- Všechny požadované údaje o této VŠKP jsou vyplněny.
Hlavní téma
Restaurování olejomalby na lepence Hrad v krajině a důlního plánu na transparentním papíru ze sbírek SOA Litoměřice
Hlavní téma v angličtině
Conservation of the oil painting on cardboard The Castle in the Landscape and the mine plan on transparent paper from the SOA Litoměřice Collection.
Název dle studenta
Restaurování olejomalby na lepence Hrad v krajině a důlního plánu na transparentní podložce ze sbírek SOA Litoměřice
Název dle studenta v angličtině
Conservation of an oil painting on paperboard with the title The Castle in the Landscape and a mine plan on a transparent material from the SOA Litoměřice Collection.
Bakalářská práce předkládá dvě komplexní restaurátorské dokumentace a navazující teoretickou část. V první části se práce zabývá komplexním restaurováním olejomalby na lepence z druhé poloviny 19. století s názvem Hrad v krajině z Vlastivědného muzea Olomouc. Hlavní problematikou zákroku bylo ztenčování degradované vrstvy laku a rozsáhlá primární krakeláž. Druhou částí práce je restaurování důlního plánu Důl Jan Most na transparentní podložce ze sbírek SOA Litoměřice. Třetí část se věnuje transparentním kreslicím plánům se škrobovou povrchovou úpravou užívaným od druhé poloviny 19. století do první poloviny 20. století převážně k tvorbě architektonických a důlních plánů. Cílem této části je vymezení pojmů, seznámení se s historií vzniku a způsobu výroby kreslicích pláten. Dále představuje rizika materiálu a problematiku vhodného postupu restaurování. Cílem této práce je přispět k prohloubení znalostí čtenáře o restaurování uměleckých děl na papíře a fenoménu kreslicích pláten.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis introduces two documentations of conservation treatments and subsequent theoretical part. The first part of thesis aims to present the restoration and conservation of an oil painting on paperboard from the second half of the 19th century called The Castle in the Landscape. The main issue of the treatment was the removal of a degraded uneven varnish layer and large craquelure. The second part deals with the conservation of a mine plan with the title The Mine John, Most on tracing cloth and tracing paper. The third part discusses the issues of tracing cloths with a starch surface finish. This material was used from the second half of the 19th century to the first half of the 20th century, mainly for architectural and mining plan creation. The primary purpose of this theoretical part is to determine the terms, genesis, and production methods of tracing cloth. Subsequently, handling risks and appropriate methods of conservation were established. This thesis hopes to contribute deepening knowledge of the conservation of artworks on paper and the tracing cloth phenomenon.
paper conservation, oil painting conservation, tracing cloth conservation, varnish removal, gel impregnated tissues, tracing cloth, drafting cloth, linen, vellum tracing paper, tracing paper, transparent paper, transparent cloth, mine plan
Rozsah průvodní práce
142
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce předkládá dvě komplexní restaurátorské dokumentace a navazující teoretickou část. V první části se práce zabývá komplexním restaurováním olejomalby na lepence z druhé poloviny 19. století s názvem Hrad v krajině z Vlastivědného muzea Olomouc. Hlavní problematikou zákroku bylo ztenčování degradované vrstvy laku a rozsáhlá primární krakeláž. Druhou částí práce je restaurování důlního plánu Důl Jan Most na transparentní podložce ze sbírek SOA Litoměřice. Třetí část se věnuje transparentním kreslicím plánům se škrobovou povrchovou úpravou užívaným od druhé poloviny 19. století do první poloviny 20. století převážně k tvorbě architektonických a důlních plánů. Cílem této části je vymezení pojmů, seznámení se s historií vzniku a způsobu výroby kreslicích pláten. Dále představuje rizika materiálu a problematiku vhodného postupu restaurování. Cílem této práce je přispět k prohloubení znalostí čtenáře o restaurování uměleckých děl na papíře a fenoménu kreslicích pláten.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis introduces two documentations of conservation treatments and subsequent theoretical part. The first part of thesis aims to present the restoration and conservation of an oil painting on paperboard from the second half of the 19th century called The Castle in the Landscape. The main issue of the treatment was the removal of a degraded uneven varnish layer and large craquelure. The second part deals with the conservation of a mine plan with the title The Mine John, Most on tracing cloth and tracing paper. The third part discusses the issues of tracing cloths with a starch surface finish. This material was used from the second half of the 19th century to the first half of the 20th century, mainly for architectural and mining plan creation. The primary purpose of this theoretical part is to determine the terms, genesis, and production methods of tracing cloth. Subsequently, handling risks and appropriate methods of conservation were established. This thesis hopes to contribute deepening knowledge of the conservation of artworks on paper and the tracing cloth phenomenon.
paper conservation, oil painting conservation, tracing cloth conservation, varnish removal, gel impregnated tissues, tracing cloth, drafting cloth, linen, vellum tracing paper, tracing paper, transparent paper, transparent cloth, mine plan
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce bude spočívat v průzkumu a restaurování olejomalby na lepence Hrad v krajině, z 2. pol. 19. století, ze sbírek Vlastivědného muzea Olomouc a dále průzkumu a restaurování důlního plánu na transparentním papíru za sbírek SOA Litoměřice.
Studentka provede průzkum a zdokumentuje fyzický stav děl před restaurátorským zásahem. Na základě výsledků průzkumu stanoví koncepci a jednotlivé kroky restaurátorského zásahu, které bude v průběhu práce konzultovat s vedoucím práce a správcem objektu. Proces restaurátorského zásahu studentka podrobně písemně a fotograficky zdokumentuje v souladu s platnými organizačními pokyny pro psaní bakalářských prací na FR UPa. Nedílnou součástí BP je vyhotovení restaurátorské dokumentace v písemné a elektronické podobě pro uložení v archivu investora.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce bude spočívat v průzkumu a restaurování olejomalby na lepence Hrad v krajině, z 2. pol. 19. století, ze sbírek Vlastivědného muzea Olomouc a dále průzkumu a restaurování důlního plánu na transparentním papíru za sbírek SOA Litoměřice.
Studentka provede průzkum a zdokumentuje fyzický stav děl před restaurátorským zásahem. Na základě výsledků průzkumu stanoví koncepci a jednotlivé kroky restaurátorského zásahu, které bude v průběhu práce konzultovat s vedoucím práce a správcem objektu. Proces restaurátorského zásahu studentka podrobně písemně a fotograficky zdokumentuje v souladu s platnými organizačními pokyny pro psaní bakalářských prací na FR UPa. Nedílnou součástí BP je vyhotovení restaurátorské dokumentace v písemné a elektronické podobě pro uložení v archivu investora.
Seznam doporučené literatury
BRANDI, C. Teorie restaurování, Praha 2002.
ĎUROVIČ, M. a kolektiv, Restaurování a konzervování archiválií a knih, Praha 2002.
GOLOB, N., VODOPIVEC, J. (eds.) Works of Art on Parchment and PaperLjubljana 2019.
HÉGR, M. Technika malířského umění, Praha 1941.
HÉGR, M. Malba, materiály a techniky, Praha 1953.
KELLY, F. Art Restoration, Newton Abbot: David and Charles, 1971.
KIPLIK, D., I. Technika malby, Praha 1952.
KUBIČKA, R., ZELINGER, J. Výkladový slovník, malířství, grafika, restaurátorství, Praha 2004.
NEJEDLÝ, V. K vývoji retuše malířských děl v českých zemích ve druhé polovině 20. století, Zprávy památkové péče, ročník 65, číslo 6, Praha 2005.
NICOLAUS, K. The Restoration of Paintings. Kőnemann 1999.
POULSSON, T. G. Retouching of art on paper, 2008.
SLÁNSKÝ, B. Technika malby, průzkum a restaurování obrazů, Praha, 1956.
SLÁNSKÝ, B. Technika v malířské tvorbě (malířský a restaurátorský materiál), Praha 1973.
WOLBERS, R. Cleaning Painted Surfaces, Aqueous Methods, 2000.
ZELINGER, J. HEIDINSFELD, V., KOTLÍK, P., ŠIMŮNKOVÁ, E. Chemie v práci konzervátora a restaurátora, Praha 1987.
Seznam doporučené literatury
BRANDI, C. Teorie restaurování, Praha 2002.
ĎUROVIČ, M. a kolektiv, Restaurování a konzervování archiválií a knih, Praha 2002.
GOLOB, N., VODOPIVEC, J. (eds.) Works of Art on Parchment and PaperLjubljana 2019.
HÉGR, M. Technika malířského umění, Praha 1941.
HÉGR, M. Malba, materiály a techniky, Praha 1953.
KELLY, F. Art Restoration, Newton Abbot: David and Charles, 1971.
KIPLIK, D., I. Technika malby, Praha 1952.
KUBIČKA, R., ZELINGER, J. Výkladový slovník, malířství, grafika, restaurátorství, Praha 2004.
NEJEDLÝ, V. K vývoji retuše malířských děl v českých zemích ve druhé polovině 20. století, Zprávy památkové péče, ročník 65, číslo 6, Praha 2005.
NICOLAUS, K. The Restoration of Paintings. Kőnemann 1999.
POULSSON, T. G. Retouching of art on paper, 2008.
SLÁNSKÝ, B. Technika malby, průzkum a restaurování obrazů, Praha, 1956.
SLÁNSKÝ, B. Technika v malířské tvorbě (malířský a restaurátorský materiál), Praha 1973.
WOLBERS, R. Cleaning Painted Surfaces, Aqueous Methods, 2000.
ZELINGER, J. HEIDINSFELD, V., KOTLÍK, P., ŠIMŮNKOVÁ, E. Chemie v práci konzervátora a restaurátora, Praha 1987.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svoji bakalářskou práci, shrnula její obsah, na všechny položené dotazy odpověděla dostatečně pohotově a věcně. Pozornost věnovala nejsložitějším etapám restaurátorského zásahu, které zevrubně představila nejen ústně, ale i obsáhlou obrazovou prezentací.