Práce hodnotí systém vzdělávání úředníků veřejné správy, zabývá se specifiky této činnosti ve vztahu k soukromému sektoru a na základě výzkumu identifikuje silné a slabé stránky tohoto systému. V teoretické části jsou v prvních dvou kapitolách uvedeny teoretické poznatky související s veřejnou správou, tedy členění veřejné správy a definice relevantních pojmů (služební zákon, státní zaměstnanci, zaměstnanci územně samosprávných celků, služební poměr apod.) včetně jejich legislativního ukotvení, a rovněž poznatky a pojmy související se vzdělávacím systémem ve veřejné správě. V praktické části jsou ve třetí kapitole detailně představeny systém vzdělávání úředníků ve veřejné správě, druhy vzdělávání a vzdělávací cyklus a následně ve čtvrté kapitole porovnán vzdělávací systém ve veřejné správě a v soukromém sektoru. Na základě shromáždění a setříděných těchto teoretických poznatků, které souvisejí s veřejnou správou a vzdělávacím systémem ve veřejné správě, a s pomocí výzkumného šetření pro zhodnocení vzdělávacího systému, které bylo provedeno ve vybrané organizaci, jíž je Krajský úřad Královéhradeckého kraje, byly formulovány závěry a návrhy doporučení ke zlepšení systému vzdělávání úředníků ve veřejné správě.
Anotace v angličtině
The thesis assesses the education system for public administration officials, examining its unique aspects in comparison to the private sector and identifying strengths and weaknesses through research analysis. In the theoretical section, the initial chapters elucidate fundamental concepts pertinent to public administration, such as its organizational structure and key terminologies (e.g., service law, civil servants, territorial self-governing unit employees, employment relationships), along with legislative frameworks. Additionally, insights into the educational framework within public administration are provided. Subsequently, the practical segment delves into a detailed exploration of the official education system, encompassing various types of education and the educational cycle. Furthermore, a comparative analysis between the education systems of public administration and the private sector is presented. Drawing from the synthesized theoretical knowledge and research findings, particularly from an investigative study conducted within a chosen entity, namely the Regional Office of the Hradec Králové Region, conclusions and preliminary recommendations are formulated aimed at enhancing the educational system for public administration officials.
Klíčová slova
Veřejná správa, soukromý sektor, vzdělávání, rozvoj zaměstnanců, vzdělávací systém
Klíčová slova v angličtině
Public administration, private sector, education, employee development, educational system
Rozsah průvodní práce
129 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Práce hodnotí systém vzdělávání úředníků veřejné správy, zabývá se specifiky této činnosti ve vztahu k soukromému sektoru a na základě výzkumu identifikuje silné a slabé stránky tohoto systému. V teoretické části jsou v prvních dvou kapitolách uvedeny teoretické poznatky související s veřejnou správou, tedy členění veřejné správy a definice relevantních pojmů (služební zákon, státní zaměstnanci, zaměstnanci územně samosprávných celků, služební poměr apod.) včetně jejich legislativního ukotvení, a rovněž poznatky a pojmy související se vzdělávacím systémem ve veřejné správě. V praktické části jsou ve třetí kapitole detailně představeny systém vzdělávání úředníků ve veřejné správě, druhy vzdělávání a vzdělávací cyklus a následně ve čtvrté kapitole porovnán vzdělávací systém ve veřejné správě a v soukromém sektoru. Na základě shromáždění a setříděných těchto teoretických poznatků, které souvisejí s veřejnou správou a vzdělávacím systémem ve veřejné správě, a s pomocí výzkumného šetření pro zhodnocení vzdělávacího systému, které bylo provedeno ve vybrané organizaci, jíž je Krajský úřad Královéhradeckého kraje, byly formulovány závěry a návrhy doporučení ke zlepšení systému vzdělávání úředníků ve veřejné správě.
Anotace v angličtině
The thesis assesses the education system for public administration officials, examining its unique aspects in comparison to the private sector and identifying strengths and weaknesses through research analysis. In the theoretical section, the initial chapters elucidate fundamental concepts pertinent to public administration, such as its organizational structure and key terminologies (e.g., service law, civil servants, territorial self-governing unit employees, employment relationships), along with legislative frameworks. Additionally, insights into the educational framework within public administration are provided. Subsequently, the practical segment delves into a detailed exploration of the official education system, encompassing various types of education and the educational cycle. Furthermore, a comparative analysis between the education systems of public administration and the private sector is presented. Drawing from the synthesized theoretical knowledge and research findings, particularly from an investigative study conducted within a chosen entity, namely the Regional Office of the Hradec Králové Region, conclusions and preliminary recommendations are formulated aimed at enhancing the educational system for public administration officials.
Klíčová slova
Veřejná správa, soukromý sektor, vzdělávání, rozvoj zaměstnanců, vzdělávací systém
Klíčová slova v angličtině
Public administration, private sector, education, employee development, educational system
Zásady pro vypracování
Cílem práce je zhodnotit systém vzdělávání úředníků veřejné správy, posoudit specifika této činnosti ve vztahu k soukromému sektoru. Na základě zjištění identifikovat silné a slabé stránky a formulovat doporučení.
Osnova:
- Vymezení základních pojmů spojených se zkoumanou problematikou.
- Vzdělávání, vzdělávací systém a jeho specifika ve veřejné správě.
- Analýza vzdělávacího systému v konkrétní organizaci veřejné správy.
- Formulace závěrů a návrhy doporučení.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je zhodnotit systém vzdělávání úředníků veřejné správy, posoudit specifika této činnosti ve vztahu k soukromému sektoru. Na základě zjištění identifikovat silné a slabé stránky a formulovat doporučení.
Osnova:
- Vymezení základních pojmů spojených se zkoumanou problematikou.
- Vzdělávání, vzdělávací systém a jeho specifika ve veřejné správě.
- Analýza vzdělávacího systému v konkrétní organizaci veřejné správy.
- Formulace závěrů a návrhy doporučení.
Seznam doporučené literatury
HRONÍK, František. 2007. Rozvoj a vzdělávání pracovníků. Praha: Grada. Vedení lidí v praxi. ISBN 978-80-247-1457-8
KAMRÁDOVÁ, Lucie et al. 2020. Vybrané problémy veřejné správy. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik v Opavě, Ústav veřejné správy a regionální politiky. ISBN 978-80-7510-427-4
KERLINOVÁ, Alena; TOMÁŠKOVÁ, Eva. 2014. Management veřejné správy. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-6918-3.
LEŠTINSKÁ, Vlasta. 2006. Personalistika ve veřejné správě: (manuál pro personalisty územních samosprávných celků). Brno: Masarykova univerzita. ISBN 80-210-3984-1
NOE, Raymond, A. Employee training and development. 7. vyd. New York: McGraw Hill education, 2017. ISBN 978-0-07-811285-0
Zákon č. 312/2002 Sb., o úřednících územních samosprávných celků a o změně některých zákonů
Zákon č. 234/2014 Sb., o státní službě
Seznam doporučené literatury
HRONÍK, František. 2007. Rozvoj a vzdělávání pracovníků. Praha: Grada. Vedení lidí v praxi. ISBN 978-80-247-1457-8
KAMRÁDOVÁ, Lucie et al. 2020. Vybrané problémy veřejné správy. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik v Opavě, Ústav veřejné správy a regionální politiky. ISBN 978-80-7510-427-4
KERLINOVÁ, Alena; TOMÁŠKOVÁ, Eva. 2014. Management veřejné správy. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-6918-3.
LEŠTINSKÁ, Vlasta. 2006. Personalistika ve veřejné správě: (manuál pro personalisty územních samosprávných celků). Brno: Masarykova univerzita. ISBN 80-210-3984-1
NOE, Raymond, A. Employee training and development. 7. vyd. New York: McGraw Hill education, 2017. ISBN 978-0-07-811285-0
Zákon č. 312/2002 Sb., o úřednících územních samosprávných celků a o změně některých zákonů
Zákon č. 234/2014 Sb., o státní službě
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka přednesla obhajobu diplomové práce s názvem: Vzdělávání úředníků veřejné správy a jeho specifika. Cílem práce bylo zhodnotit vzdělávání úředníků veřejné správy, posoudit specifika této činnosti ve vztahu k soukromému sektoru. Na základě zjištění identifikovat silné a slabé stránky a formulovat doporučení.
Během rozpravy byly nejprve položeny dotazy dle posudku vedoucího diplomové práce:
Otázka č. 1: Vzhledem k tomu, že jste zpracovala dotazníkové šetření na svém pracovišti, budou výsledky nějak aplikovány v Krajském úřadě Královehradeckého kraje? Pokud ano tak jaké, případně jakým způsobem?
Otázka č. 2: V DP zmiňujete skutečnost, že kvalita výkonu veřejné správy (samosprávy) může být v malých obcích limitována nedostatkem zdrojů na financování dalšího vzdělávání úředníků (případně jejich chybějící vzdělání při výkonu některých kompetencí). Jaký máte názor na tuto skutečnost? Případně chystají se některé změny v této oblasti?
Následně byl položen dotaz dle posudku oponenta diplomové práce:
Otázka č. 3: Rozveďte doporučení, která jsou vyjmenována v závěru práce.
Nakonec byl v rámci diskuse položen tento dotaz:
Otázka č. 4: Máte nějakou větší představu o hodnocení a měření účinnosti? V práci se o tom zmiňujete pouze krátce.