market, unemployment, education, labour market models
Length of the covering note
81
Language
CZ
Annotation
Práce se zabývá významem vzdělanosti pro trh práce v zemích Evropské unie. Cílem diplomové práce je posoudit význam vzdělanosti v kontextu vývoje vybraných indikátorů trhu práce v zemích EU. V rámci této práce je pak blíže jako indikátor trhu práce zkoumána celková míra nezaměstnanosti, míra ekonomické aktivity, dlouhodobá nezaměstnanost a nezaměstnanost mladých lidí ve věku 15-24 let, dále i úrovně vzdělání obyvatel. Práce prokázala pozitivní vliv vzdělání na vybrané indikátory trhu práce, to znamená, že čím vyššího vzdělání člověk dosáhne, tím lepší je jeho uplatnění na trhu práce.
Annotation in English
The thesis deals with the importance of education for the labour market in the European Union countries. The aim of the thesis is to assess the importance of education in the context of the development of selected labour market indicators in the EU countries. In the framework of this thesis, the overall unemployment rate, the economic activity rate, long-term unemployment and unemployment of young people aged 15-24, as well as the educational attainment of the population are examined in more detail as labour market indicators. The paper has shown a positive effect of education on selected labour market indicators, i.e. the higher the level of education a person attains, the better his/her performance in the labour market.
Keywords
trh práce, nezaměstnanost, vzdělání, modely trhu práce
Keywords in English
labour market, unemployment, education, labour market models
Research Plan
Cílem diplomové práce je posoudit význam vzdělanosti v kontextu vývoje vybraných indikátorů trhu práce v zemích EU. V daném kontextu se diplomová práce zaměří na souvislosti trhu práce a význam vzdělanosti obyvatelstva v zemích Evropské unie. Výsledky analýzy a závěry diplomové práce budou potenciálně využitelné jako podklady pro formulaci národních politik, ale také nadnárodních politik a rozvojových inciativ EU.
Osnova:
- Vymezení problematiky trhu práce.
- Vymezení vlivu vzdělání a jeho dopady na trh práce.
- Analýza vybraných indikátorů trhu práce v zemích EU.
- Vyhodnocení výsledků analýzy a formulace závěrů.
Research Plan
Cílem diplomové práce je posoudit význam vzdělanosti v kontextu vývoje vybraných indikátorů trhu práce v zemích EU. V daném kontextu se diplomová práce zaměří na souvislosti trhu práce a význam vzdělanosti obyvatelstva v zemích Evropské unie. Výsledky analýzy a závěry diplomové práce budou potenciálně využitelné jako podklady pro formulaci národních politik, ale také nadnárodních politik a rozvojových inciativ EU.
Osnova:
- Vymezení problematiky trhu práce.
- Vymezení vlivu vzdělání a jeho dopady na trh práce.
- Analýza vybraných indikátorů trhu práce v zemích EU.
- Vyhodnocení výsledků analýzy a formulace závěrů.
Recommended resources
JUREČKA, V. Makroekonomie. Praha: Grada Publishing, 2017. ISBN 978-80-271-0251-8.
KEYNES, J. M. Obecná teorie zaměstnanosti, úroku a peněz. Praha: Cicero, 2020. ISBN 978-80-270-7399-3.
PALÍŠKOVÁ, M. Trh práce v Evropské unii: historický vývoj, aktuální trendy a perspektivy. Praha: C.H. Beck, 2014. ISBN 978-80-7400-270-0.
ROMER, D. Advanced macroeconomics. New York: McGraw-Hill, 2012. ISBN 978-0-07-351137-5.
ŠMAJSOVÁ BUCHTOVÁ, B., ŠMAJS, J. a BOLELOUCKÝ, Z. Nezaměstnanost. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4282-3.
Recommended resources
JUREČKA, V. Makroekonomie. Praha: Grada Publishing, 2017. ISBN 978-80-271-0251-8.
KEYNES, J. M. Obecná teorie zaměstnanosti, úroku a peněz. Praha: Cicero, 2020. ISBN 978-80-270-7399-3.
PALÍŠKOVÁ, M. Trh práce v Evropské unii: historický vývoj, aktuální trendy a perspektivy. Praha: C.H. Beck, 2014. ISBN 978-80-7400-270-0.
ROMER, D. Advanced macroeconomics. New York: McGraw-Hill, 2012. ISBN 978-0-07-351137-5.
ŠMAJSOVÁ BUCHTOVÁ, B., ŠMAJS, J. a BOLELOUCKÝ, Z. Nezaměstnanost. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4282-3.
Enclosed appendices
-
Appendices bound in thesis
illustrations, maps, graphs, tables
Taken from the library
No
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
Studentka přednesla obhajobu diplomové práce s názvem: Význam vzdělanosti pro trh práce v zemích EU. Cílem práce bylo posoudit význam vzdělanosti v kontextu vývoje vybraných indikátorů trhu práce v zemích EU.
Během rozpravy byl nejprve položen dotaz dle posudku vedoucího diplomové práce:
Otázka č. 1: Z Vaší analýzy vyplývá, že mezi lety 2013 a 2022 došlo ve většině zemí k velmi výraznému navýšení podílu populace s dosaženým vysokoškolským vzděláním. Domníváte se, že je takto rychlé tempo růstu vzdělanosti „zdravé“ nebo v něm vidíte i rizika? Odpověď zdůvodněte.
Následně byl položen dotaz dle posudku oponenta diplomové práce:
Otázka č. 2: Jaké konkrétní politické nebo ekonomické doporučení byste na základě svých zjištění navrhla pro zlepšení situace na trhu práce v zemích EU?
Nakonec byly v rámci diskuse položeny tyto dotazy:
Otázka č. 3: V kontextu novely zákoníku práce v ČR – možnost dát odpověď zaměstnanci bez udání důvodu. Jaký je Váš názor na tuto změnu?
Otázka č. 4: Je podle Vás ochrana práce na trzích práce v zemích EU maximální?
Otázka č. 5: Podíl nezaměstnanosti vysokoškolských absolventů uvádíte k celkové nezaměstnanosti?
Otázka č. 6: Nenarazila jste při zpracování práce na nějaké studie, která pracovní místa budou v příštích 10 letech perspektivní?
Otázka č. 7: Středoškolské studenty EUROSTAT nerozlišuje s maturitou/bez maturity?