Informace o kvalifikační práci Restaurování levé části nástěnné malby s motivem Archanděla Gabriela z výjevu Zvěstování Panny Marie ve vstupním sále před kaplí na zámku v Kácově
- Všechny požadované údaje o této VŠKP jsou vyplněny.
Hlavní téma
Restaurování levé části nástěnné malby s motivem Archanděla Gabriela z výjevu Zvěstování Panny Marie ve vstupním sále před kaplí na zámku v Kácově
Hlavní téma v angličtině
Restoration of the wall painting's left part with an Archangel Gabriel motif from the Annunciation scene located in the entrance hall in front of the chapel, Chateau of Kácov
Název dle studenta
Restaurování levé části nástěnné malby s motivem Archanděla Gabriela z výjevu Zvěstování Panny Marie ve vstupním sále před kaplí na zámku v Kácově
Název dle studenta v angličtině
Restoration of the wall painting's left part with an Archangel Gabriel motif from the Annunciation scene located in the entrance hall in front of the chapel, Chateau of Kácov
Bakalářská práce je dokumentací restaurátorského zásahu na vymezeném úseku figury archanděla Gabriela z výjevu Zvěstování na jížní stěně oratoře na zámku Kácov. Zásahu předcházel uměleckohistorický průzkum. Kromě historie zámku a díla se práce zaměřuje na stavební vývoj oratoře a také na osobnost malíře a domnělého autora nástěnné malby Karla Josefa Moraviniho. V druhé části práce je popsán restaurátorský zásah na díle. Jednotlivé kroky jsou ilustrovány fotografiemi a grafickým zákresem.
V průběhu práce bylo odhaleno, že část malby podél dveřního otvoru byla překryta dorovnávací vrstvou pravděpodobně z důvodu instalace rámu dveří. Chemicko-technologický průzkum nástěnné malby, vytvořena kolem roku 1729, určil provedení ve vápenné technice. Nelze ale s jistotou určit, zda se jedná o techniku fresco nebo secco. Obličej archanděla Gabriela a Panny Marie se shodují, malíř tedy mohl pracovat s jednou předlohou. K lepšímu objasnění malířovy techniky je do budoucna vhodné provést průzkum i v dalších místnostech zámku.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis is a documentation of the restoration intervention in a defined section of the archangel Gabriel figure from the Annunciation scene located on the south wall of the oratory at the Castle of Kácov. The intervention was preceded by an art-historical survey. In addition to the castle history and the artwork, it focuses on the structural development of the oratory and the alleged painter of the mural, Karel Josef Moravini. The second part of the paper describes the restoration intervention in the work of art. The individual steps are illustrated with photographs and graphic drawings.
In the course of the work, it was discovered that part of the painting along the doorway had been covered with levelling plaster, presumably to accommodate the door frame. The faces of the Archangel Gabriel and the Virgin Mary are similar, so the painter could work with one model. Our chemical-technological survey provides that the mural, painted around 1729, is executed in lime technique, but it has not been possible to ascertain whether it is an exact fresco or a secco. To better clarify the painter's technique, it is advisable to carry out research in other rooms of the castle in the future.
Bakalářská práce je dokumentací restaurátorského zásahu na vymezeném úseku figury archanděla Gabriela z výjevu Zvěstování na jížní stěně oratoře na zámku Kácov. Zásahu předcházel uměleckohistorický průzkum. Kromě historie zámku a díla se práce zaměřuje na stavební vývoj oratoře a také na osobnost malíře a domnělého autora nástěnné malby Karla Josefa Moraviniho. V druhé části práce je popsán restaurátorský zásah na díle. Jednotlivé kroky jsou ilustrovány fotografiemi a grafickým zákresem.
V průběhu práce bylo odhaleno, že část malby podél dveřního otvoru byla překryta dorovnávací vrstvou pravděpodobně z důvodu instalace rámu dveří. Chemicko-technologický průzkum nástěnné malby, vytvořena kolem roku 1729, určil provedení ve vápenné technice. Nelze ale s jistotou určit, zda se jedná o techniku fresco nebo secco. Obličej archanděla Gabriela a Panny Marie se shodují, malíř tedy mohl pracovat s jednou předlohou. K lepšímu objasnění malířovy techniky je do budoucna vhodné provést průzkum i v dalších místnostech zámku.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis is a documentation of the restoration intervention in a defined section of the archangel Gabriel figure from the Annunciation scene located on the south wall of the oratory at the Castle of Kácov. The intervention was preceded by an art-historical survey. In addition to the castle history and the artwork, it focuses on the structural development of the oratory and the alleged painter of the mural, Karel Josef Moravini. The second part of the paper describes the restoration intervention in the work of art. The individual steps are illustrated with photographs and graphic drawings.
In the course of the work, it was discovered that part of the painting along the doorway had been covered with levelling plaster, presumably to accommodate the door frame. The faces of the Archangel Gabriel and the Virgin Mary are similar, so the painter could work with one model. Our chemical-technological survey provides that the mural, painted around 1729, is executed in lime technique, but it has not been possible to ascertain whether it is an exact fresco or a secco. To better clarify the painter's technique, it is advisable to carry out research in other rooms of the castle in the future.
V bakalářské práci student dokládá, že je schopen samostatně provést komplexní restaurátorský zákrok. Radce Farské byl přidělen úsek nástěnné malby zobrazující téma Zvěstování Panny Marie ve vstupním sále před kaplí na zámku v Kácově. Konkrétně se jedná o levou část figury Archanděla Gabriela, zahrnující rekonstrukci hlavy. Stěna s výmalbou má celkové rozměry 5, 65 m × 3, 70 m (š. × v.).
Nástěnná malba provedená patrně v technice fresco-secco pochází pravděpodobně z 18. století a je zřejmě dílem Karla Josefa Moraviniho. Originální barevná vrstva byla skryta pod vrstvami sekundárních omítek a nátěrů, které jsou v současnosti již z části odkryté. Vizuálně nejvýrazněji projevujícím se poškozením je celoplošné narušení výmalby pekováním. Dalším poměrně rozsáhlým poškozením jsou druhotně tmelená místa defektů se ztrátou omítkové i barevné vrstvy. Ta vznikla při řešení elektrifikace místnosti, přesunech stavebních otvorů, výměně stropu atd. Vlivem ztráty koheze i adheze k podkladu se křehká a tenká originální barokní omítka při mechanickém odkryvu či odstraňování druhotných zásahů odděluje a hrozí tak její ztráta. Povrch samotné barevné vrstvy je znečištěn, avšak v relativně zachovalém stavu.
Na přiděleném úseku nástěnné malby studentka provede restaurátorský průzkum, který bude proveden ve dvou fázích, a to před a po odkryvu. Průzkum bude zacílený jak na originální techniku malby, tak i na rozbor poškození a určení druhotných zásahů. V závěru restaurátorského průzkumu musí být studentka schopna vyhodnotit všechna zjištění provedená in situ, stejně jako výsledky přírodovědného a uměleckohistorického průzkumu. Ten bude mimo jiné zaměřen i na dohledání vhodných analogií či předloh, které budou sloužit jako vzor pro provedení retuše a rekonstrukce. Na základě původního restaurátorského záměru, závazného stanoviska a diskusí s vedoucím práce, vlastníkem díla a zodpovědnými pracovníky památkové péče vypracuje detailní verzi návrhu na restaurování, která bude následně schválena vedoucím práce.
Podle schváleného návrhu bude proveden restaurátorský zákrok. Stěžejním úkolem bude šetrné odstranění druhotných vrstev v kombinaci se strukturální konsolidací omítkových i barevných vrstev a následné doplnění chybějících částí na přiděleném úseku. V rámci práce tak studentka provede veškeré nezbytné zkoušky, jako např. zkoušky odkryvu, konsolidace, čištění atd. vedoucí k co nejlepšímu výsledku. Zřetel by měl být brán zejména na kompatibilitu či reverzibilitu použitých materiálů a vizuální dopad zmíněných úkonů. Vzhledem k poškození barevné vrstvy a úplné absenci malby v oblasti hlavy figury Archanděla Gabriela bude nezbytnou součásti zásahu i retuš či rekonstrukce. Pro rekonstrukci poškozené části vyhotoví studentka návrh kresebně na pauzu v poměru 1 : 1, i v barvě. Veškeré úkony na restaurovaném díle budou provedeny nejpozději do konce srpna 2023.
Celý průběh prací bude konzultován jak s vedoucím práce, tak i s vlastníkem díla a s představiteli památkové péče. Nedílnou součástí bakalářské práce je vyhotovení restaurátorské dokumentace přiděleného úseku malby. Textová podoba bakalářské práce včetně všech fotografií, grafických zákresů a dalších vyobrazení budou vedoucímu práce předloženy ke korektuře nejpozději tři týdny před oficiálním odevzdáním bakalářské práce.
Součástí dokumentace, a tedy i bakalářské práce, bude stručná rešerše dostupné literatury a pramenů týkajících se přidělené nástěnné malby na zámku v Kácově. Kromě dostupné literatury by měly být prověřeny také archivní fondy NPÚ, a to jak spisové, tak fotografické. Po formální stránce studentka dodrží pravidla psaní bakalářských prací, stanovená na FR UPCE.
Zásady pro vypracování
V bakalářské práci student dokládá, že je schopen samostatně provést komplexní restaurátorský zákrok. Radce Farské byl přidělen úsek nástěnné malby zobrazující téma Zvěstování Panny Marie ve vstupním sále před kaplí na zámku v Kácově. Konkrétně se jedná o levou část figury Archanděla Gabriela, zahrnující rekonstrukci hlavy. Stěna s výmalbou má celkové rozměry 5, 65 m × 3, 70 m (š. × v.).
Nástěnná malba provedená patrně v technice fresco-secco pochází pravděpodobně z 18. století a je zřejmě dílem Karla Josefa Moraviniho. Originální barevná vrstva byla skryta pod vrstvami sekundárních omítek a nátěrů, které jsou v současnosti již z části odkryté. Vizuálně nejvýrazněji projevujícím se poškozením je celoplošné narušení výmalby pekováním. Dalším poměrně rozsáhlým poškozením jsou druhotně tmelená místa defektů se ztrátou omítkové i barevné vrstvy. Ta vznikla při řešení elektrifikace místnosti, přesunech stavebních otvorů, výměně stropu atd. Vlivem ztráty koheze i adheze k podkladu se křehká a tenká originální barokní omítka při mechanickém odkryvu či odstraňování druhotných zásahů odděluje a hrozí tak její ztráta. Povrch samotné barevné vrstvy je znečištěn, avšak v relativně zachovalém stavu.
Na přiděleném úseku nástěnné malby studentka provede restaurátorský průzkum, který bude proveden ve dvou fázích, a to před a po odkryvu. Průzkum bude zacílený jak na originální techniku malby, tak i na rozbor poškození a určení druhotných zásahů. V závěru restaurátorského průzkumu musí být studentka schopna vyhodnotit všechna zjištění provedená in situ, stejně jako výsledky přírodovědného a uměleckohistorického průzkumu. Ten bude mimo jiné zaměřen i na dohledání vhodných analogií či předloh, které budou sloužit jako vzor pro provedení retuše a rekonstrukce. Na základě původního restaurátorského záměru, závazného stanoviska a diskusí s vedoucím práce, vlastníkem díla a zodpovědnými pracovníky památkové péče vypracuje detailní verzi návrhu na restaurování, která bude následně schválena vedoucím práce.
Podle schváleného návrhu bude proveden restaurátorský zákrok. Stěžejním úkolem bude šetrné odstranění druhotných vrstev v kombinaci se strukturální konsolidací omítkových i barevných vrstev a následné doplnění chybějících částí na přiděleném úseku. V rámci práce tak studentka provede veškeré nezbytné zkoušky, jako např. zkoušky odkryvu, konsolidace, čištění atd. vedoucí k co nejlepšímu výsledku. Zřetel by měl být brán zejména na kompatibilitu či reverzibilitu použitých materiálů a vizuální dopad zmíněných úkonů. Vzhledem k poškození barevné vrstvy a úplné absenci malby v oblasti hlavy figury Archanděla Gabriela bude nezbytnou součásti zásahu i retuš či rekonstrukce. Pro rekonstrukci poškozené části vyhotoví studentka návrh kresebně na pauzu v poměru 1 : 1, i v barvě. Veškeré úkony na restaurovaném díle budou provedeny nejpozději do konce srpna 2023.
Celý průběh prací bude konzultován jak s vedoucím práce, tak i s vlastníkem díla a s představiteli památkové péče. Nedílnou součástí bakalářské práce je vyhotovení restaurátorské dokumentace přiděleného úseku malby. Textová podoba bakalářské práce včetně všech fotografií, grafických zákresů a dalších vyobrazení budou vedoucímu práce předloženy ke korektuře nejpozději tři týdny před oficiálním odevzdáním bakalářské práce.
Součástí dokumentace, a tedy i bakalářské práce, bude stručná rešerše dostupné literatury a pramenů týkajících se přidělené nástěnné malby na zámku v Kácově. Kromě dostupné literatury by měly být prověřeny také archivní fondy NPÚ, a to jak spisové, tak fotografické. Po formální stránce studentka dodrží pravidla psaní bakalářských prací, stanovená na FR UPCE.
Seznam doporučené literatury
Paolo Mora – Laura Mora – Paul Philippot, Conservation of Wall Paintings. London 1984.
Bohuslav Slánský, Technika malby I a II. Praha 2003
Ivan Vaněček, Nástěnné malby. VŠCHT Praha 1997.
Jiří Zelinger a kolektiv, Chemie v práci konzervátora a restaurátora. Praha 1987.
Jaroslav Herout, Slabikář návštěvníků památek. Středisko památkové péče a ochrany přírody Středočeského kraje, Praha, 1980
Ashurst John – Richard Ireland – John Steward – Alison Henry ed., Practical building conservation: Mortars, Renders and Plasters. Farnham: Ashgate 2011.
Iain McCaig ed., Practical building conservation: Conservation Basics. London: English Heritage 2013.
Barbara Appelbaum, Conservation Treatment Methodology. Britain: Published by Elsevier 2007.
Oldřich J. Blažíček – Jiří Kropáček, Slovník pojmů z dějin umění: názvosloví a tvarosloví architektury, sochařství, malby a užitého umění. Vyd. 2. Praha 2013.
James Hall – Jan Royt – Allan Plzák, Slovník námětů a symbolů ve výtvarném umění. Praha1991.
Roman Kubička – Jiří Zelinger, Výkladový slovník: malířství, grafika, restaurátorství. Praha 2004.
Emanuel Poche, Umělecké památky Čech K/O. Praha 1978.
Jan Royt – Hana Šedinová, Slovník symbolů: kosmos, příroda a člověk v křesťanské ikonografii. Praha 1998.
Hynek Rulíšek, Postavy, atributy, symboly: slovník křesťanské ikonografie. 2., upr. vyd. České Budějovice 2006.
Tomáš Šimek – Jiří Louda, Hrady, zámky a tvrze v Čechách, na Moravě a ve Slezsku. Sv. 6, Východní Čechy. Praha 1989.
Eva Šimůnková – Tatjana Bayerová. Pigmenty. Praha: STOP 1999.
Pavel Vlček, Encyklopedie českých zámků. Praha 1994.
Pavel Vlček, Ilustrovaná encyklopedie českých zámků. Praha 1999.
Pavel Zahradník, KÁCOV zámek (o. Kutná Hora) Stavebně historický průzkum zámeckého areálu. Praha 1991. (Soukromý archiv investora).
Petr Macek – Lucie Vojtíšková – Pavel Zahradník, KÁCOV zámek (o. Kutná Hora) Dodatek Stavebně historického průzkumu zámeckého areálu. Praha 1991. (Soukromý archiv investora).
Nela Šandová, Zámek Kácov. Bakalářská práce, Univerzita Karlova, Katolická teologická fakulta, Ústav dějin křesťanského umění. Praha 2014
Seznam doporučené literatury
Paolo Mora – Laura Mora – Paul Philippot, Conservation of Wall Paintings. London 1984.
Bohuslav Slánský, Technika malby I a II. Praha 2003
Ivan Vaněček, Nástěnné malby. VŠCHT Praha 1997.
Jiří Zelinger a kolektiv, Chemie v práci konzervátora a restaurátora. Praha 1987.
Jaroslav Herout, Slabikář návštěvníků památek. Středisko památkové péče a ochrany přírody Středočeského kraje, Praha, 1980
Ashurst John – Richard Ireland – John Steward – Alison Henry ed., Practical building conservation: Mortars, Renders and Plasters. Farnham: Ashgate 2011.
Iain McCaig ed., Practical building conservation: Conservation Basics. London: English Heritage 2013.
Barbara Appelbaum, Conservation Treatment Methodology. Britain: Published by Elsevier 2007.
Oldřich J. Blažíček – Jiří Kropáček, Slovník pojmů z dějin umění: názvosloví a tvarosloví architektury, sochařství, malby a užitého umění. Vyd. 2. Praha 2013.
James Hall – Jan Royt – Allan Plzák, Slovník námětů a symbolů ve výtvarném umění. Praha1991.
Roman Kubička – Jiří Zelinger, Výkladový slovník: malířství, grafika, restaurátorství. Praha 2004.
Emanuel Poche, Umělecké památky Čech K/O. Praha 1978.
Jan Royt – Hana Šedinová, Slovník symbolů: kosmos, příroda a člověk v křesťanské ikonografii. Praha 1998.
Hynek Rulíšek, Postavy, atributy, symboly: slovník křesťanské ikonografie. 2., upr. vyd. České Budějovice 2006.
Tomáš Šimek – Jiří Louda, Hrady, zámky a tvrze v Čechách, na Moravě a ve Slezsku. Sv. 6, Východní Čechy. Praha 1989.
Eva Šimůnková – Tatjana Bayerová. Pigmenty. Praha: STOP 1999.
Pavel Vlček, Encyklopedie českých zámků. Praha 1994.
Pavel Vlček, Ilustrovaná encyklopedie českých zámků. Praha 1999.
Pavel Zahradník, KÁCOV zámek (o. Kutná Hora) Stavebně historický průzkum zámeckého areálu. Praha 1991. (Soukromý archiv investora).
Petr Macek – Lucie Vojtíšková – Pavel Zahradník, KÁCOV zámek (o. Kutná Hora) Dodatek Stavebně historického průzkumu zámeckého areálu. Praha 1991. (Soukromý archiv investora).
Nela Šandová, Zámek Kácov. Bakalářská práce, Univerzita Karlova, Katolická teologická fakulta, Ústav dějin křesťanského umění. Praha 2014
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svoji práci v připravené prezentaci a zdárně odpověděla na položené dotazy.