Informace o kvalifikační práci Restaurování nástěnných maleb "Pokora" a "Krajina s vilou v zahradě" v pátém a čtvrtém klenebním travé na severním čele klenby saly terreny zámku v Náměšti nad Oslavou.
- Všechny požadované údaje o této VŠKP jsou vyplněny.
Hlavní téma
Restaurování nástěnných maleb "Pokora" a "Krajina s vilou v zahradě" v pátém a čtvrtém klenebním travé na severním čele klenby saly terreny zámku v Náměšti nad Oslavou.
Hlavní téma v angličtině
Conservation-restoration of wall paintings "Humility" and "Landscape with villa in the garden" within the fifth and the fourth barrel vault field on the north face of the sala terrena vault of the palace in Náměšť nad Oslavou.
Název dle studenta
Restaurování nástěnných maleb "Pokora" a "Krajina s vilou v zahradě" v pátém a čtvrtém klenebním travé na severním čele klenby saly terreny zámku v Náměšti nad Oslavou.
Název dle studenta v angličtině
Conservation-restoration of wall paintings "Humility" and "Landscape with villa in the garden" within the fifth and the fourth barrel vault field on the north face of the sala terrena vault of the palace in Náměšť nad Oslavou.
Bakalářská práce prezentuje průběh restaurátorského průzkumu a zásahu
na nástěnných malbách Pokora (Humilta), Krajina s vilou v zahradě a lunetě za kamny,které se nacházejí na severní stěně saly terreny (knihovního sálu) zámku v Náměšti nad Oslavou v oblasti pátého a čtvrtého klenebního travé, jež byly v minulosti poškozeny vlivem zatékání srážkové vody. Autorem maleb vytvořených pravděpodobně technikou fresco-secco je italský barokní malíř Carpoforo Tencalla. Práce obsahuje uměleckohistorický průzkum díla, dále popisuje restaurátorský a přírodovědný průzkum a podrobně dokumentuje celý proces restaurování.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis presents the process of conservation survey and intervention
on wall paintings Humility (Humilta), Landscape with villa in the garden and lunette
behind the stove in the sala terrena of the palace Náměšti nad Oslavou, which are situated
at the north wall of sala terrena (library hall) within the area of the fifth and the fourth
field of the barrel vault that were degraded by the rainwater leakage in the past.
The author of wall paintings, which have been probably created in fresco-secco technique,
is an Italian Baroque painter Carpoforo Tencalla. The thesis contains an art-historical survey
of the artwork, further describes restoration, natural-scientific survey and documentates
the whole process of restoration in detail.
Klíčová slova
alegorie pokory, krajina, zobrazení Ctností a Neřestí, barokní nástěnná malba,
Carpoforo Tencalla, Náměšť nad Oslavou, luneta, restaurování, čištění, konsolidace,
rekonstrukce
Klíčová slova v angličtině
allegory of Humility, landscape, depiction of Virtues and Vices, baroque wall painting,
Carpoforo Tencalla, Náměšť nad Oslavou, lunette, conservation, cleaning, consolidation,
reconstruction
Rozsah průvodní práce
199
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce prezentuje průběh restaurátorského průzkumu a zásahu
na nástěnných malbách Pokora (Humilta), Krajina s vilou v zahradě a lunetě za kamny,které se nacházejí na severní stěně saly terreny (knihovního sálu) zámku v Náměšti nad Oslavou v oblasti pátého a čtvrtého klenebního travé, jež byly v minulosti poškozeny vlivem zatékání srážkové vody. Autorem maleb vytvořených pravděpodobně technikou fresco-secco je italský barokní malíř Carpoforo Tencalla. Práce obsahuje uměleckohistorický průzkum díla, dále popisuje restaurátorský a přírodovědný průzkum a podrobně dokumentuje celý proces restaurování.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis presents the process of conservation survey and intervention
on wall paintings Humility (Humilta), Landscape with villa in the garden and lunette
behind the stove in the sala terrena of the palace Náměšti nad Oslavou, which are situated
at the north wall of sala terrena (library hall) within the area of the fifth and the fourth
field of the barrel vault that were degraded by the rainwater leakage in the past.
The author of wall paintings, which have been probably created in fresco-secco technique,
is an Italian Baroque painter Carpoforo Tencalla. The thesis contains an art-historical survey
of the artwork, further describes restoration, natural-scientific survey and documentates
the whole process of restoration in detail.
Klíčová slova
alegorie pokory, krajina, zobrazení Ctností a Neřestí, barokní nástěnná malba,
Carpoforo Tencalla, Náměšť nad Oslavou, luneta, restaurování, čištění, konsolidace,
rekonstrukce
Klíčová slova v angličtině
allegory of Humility, landscape, depiction of Virtues and Vices, baroque wall painting,
Carpoforo Tencalla, Náměšť nad Oslavou, lunette, conservation, cleaning, consolidation,
reconstruction
Zásady pro vypracování
V bakalářské práci student dokládá, že je schopen samostatně provést komplexní restaurátorský zákrok. Alžbětě Čechové byly přiděleny malby s námětem personifikace Pokora a Krajina s vilou v zahradě ve štukových medailonech umístěných v pátém a čtvrtém klenební travé saly terreny zámku v Náměšti nad Oslavou. První malba představuje sedící ženskou postavu s příslušnými atributy na světle fialovém pozadí. Rozměry této malby jsou 180 × 70 cm. Druhá malba zachycuje ideální krajinu s jednopatrovou vilou zasazenou do zahrady s bujnými stromy a francouzskou zahradou s fontánou. Její rozměry jsou cca 130 × 140 cm. Zejména v dolní části jsou obě malby poškozeny dlouhodobým zatékáním, což se projevuje odlupováním až úplnou ztrátou barevné vrstvy. Rovněž se zde potkáváme se šupinovatěním a práškovatěním barevné vrstvy a druhotnými opravami. Malba Pokora je ve spodní části navíc zasažena biologickým napadením ve formě bílého povlaku. Na vybraných malbách má studentka nejdříve provést restaurátorský průzkum zacílený jak na originální techniku malby, tak i na rozbor poškození a určení případných sekundárních zákroků. V závěru restaurátorského průzkumu musí být studentka schopna vyhodnotit všechna zjištění provedená in situ, stejně jako v rámci laboratorního průzkumu. Na základě původního restaurátorského záměru, závazného stanoviska a po diskusích s vedoucím práce a zodpovědnými pracovníky památkové péče vypracuje detailní verzi návrhu na restaurování, která bude následně schválena vedoucím práce. Podle schváleného návrhu bude proveden restaurátorský zákrok. Základním problémem restaurování je čištění, konsolidace barevné vrstvy a následné doplňky chybějících částí. V rámci práce tak bude studentka nucena provést zkoušky čištění i konsolidace vedoucí k co nejlepšímu výsledku. Zřetel by měl být brán zejména na kompatibilitu konsolidantu a vizuální dopad obou zmíněných úkonů. Vzhledem k rozsáhlému poškození v dolní části výjevu Krajina s vilou v zahradě bude nemalým problémem retuš či rekonstrukce inkriminované oblasti. Pro rekonstrukci poškozené části vyhotoví studentka návrh provedený kvašem, či temperou na papír, a to v rozměru 1 : 1. Na vybraném úseku budou v rámci bakalářské práce provedeny všechny navržené fáze restaurování kompletně. Studentka se bude rovněž podílet na konzervaci a doplnění omítek ve dvou lunetách severní stěny saly terreny přilehlých k restaurovaným malbám. Veškeré úkony na restaurovaném díle budou provedeny do 31. 5. 2022. Celý průběh prací bude konzultován jak s vedoucím práce, tak i se zástupcem investora a s představiteli památkové péče. Nedílnou součástí bakalářské práce je vyhotovení restaurátorské dokumentace přiděleného úseku malby. Na celkové restaurátorské dokumentaci všech restaurovaných maleb se bude studentka podílet podle určení vedoucího práce. Textová podoba bakalářské práce včetně všech fotografií a dalších vyobrazení, stejně jako zadané části celkové restaurátorské dokumentace, budou vedoucímu práce předloženy ke korektuře nejpozději tři týdny před oficiálním odevzdáním bakalářské práce. Součástí dokumentace, a tedy i bakalářské práce bude stručná rešerše dostupné literatury a pramenů týkajících se nástěnných maleb Carpofora Tencally v sale terreně zámku v Náměšti nad Oslavou. Kromě dostupné literatury by měly být prověřeny také archivní fondy NPÚ, a to jak spisové, tak fotografické. Po formální stránce dodrží studentka pravidla psaní bakalářských prací, stanovená na FR UPCE.
Zásady pro vypracování
V bakalářské práci student dokládá, že je schopen samostatně provést komplexní restaurátorský zákrok. Alžbětě Čechové byly přiděleny malby s námětem personifikace Pokora a Krajina s vilou v zahradě ve štukových medailonech umístěných v pátém a čtvrtém klenební travé saly terreny zámku v Náměšti nad Oslavou. První malba představuje sedící ženskou postavu s příslušnými atributy na světle fialovém pozadí. Rozměry této malby jsou 180 × 70 cm. Druhá malba zachycuje ideální krajinu s jednopatrovou vilou zasazenou do zahrady s bujnými stromy a francouzskou zahradou s fontánou. Její rozměry jsou cca 130 × 140 cm. Zejména v dolní části jsou obě malby poškozeny dlouhodobým zatékáním, což se projevuje odlupováním až úplnou ztrátou barevné vrstvy. Rovněž se zde potkáváme se šupinovatěním a práškovatěním barevné vrstvy a druhotnými opravami. Malba Pokora je ve spodní části navíc zasažena biologickým napadením ve formě bílého povlaku. Na vybraných malbách má studentka nejdříve provést restaurátorský průzkum zacílený jak na originální techniku malby, tak i na rozbor poškození a určení případných sekundárních zákroků. V závěru restaurátorského průzkumu musí být studentka schopna vyhodnotit všechna zjištění provedená in situ, stejně jako v rámci laboratorního průzkumu. Na základě původního restaurátorského záměru, závazného stanoviska a po diskusích s vedoucím práce a zodpovědnými pracovníky památkové péče vypracuje detailní verzi návrhu na restaurování, která bude následně schválena vedoucím práce. Podle schváleného návrhu bude proveden restaurátorský zákrok. Základním problémem restaurování je čištění, konsolidace barevné vrstvy a následné doplňky chybějících částí. V rámci práce tak bude studentka nucena provést zkoušky čištění i konsolidace vedoucí k co nejlepšímu výsledku. Zřetel by měl být brán zejména na kompatibilitu konsolidantu a vizuální dopad obou zmíněných úkonů. Vzhledem k rozsáhlému poškození v dolní části výjevu Krajina s vilou v zahradě bude nemalým problémem retuš či rekonstrukce inkriminované oblasti. Pro rekonstrukci poškozené části vyhotoví studentka návrh provedený kvašem, či temperou na papír, a to v rozměru 1 : 1. Na vybraném úseku budou v rámci bakalářské práce provedeny všechny navržené fáze restaurování kompletně. Studentka se bude rovněž podílet na konzervaci a doplnění omítek ve dvou lunetách severní stěny saly terreny přilehlých k restaurovaným malbám. Veškeré úkony na restaurovaném díle budou provedeny do 31. 5. 2022. Celý průběh prací bude konzultován jak s vedoucím práce, tak i se zástupcem investora a s představiteli památkové péče. Nedílnou součástí bakalářské práce je vyhotovení restaurátorské dokumentace přiděleného úseku malby. Na celkové restaurátorské dokumentaci všech restaurovaných maleb se bude studentka podílet podle určení vedoucího práce. Textová podoba bakalářské práce včetně všech fotografií a dalších vyobrazení, stejně jako zadané části celkové restaurátorské dokumentace, budou vedoucímu práce předloženy ke korektuře nejpozději tři týdny před oficiálním odevzdáním bakalářské práce. Součástí dokumentace, a tedy i bakalářské práce bude stručná rešerše dostupné literatury a pramenů týkajících se nástěnných maleb Carpofora Tencally v sale terreně zámku v Náměšti nad Oslavou. Kromě dostupné literatury by měly být prověřeny také archivní fondy NPÚ, a to jak spisové, tak fotografické. Po formální stránce dodrží studentka pravidla psaní bakalářských prací, stanovená na FR UPCE.
Seznam doporučené literatury
Doporučená základní literatura a prameny:
1. Paolo Mora – Laura Mora – Paul Philippot, Conservation of Wall Paintings. London 1984.
2. Bohuslav Slánský, Technika malby I a II. Praha 2003
3. Ivan Vaněček, Nástěnné malby. VŠCHT Praha 1997.
4. Jiří Zelinger a kolektiv, Chemie v práci konzervátora a restaurátora. Praha 1987.
5. Jaroslav Herout, Slabikář návštěvníků památek. Středisko památkové péče a ochrany přírody Středočeského kraje, Praha, 1980
6. Petr Kroupa, Zámek v Náměšti nad Oslavou. Stavební vývoj do konce 19. století, Památková péče na Moravě / Monumentorum Moraviae tutela 8, 2004.
7. Ivo Krsek – Zdeněk Kudělka – Miloš Stehlík – Josef Válka, Umění baroka na Moravě a ve Slezsku, Praha 1996.
8. Martin Mádl, "Mors et Vita, Hyems et Aestas, Longe et Propre": Úvaha o malbách Carpofora Tencally v Náměšti nad Oslavou, Umění 49, 2011.
9. Martin Mádl (ed.), Tencalla I–II (Barokní nástěnná malba v Českých zemích), Praha 2012– 2013.
10. Petr Maťa, Ferdinand z Verdenberka (1625–1666) mezi Rakousy, Moravou a Římem, Umění, 2011.
11. Józef Medvecký, K počiatkom činnosti Carpofora Tencalu. Ranobarokové fresky na hrade Červený Kameň a ich ikonografia, Ars 27, 1994.
12. Józef Medvecký, Sala terrena na hradě Červený Kameň, Pamiatky a múzeá 1, 2002.
13. Radka Nokkala Miltová, Ve společenství bohů a hrdinů. Mýty antického světa v české a moravské nástěnné malbě šlechtických venkovských sídel v letech 1650–1690, Praha 2016.
14. Jan Vojtěchovský – David Svoboda – Adéla Škrabalová – Martin Mádl – Petra Lesniaková – Tadeáš Kadlec, Průzkum nástěnných maleb Carpofora Tencally v sale terreně zámku v Náměšti nad Oslavou, Restaurátorský průzkum, Fakulta restaurování Univerzity Pardubice, Litomyšl 2021.
Studentka dohledá a použije i další literaturu a prameny potřebné ke zdárnému dokončení práce.
Vedoucí práce: Mgr. art. Jan Vojtěchovský, Ph.D.
Oponent: Mgr. Tadeáš Kadlec
Datum zadání práce: 28. 2. 2022
Seznam doporučené literatury
Doporučená základní literatura a prameny:
1. Paolo Mora – Laura Mora – Paul Philippot, Conservation of Wall Paintings. London 1984.
2. Bohuslav Slánský, Technika malby I a II. Praha 2003
3. Ivan Vaněček, Nástěnné malby. VŠCHT Praha 1997.
4. Jiří Zelinger a kolektiv, Chemie v práci konzervátora a restaurátora. Praha 1987.
5. Jaroslav Herout, Slabikář návštěvníků památek. Středisko památkové péče a ochrany přírody Středočeského kraje, Praha, 1980
6. Petr Kroupa, Zámek v Náměšti nad Oslavou. Stavební vývoj do konce 19. století, Památková péče na Moravě / Monumentorum Moraviae tutela 8, 2004.
7. Ivo Krsek – Zdeněk Kudělka – Miloš Stehlík – Josef Válka, Umění baroka na Moravě a ve Slezsku, Praha 1996.
8. Martin Mádl, "Mors et Vita, Hyems et Aestas, Longe et Propre": Úvaha o malbách Carpofora Tencally v Náměšti nad Oslavou, Umění 49, 2011.
9. Martin Mádl (ed.), Tencalla I–II (Barokní nástěnná malba v Českých zemích), Praha 2012– 2013.
10. Petr Maťa, Ferdinand z Verdenberka (1625–1666) mezi Rakousy, Moravou a Římem, Umění, 2011.
11. Józef Medvecký, K počiatkom činnosti Carpofora Tencalu. Ranobarokové fresky na hrade Červený Kameň a ich ikonografia, Ars 27, 1994.
12. Józef Medvecký, Sala terrena na hradě Červený Kameň, Pamiatky a múzeá 1, 2002.
13. Radka Nokkala Miltová, Ve společenství bohů a hrdinů. Mýty antického světa v české a moravské nástěnné malbě šlechtických venkovských sídel v letech 1650–1690, Praha 2016.
14. Jan Vojtěchovský – David Svoboda – Adéla Škrabalová – Martin Mádl – Petra Lesniaková – Tadeáš Kadlec, Průzkum nástěnných maleb Carpofora Tencally v sale terreně zámku v Náměšti nad Oslavou, Restaurátorský průzkum, Fakulta restaurování Univerzity Pardubice, Litomyšl 2021.
Studentka dohledá a použije i další literaturu a prameny potřebné ke zdárnému dokončení práce.
Vedoucí práce: Mgr. art. Jan Vojtěchovský, Ph.D.
Oponent: Mgr. Tadeáš Kadlec
Datum zadání práce: 28. 2. 2022
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svoji práci v připravené prezentaci a zodpověděla položené dotazy s mírnými výhradami.