Informace o kvalifikační práci Možnosti přípravy a využití rigidních gelů z gellanu a
komplexní restaurování olejomalby na plátně Madona s Ježíškem z Muzea Kroměřížska
- Všechny požadované údaje o této VŠKP jsou vyplněny.
Hlavní téma
Možnosti přípravy a využití rigidních gelů z gellanu a komplexní restaurování olejomalby na plátně Madona s Ježíškem z Muzea Kroměřížska
Hlavní téma v angličtině
Possibilities of preparation and use of rigid gels from gellan and the complex restoration of the oil painting Madonna and Child Jesus from the Kroměříž Museum
Název dle studenta
Možnosti přípravy a využití rigidních gelů z gellanu a
komplexní restaurování olejomalby na plátně Madona s Ježíškem z Muzea Kroměřížska
Název dle studenta v angličtině
Possibilities of Preparation and Use of Rigid Gels from Gellan Gum and The Complex Restoration of The Oil Painting Madonna and Child Jesus from The Kroměříž Museum
Diplomová práce v první části předkládá rozsáhlý průzkum a komplexní restaurátorský zásah na závěsném obraze Madona s Ježíškem z Muzea Kroměřížska. Jedná se o olejomalbu na plátně, jejichž autor a datace nejsou známé. V rámci podrobného průzkumu byl obraz datován do roku 1753 a jako hypotetický autor byl určen okruh olomouckého barokního malíře Jana Kryštofa Handkeho.
Druhá část práce se zabývá možností citlivějšího přístupu při procesu čištění za použití rigidních gelů se zaměřením na gellan. Práce sumarizuje informace o využití rigidních gelů s důrazem na gellan a jeho využití v restaurátorské praxi. Teoretická část se poté hlouběji zaměřuje na možnosti přípravy a využití gelů z gellanu při čištění výtvarných děl se zaměřením na citlivost vodorozpustných barevných vrstev. Na teoretickou část navazuje volně experimentální část, která se zaobírá recepturami vybraných gelů, zkoumáním základních vlastností vzniklých gelů v porovnání s komerčně dostupnými gely na trhu a jejich účinnost při aplikaci.
Anotace v angličtině
The first part of the diploma thesis presents an comprehensive examinations and complex restoration intervention on the painting Madonna and Child Jesus from the Kroměříž Museum. It is an oil painting on canvas, whose author and date are unknown. As part of the thorough research, the painting was dated to 1753 and Baroque painter Jan Kryštof Handke from Olomouc was identified as the hypothetical author.
The second part of the thesis deals with the possibility of a more sensitive approach to the cleaning process using rigid gels, focusing on gellan. The thesis collects information on the application of rigid gels with a specific attention to gellan and its use in restoration practice. The theoretical section then looks in further detail at the possibilities of preparing and using gellan while cleaning artworks, concentrating on the sensitivity of water-soluble paint layers. The theoretical part is then followed by a loosely experimental part that deals with the recipes of selected gels, investigating the basic characteristics of the resulting gels in comparison with commercially obtainable gels on the market and their effectiveness
Klíčová slova
restaurování závěsného obrazu, malba na plátně, závěsný obraz, olejomalba, washgold, agar, citrát amonný, vyzina, Acrylkleber 498 HV, BEVA Gesso-p, fu-nori, polovina 18. století, Madona s Ježíškem. Madona s dítětem, Sv. Rodina, Jan Kryštof Handke, Josef Ignác Sadler (Sattler), gellan, Nanorestore Gel, rigidní gely v restaurátorské praxi
Klíčová slova v angličtině
restoration of a easel painting, painting on canvas, canvas painting, easel painting, oil painting, washgold, agar, ammonium citrate, sturgeon glue, Acrylkleber 498 HV, BEVA Gesso-p, fu-nori, mid-18th century, Madonna with the Baby Jesus. Madonna with Child, Holy Family, Jan Kryštof Handke, Josef Ignác Sadler (Sattler), gellan, Nanorestore Gel, rigid gels in restoration practice, Gellan Gum
Rozsah průvodní práce
320
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce v první části předkládá rozsáhlý průzkum a komplexní restaurátorský zásah na závěsném obraze Madona s Ježíškem z Muzea Kroměřížska. Jedná se o olejomalbu na plátně, jejichž autor a datace nejsou známé. V rámci podrobného průzkumu byl obraz datován do roku 1753 a jako hypotetický autor byl určen okruh olomouckého barokního malíře Jana Kryštofa Handkeho.
Druhá část práce se zabývá možností citlivějšího přístupu při procesu čištění za použití rigidních gelů se zaměřením na gellan. Práce sumarizuje informace o využití rigidních gelů s důrazem na gellan a jeho využití v restaurátorské praxi. Teoretická část se poté hlouběji zaměřuje na možnosti přípravy a využití gelů z gellanu při čištění výtvarných děl se zaměřením na citlivost vodorozpustných barevných vrstev. Na teoretickou část navazuje volně experimentální část, která se zaobírá recepturami vybraných gelů, zkoumáním základních vlastností vzniklých gelů v porovnání s komerčně dostupnými gely na trhu a jejich účinnost při aplikaci.
Anotace v angličtině
The first part of the diploma thesis presents an comprehensive examinations and complex restoration intervention on the painting Madonna and Child Jesus from the Kroměříž Museum. It is an oil painting on canvas, whose author and date are unknown. As part of the thorough research, the painting was dated to 1753 and Baroque painter Jan Kryštof Handke from Olomouc was identified as the hypothetical author.
The second part of the thesis deals with the possibility of a more sensitive approach to the cleaning process using rigid gels, focusing on gellan. The thesis collects information on the application of rigid gels with a specific attention to gellan and its use in restoration practice. The theoretical section then looks in further detail at the possibilities of preparing and using gellan while cleaning artworks, concentrating on the sensitivity of water-soluble paint layers. The theoretical part is then followed by a loosely experimental part that deals with the recipes of selected gels, investigating the basic characteristics of the resulting gels in comparison with commercially obtainable gels on the market and their effectiveness
Klíčová slova
restaurování závěsného obrazu, malba na plátně, závěsný obraz, olejomalba, washgold, agar, citrát amonný, vyzina, Acrylkleber 498 HV, BEVA Gesso-p, fu-nori, polovina 18. století, Madona s Ježíškem. Madona s dítětem, Sv. Rodina, Jan Kryštof Handke, Josef Ignác Sadler (Sattler), gellan, Nanorestore Gel, rigidní gely v restaurátorské praxi
Klíčová slova v angličtině
restoration of a easel painting, painting on canvas, canvas painting, easel painting, oil painting, washgold, agar, ammonium citrate, sturgeon glue, Acrylkleber 498 HV, BEVA Gesso-p, fu-nori, mid-18th century, Madonna with the Baby Jesus. Madonna with Child, Holy Family, Jan Kryštof Handke, Josef Ignác Sadler (Sattler), gellan, Nanorestore Gel, rigid gels in restoration practice, Gellan Gum
Zásady pro vypracování
Čištění je jedním z nejdůležitějších úkonů restaurování výtvarných děl. Zároveň však představuje potenciální riziko poškození či ztráty původních materiálů a v některých případech také ohrožení zdraví restaurátora nebo životního prostředí. Proto je vhodné dávat přednost takovým metodám, materiálům a postupům, které negativní aspekty čištění umožní eliminovat nebo alespoň do jisté míry snížit. Jednou z možností citlivějšího přístupu při procesu čištění je použití rigidních gelů. Teoretická část diplomové práce bude zaměřena na možnosti přípravy a využití rigidních gelů z gellanu při čištění výtvarných děl. Na základě rešerše literatury budou vybrány vhodné receptury přípravy rigidních gelů na bázi gellanu. Tyto receptury budou následně odzkoušeny, budou zkoumány vlastnosti vzniklých gelů a jejich účinnost při aplikaci.
Praktická část diplomové práce se bude zaobírat kompletní průzkumem a restaurováním olejomalby na plátně Madona s Ježíškem z Muzeum Kroměřížska.V rámci komplexního restaurátorského zásahu provede diplomantka podrobný restaurátorský průzkum včetně zaznamenání defektů barevných a podkladových vrstev identifikovaný na restaurovaném díle. Diplomantka provede komplexní restaurátorský zásah zahrnující zpracování a vyhodnocení výsledků průzkumu, na jejichž základě bude vypracován záměr na restaurování. Průběh restaurátorského zásahu bude vycházet ze záměru na restaurování a bude podrobně dokumentován podle standardů pro restaurátorské dokumentace stanovených závažnými požadavky FR Upa v elektronické i tištěné podobě a restaurátorské dokumentace pro zadavatele v elektronické i tištěné podobě.
Zásady pro vypracování
Čištění je jedním z nejdůležitějších úkonů restaurování výtvarných děl. Zároveň však představuje potenciální riziko poškození či ztráty původních materiálů a v některých případech také ohrožení zdraví restaurátora nebo životního prostředí. Proto je vhodné dávat přednost takovým metodám, materiálům a postupům, které negativní aspekty čištění umožní eliminovat nebo alespoň do jisté míry snížit. Jednou z možností citlivějšího přístupu při procesu čištění je použití rigidních gelů. Teoretická část diplomové práce bude zaměřena na možnosti přípravy a využití rigidních gelů z gellanu při čištění výtvarných děl. Na základě rešerše literatury budou vybrány vhodné receptury přípravy rigidních gelů na bázi gellanu. Tyto receptury budou následně odzkoušeny, budou zkoumány vlastnosti vzniklých gelů a jejich účinnost při aplikaci.
Praktická část diplomové práce se bude zaobírat kompletní průzkumem a restaurováním olejomalby na plátně Madona s Ježíškem z Muzeum Kroměřížska.V rámci komplexního restaurátorského zásahu provede diplomantka podrobný restaurátorský průzkum včetně zaznamenání defektů barevných a podkladových vrstev identifikovaný na restaurovaném díle. Diplomantka provede komplexní restaurátorský zásah zahrnující zpracování a vyhodnocení výsledků průzkumu, na jejichž základě bude vypracován záměr na restaurování. Průběh restaurátorského zásahu bude vycházet ze záměru na restaurování a bude podrobně dokumentován podle standardů pro restaurátorské dokumentace stanovených závažnými požadavky FR Upa v elektronické i tištěné podobě a restaurátorské dokumentace pro zadavatele v elektronické i tištěné podobě.
Seznam doporučené literatury
Cassanelli, M. Drying and rehydration of gellan gum gels. Doctoral thesis, School of Chemical Engineering College of Engineering and Physical Sciences, University of Birmingham, 2018.
Di Napoli, B. at al. Gellan Gum Microgels as Effective Agents for a Rapid Cleaning of Paper. ACS Appl. Polym. Mater. 2, 2020, s. 2791−2801.
Kanth, A., Singh, M., Pandey, S. C. Optimizing the rigidity of gellan and agar gels for cleaning sensitive acrylic emulsion painted surfaces. International Journal of Conservation Science, 9, 3, July-September 2018: 451–462.
Leroux, M. Soft Matter: Gel Development for Conservation Treatment Gellan Gum and Nanorestore Gel®. The Book and Paper Group Annual 35, 43, 2016.
Maheux, A. F. Cross-Disciplinary Uses for Gellan Gum in Conservation. The Book and Paper Group Annual 34, 69, 2015.
Mazzuca, C. How to tune a paper cleaning process by means of modified gellan hydrogels. Microchemical Journal, 126, 2016, s. 359–367.
Mazzuca, C. Gellan hydrogel as a powerful tool in paper cleaning process: A detailed study. Journal of Colloid and Interface Science 416, 2014, s. 205–211.
Tasiouli, N. Study and Conservation of a 19th Century Printed Silk Scarf from the Collection of the National Historical
Museum of Greece. Archaeology, 9 (1), 2021, s. 56-67.
Wolbers, R. Cleaning painted surfaces: aqueous methods. London: Archetype, 2000. ISBN 1-873132-36-0.
Zia, K., M. Recent trends on gellan gum blends with natural and synthetic polymers: A review. International Journal of Biological Macromolecules 109, 2018, s. 1068–1087.
Bomford, D. - Dunkerton, J. – Wyld, M. A Closer Look: Conservation of Paintings. London 2009.
Bomford, D. - Leonard, M. (eds.) Issues in the Conservation of Paintings. Los Angeles 2004.
Brandi C. Teorie restaurování, Tichá Byzanc, Praha 2002.
Dvořák, M. Vývoj adheziv a technologií pro rentoaláž závěsných obrazů, Státní restaurátorské ateliéry, 1990.
Ferretti , M., Scientific investigations of works of art. Rome 1993.
Kopecká, I., Nejedlý, V. Průzkum historických materiálů. Grada, Praha, 2005.
Kubička, R., Zelinger, J. Výkladový slovník malířství, grafika, restaurování. Praha, 2004.
Lehmanová M. (ed.), Etické kodexy, Český výbor ICOM, 2014.
Muňos-Viňas, S. Contemporary Theory of Conservation. London 2004.
Nicolaus, K. The Restoration of Paintings. Kőnemann 1999.
Schätz M. Moderní materiály ve výtvarné praxi, SNTL – Nakladatelství technické literatury, Polytechnická knižnice, 1982.
Schreiner, M. Naturwissenschaften in der Kunst. Wien 1995.
Šimůnková, E. - Bayerová, T. Pigmenty. Praha, 1999.
Šimůnková, E. - Karhan, J. Pigmenty, barviva a metody jejich identifikace. 1993.
Slánský, B. Techniky malby díl I. Malířský a konzervační materiál, Technika malby díl II. Průzkum a restaurování obrazů Praha, Paseka, 2003.
Stoner J. H. Conservation of Easel Paintings. Taylor & Francis Ltd. 2012
Tatg, W.S., Mayer, W.J., The Science of Paintings. Kindle Edition 2000.
Wolbers, R. Cleaning painted surfaces. Archetype, 2000.
Zelinger, J. a kol. Chemie v práci konzervátora a restaurátora. Academia, Praha, 1987.
Seznam doporučené literatury
Cassanelli, M. Drying and rehydration of gellan gum gels. Doctoral thesis, School of Chemical Engineering College of Engineering and Physical Sciences, University of Birmingham, 2018.
Di Napoli, B. at al. Gellan Gum Microgels as Effective Agents for a Rapid Cleaning of Paper. ACS Appl. Polym. Mater. 2, 2020, s. 2791−2801.
Kanth, A., Singh, M., Pandey, S. C. Optimizing the rigidity of gellan and agar gels for cleaning sensitive acrylic emulsion painted surfaces. International Journal of Conservation Science, 9, 3, July-September 2018: 451–462.
Leroux, M. Soft Matter: Gel Development for Conservation Treatment Gellan Gum and Nanorestore Gel®. The Book and Paper Group Annual 35, 43, 2016.
Maheux, A. F. Cross-Disciplinary Uses for Gellan Gum in Conservation. The Book and Paper Group Annual 34, 69, 2015.
Mazzuca, C. How to tune a paper cleaning process by means of modified gellan hydrogels. Microchemical Journal, 126, 2016, s. 359–367.
Mazzuca, C. Gellan hydrogel as a powerful tool in paper cleaning process: A detailed study. Journal of Colloid and Interface Science 416, 2014, s. 205–211.
Tasiouli, N. Study and Conservation of a 19th Century Printed Silk Scarf from the Collection of the National Historical
Museum of Greece. Archaeology, 9 (1), 2021, s. 56-67.
Wolbers, R. Cleaning painted surfaces: aqueous methods. London: Archetype, 2000. ISBN 1-873132-36-0.
Zia, K., M. Recent trends on gellan gum blends with natural and synthetic polymers: A review. International Journal of Biological Macromolecules 109, 2018, s. 1068–1087.
Bomford, D. - Dunkerton, J. – Wyld, M. A Closer Look: Conservation of Paintings. London 2009.
Bomford, D. - Leonard, M. (eds.) Issues in the Conservation of Paintings. Los Angeles 2004.
Brandi C. Teorie restaurování, Tichá Byzanc, Praha 2002.
Dvořák, M. Vývoj adheziv a technologií pro rentoaláž závěsných obrazů, Státní restaurátorské ateliéry, 1990.
Ferretti , M., Scientific investigations of works of art. Rome 1993.
Kopecká, I., Nejedlý, V. Průzkum historických materiálů. Grada, Praha, 2005.
Kubička, R., Zelinger, J. Výkladový slovník malířství, grafika, restaurování. Praha, 2004.
Lehmanová M. (ed.), Etické kodexy, Český výbor ICOM, 2014.
Muňos-Viňas, S. Contemporary Theory of Conservation. London 2004.
Nicolaus, K. The Restoration of Paintings. Kőnemann 1999.
Schätz M. Moderní materiály ve výtvarné praxi, SNTL – Nakladatelství technické literatury, Polytechnická knižnice, 1982.
Schreiner, M. Naturwissenschaften in der Kunst. Wien 1995.
Šimůnková, E. - Bayerová, T. Pigmenty. Praha, 1999.
Šimůnková, E. - Karhan, J. Pigmenty, barviva a metody jejich identifikace. 1993.
Slánský, B. Techniky malby díl I. Malířský a konzervační materiál, Technika malby díl II. Průzkum a restaurování obrazů Praha, Paseka, 2003.
Stoner J. H. Conservation of Easel Paintings. Taylor & Francis Ltd. 2012
Tatg, W.S., Mayer, W.J., The Science of Paintings. Kindle Edition 2000.
Wolbers, R. Cleaning painted surfaces. Archetype, 2000.
Zelinger, J. a kol. Chemie v práci konzervátora a restaurátora. Academia, Praha, 1987.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka předvedla přehlednou a srozumitelnou prezentaci své diplomové práce a na otázky položené komisí odpověděla správně. Studentka byla komisí navržena na Cenu rektora II. stupně.