Informace o kvalifikační práci Restaurování obrazu sv. Jana Nepomuckého a průzkum oltářních obrazů z kostela sv. Jana Křtitele v Radomyšli s ohledem na autorství F. J. Luxe
- Všechny požadované údaje o této VŠKP jsou vyplněny.
Hlavní téma
Restaurování obrazu sv. Jana Nepomuckého a průzkum oltářních obrazů z kostela sv. Jana Křtitele v Radomyšli s ohledem na autorství F. J. Luxe
Hlavní téma v angličtině
The restauration of the painting of the St. John of Nepomuk and research of altar paintings from the church of St. John the Baptist from Radomyšl with regard to the authorship of F. J. Lux
Název dle studenta
Restaurování obrazu sv. Jana Nepomuckého a průzkum oltářních obrazů z kostela sv. Jana Křtitele v Radomyšli s ohledem na autorství F. J. Luxe
Název dle studenta v angličtině
The restauration of the painting of the St. John of Nepomuk and research of altar paintings from the church of St. John the Baptist from Radomyšl with regard to the authorship of F. J. Lux
Diplomová práce se zabývá restaurováním oltářního obrazu sv. Jana Nepomuckého z kostela sv. Jana Křtitele v Radomyšli. Během restaurování obrazu byla nalezena signatura rokokového malíře Františka Julia Luxe. Na základě tohoto objevu byly další tři oltářní obrazy, pocházející ze stejného kostela, navzájem posuzovány z hlediska výtvarného a technologického zpracování s dílem se signaturou. Vzájemné porovnání obrazů pomohlo potvrdit, že se jedná o stejného autora, a tak určit i jejich přibližnou dataci. Jednalo se konkrétně o díla Sv. Barbora, Kalvárie a Odpočinek na cestě do Egypta. Na tuto část navazuje umělecko-historický průzkum zmíněných oltářních obrazů, které mají návaznost na vznik kostela a případnou souvislost s řádem Maltézských rytířů, tehdejších vlastníků fary. V závěru práce je popsáno působení a tvorba malíře Františka Julia Luxe a technicko-výtvarné srovnání jeho autorských děl s obrazy nalezenými v Radomyšli.
Anotace v angličtině
This dissertation deals with the restoration of the altarpiece of St. John of Nepomuk of the church St. John the Baptist in Radomyšl. A signature of a rococo painter Fratišek Julia Luxe was discovered during the restoration of that altarpiece. In the same church, there were other three altarpieces, but without a signature. These altarpieces were assessed in terms of art and technological processing with the painting with signature. Comparison of these images has helped to confirm that all altarpieces have the same author, and it has determined their approximate dating. It was specifically the painting of St. Barbora, Calvary and The rest on the way to Egypt. This part is followed by an art-historical survey of these altarpieces, which relate to the establishment of the church. Also, there is a possible connection with the Order of the Knights of Malta, the previous owners of the vicarage. At the end of the thesis, there is a technical and artistic comparison of paintings which was found in Radomyšl with a work of František Julius Lux.
Klíčová slova
Restaurování, oltářní obraz, olejomalba, plátěná podložka, sv. Jan Nepomucký, František Julius Lux, sv. Barbora, Kalvárie, Odpočinek na cestě do Egypta, kostel sv. Jana Křtitele v Radomyšli, řád Maltézských rytířů
Klíčová slova v angličtině
Restoration, altarpiece, oil paiting, canvas pad, St. Jan Nepomuk, František Julius Lux, St. Barbora, Calvary, The rest on the way to Egypt, church of st. John the Baptist in Radomyšl, Order of the Knihgt of Malta
Rozsah průvodní práce
209
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá restaurováním oltářního obrazu sv. Jana Nepomuckého z kostela sv. Jana Křtitele v Radomyšli. Během restaurování obrazu byla nalezena signatura rokokového malíře Františka Julia Luxe. Na základě tohoto objevu byly další tři oltářní obrazy, pocházející ze stejného kostela, navzájem posuzovány z hlediska výtvarného a technologického zpracování s dílem se signaturou. Vzájemné porovnání obrazů pomohlo potvrdit, že se jedná o stejného autora, a tak určit i jejich přibližnou dataci. Jednalo se konkrétně o díla Sv. Barbora, Kalvárie a Odpočinek na cestě do Egypta. Na tuto část navazuje umělecko-historický průzkum zmíněných oltářních obrazů, které mají návaznost na vznik kostela a případnou souvislost s řádem Maltézských rytířů, tehdejších vlastníků fary. V závěru práce je popsáno působení a tvorba malíře Františka Julia Luxe a technicko-výtvarné srovnání jeho autorských děl s obrazy nalezenými v Radomyšli.
Anotace v angličtině
This dissertation deals with the restoration of the altarpiece of St. John of Nepomuk of the church St. John the Baptist in Radomyšl. A signature of a rococo painter Fratišek Julia Luxe was discovered during the restoration of that altarpiece. In the same church, there were other three altarpieces, but without a signature. These altarpieces were assessed in terms of art and technological processing with the painting with signature. Comparison of these images has helped to confirm that all altarpieces have the same author, and it has determined their approximate dating. It was specifically the painting of St. Barbora, Calvary and The rest on the way to Egypt. This part is followed by an art-historical survey of these altarpieces, which relate to the establishment of the church. Also, there is a possible connection with the Order of the Knights of Malta, the previous owners of the vicarage. At the end of the thesis, there is a technical and artistic comparison of paintings which was found in Radomyšl with a work of František Julius Lux.
Klíčová slova
Restaurování, oltářní obraz, olejomalba, plátěná podložka, sv. Jan Nepomucký, František Julius Lux, sv. Barbora, Kalvárie, Odpočinek na cestě do Egypta, kostel sv. Jana Křtitele v Radomyšli, řád Maltézských rytířů
Klíčová slova v angličtině
Restoration, altarpiece, oil paiting, canvas pad, St. Jan Nepomuk, František Julius Lux, St. Barbora, Calvary, The rest on the way to Egypt, church of st. John the Baptist in Radomyšl, Order of the Knihgt of Malta
Zásady pro vypracování
Diplomová práce Elišky Pavlisové bude spočívat v hodnocení získaných údajů z restaurátorských dokumentací obsahující záznamy komplexních restaurátorských zásahů, které proběhly na souboru bočních oltářních obrazů z kostela sv. Jana Křtitele v Radomyšli. Předmětem průzkumu jsou následující malby: sv. Jan Nepomucký, sv. Barbora, Umučení Krista a Pieta.
V rámci diplomové práce studentka provede formální analýzu a porovnání materiálů již zmíněných děl. Vykoná analýzu autorství, zvláště ve vztahu k obrazu sv. Jana Nepomuckého, na němž se zachovala signatura plzeňského malíře F. J. Luxe. S Luxovým hypotetickým autorstvím bude pracovat i u ostatních obrazů, které zařadí do souvislostí díla tohoto malíře. Práce bude též zahrnovat pohled na etapy působení F.J. Luxe v jižních Čechách a na jeho uměleckou tvorbu ve vztahu k oltářním a závěsným obrazům (oproti většině jeho nástěnných realizací). Diplomová práce tak bude rozdělena na dvě části, z niž první bude věnována technologické stránce sledovaného souboru maleb. Rešerše bude provedena na základě popisů stavu jednotlivých děl před restaurováním, technologického provedení maleb a užitých materiálů při jejich ztvárnění – tyto údaje bude studentka získávat z dokumentací provedených restaurátorských zásahů, včetně vlastní dokumentace a průzkumu malby sv. Jana Nepomuckého, kterou restaurovala. Druhá část diplomové práce se zaměří na umělecko-historický průzkum maleb s okolnostmi jejich vzniku a jejím závěrem bude stanovení pravděpodobnosti Luxova autorství u celého sledovaného souboru.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce Elišky Pavlisové bude spočívat v hodnocení získaných údajů z restaurátorských dokumentací obsahující záznamy komplexních restaurátorských zásahů, které proběhly na souboru bočních oltářních obrazů z kostela sv. Jana Křtitele v Radomyšli. Předmětem průzkumu jsou následující malby: sv. Jan Nepomucký, sv. Barbora, Umučení Krista a Pieta.
V rámci diplomové práce studentka provede formální analýzu a porovnání materiálů již zmíněných děl. Vykoná analýzu autorství, zvláště ve vztahu k obrazu sv. Jana Nepomuckého, na němž se zachovala signatura plzeňského malíře F. J. Luxe. S Luxovým hypotetickým autorstvím bude pracovat i u ostatních obrazů, které zařadí do souvislostí díla tohoto malíře. Práce bude též zahrnovat pohled na etapy působení F.J. Luxe v jižních Čechách a na jeho uměleckou tvorbu ve vztahu k oltářním a závěsným obrazům (oproti většině jeho nástěnných realizací). Diplomová práce tak bude rozdělena na dvě části, z niž první bude věnována technologické stránce sledovaného souboru maleb. Rešerše bude provedena na základě popisů stavu jednotlivých děl před restaurováním, technologického provedení maleb a užitých materiálů při jejich ztvárnění – tyto údaje bude studentka získávat z dokumentací provedených restaurátorských zásahů, včetně vlastní dokumentace a průzkumu malby sv. Jana Nepomuckého, kterou restaurovala. Druhá část diplomové práce se zaměří na umělecko-historický průzkum maleb s okolnostmi jejich vzniku a jejím závěrem bude stanovení pravděpodobnosti Luxova autorství u celého sledovaného souboru.
Seznam doporučené literatury
POCHE, Emanuel. Umělecké památky Čech P/Š. Praha: Academia, 1978. ISBN 21-002-78.
PREISS, Pavel. František Julius Lux: Západočeský rokokový malíř. Praha: SCRIPTORIUM, 2000. ISBN 80-86197-23-9.
LIFKA, Bohumír. Radomyšl: Dějiny jihočeského městečka a jeho okolí. Radomyšl: Obecní úřad Radomyšl, 1993. ISBN 80-900018-8-2.
BUBEN, Milan. Řád Matrézských rytířů: v historii a doučastnosti. Praha: Public History, 1993. ISBN 80-901432-4-5.
PREISS, Pavel. Václav Vavřinec Reiner: Dílo, život a doba malíře českého baroka. Praha: Academia, 2013. ISBN 978-80-200-2180-9.
Dějiny českého výtvarného umění I (1+2). Academia, 1984. ISBN 80-200-0587-0.
SLÁNSKÝ, Bohuslav. Techniky malby. Díl I., Malířský a konzervační materiál. Vyd. 2. Praha: Paseka, 2003. ISBN 80-7185-624-X.
SLÁNSKÝ, Bohuslav. Technika malby. Díl II., Průzkum a restaurování obrazů. Vyd. 2. Praha: Paseka, 2003. ISBN 80-7185-623-1.
ZELINGER, Jiří, Petr KOTLÍK a Eva ŠIMŮNKOVÁ. Chemie v práci konzervátora a restaurátora. Praha: Academia, 1982.
KUBIČKA, Roman a Jiří ZELINGER. Výkladový slovník: malířství, grafika, restaurování. Praha: Grada, 2004. ISBN 80-247-9046-7.
Dokumentace:
PEČINKA, Jiří. Restaurování oltářního obrazu sv. Barbory na plátně z kostela sv. Jana Křtitele v Radomyšli a historické a současné metody scelování trhlin plátěných podložek závěsných obrazů se zaměřením na metodu "bridging". Litomyšl, 2021. Diplomová práce. Fakulta restaurování Univerzita Pardubice. Vedoucí práce Mgr. art. Luboši Machačkovi, Art.D.
PAVLISOVÁ, Eliška. Komplexní restaurování oltářního obrazu z kostela sv. Jana Křtitele v Radomyšli Olejomalba na plátně "Jan Nepomucký". Litomyšl, 2021. Restaurátorská dokumentace. Fakulta restaurování Univerzita Pardubice. Vedoucí práce Mgr. art. Luboši Machačkovi, Art.D.
ŠEVČÍKOVÁ, Aneta. Komplexní restaurování olejomalby na plátně "Golgota". Litomyšl, 2021. Restaurátorská dokumentace. Fakulta restaurování Univerzita Pardubice. Vedoucí práce Mgr. art. Luboši Machačkovi, Art.D.
Seznam doporučené literatury
POCHE, Emanuel. Umělecké památky Čech P/Š. Praha: Academia, 1978. ISBN 21-002-78.
PREISS, Pavel. František Julius Lux: Západočeský rokokový malíř. Praha: SCRIPTORIUM, 2000. ISBN 80-86197-23-9.
LIFKA, Bohumír. Radomyšl: Dějiny jihočeského městečka a jeho okolí. Radomyšl: Obecní úřad Radomyšl, 1993. ISBN 80-900018-8-2.
BUBEN, Milan. Řád Matrézských rytířů: v historii a doučastnosti. Praha: Public History, 1993. ISBN 80-901432-4-5.
PREISS, Pavel. Václav Vavřinec Reiner: Dílo, život a doba malíře českého baroka. Praha: Academia, 2013. ISBN 978-80-200-2180-9.
Dějiny českého výtvarného umění I (1+2). Academia, 1984. ISBN 80-200-0587-0.
SLÁNSKÝ, Bohuslav. Techniky malby. Díl I., Malířský a konzervační materiál. Vyd. 2. Praha: Paseka, 2003. ISBN 80-7185-624-X.
SLÁNSKÝ, Bohuslav. Technika malby. Díl II., Průzkum a restaurování obrazů. Vyd. 2. Praha: Paseka, 2003. ISBN 80-7185-623-1.
ZELINGER, Jiří, Petr KOTLÍK a Eva ŠIMŮNKOVÁ. Chemie v práci konzervátora a restaurátora. Praha: Academia, 1982.
KUBIČKA, Roman a Jiří ZELINGER. Výkladový slovník: malířství, grafika, restaurování. Praha: Grada, 2004. ISBN 80-247-9046-7.
Dokumentace:
PEČINKA, Jiří. Restaurování oltářního obrazu sv. Barbory na plátně z kostela sv. Jana Křtitele v Radomyšli a historické a současné metody scelování trhlin plátěných podložek závěsných obrazů se zaměřením na metodu "bridging". Litomyšl, 2021. Diplomová práce. Fakulta restaurování Univerzita Pardubice. Vedoucí práce Mgr. art. Luboši Machačkovi, Art.D.
PAVLISOVÁ, Eliška. Komplexní restaurování oltářního obrazu z kostela sv. Jana Křtitele v Radomyšli Olejomalba na plátně "Jan Nepomucký". Litomyšl, 2021. Restaurátorská dokumentace. Fakulta restaurování Univerzita Pardubice. Vedoucí práce Mgr. art. Luboši Machačkovi, Art.D.
ŠEVČÍKOVÁ, Aneta. Komplexní restaurování olejomalby na plátně "Golgota". Litomyšl, 2021. Restaurátorská dokumentace. Fakulta restaurování Univerzita Pardubice. Vedoucí práce Mgr. art. Luboši Machačkovi, Art.D.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka předvedla přehlednou a srozumitelnou prezentaci své diplomové práce a na otázky položené komisí odpověděla správně.