Cílem práce je zhodnocení rozsahu pravomocí ČOI v kontextu ochrany spotřebitelů. Pro dosažení výsledků budou pravomoci ČOI komparovány s pravomocemi orgánů ochrany spotřebitele ve vybraných členských zemích Evropské unie. Tato komparace umožní identifikovat klíčové rozdíly a podobnosti v právních rámcích a poskytnout základ pro posouzení účinnosti ochrany spotřebitelů v České republice a to i v mezinárodním kontextu. Zároveň nastíníme i výsledky provedených kontrol za určité časové období ve vybraných členských státech EU.
Anotace v angličtině
The basis of the work is the assessment of the scope of the CTIA´s powers in the context of cosumer protection. In order to achieve results, the powers of CTIA will be compared with the powers of consumer protection authorities in selected member countries of the European Union. This comparison will make it possible to identify key differences and similarities in legal frameworks and provide a basis for assessing the effectiveness of onsumer protection in the Czech Republic and in an international context. At the same time, we will also outline the results of the inspections carried out over a certain period of time in selected EU member states.
Klíčová slova
Ochrana spotřebitele, Česká obchodní inspekce, komparace, kontrola, pravomoci
Cílem práce je zhodnocení rozsahu pravomocí ČOI v kontextu ochrany spotřebitelů. Pro dosažení výsledků budou pravomoci ČOI komparovány s pravomocemi orgánů ochrany spotřebitele ve vybraných členských zemích Evropské unie. Tato komparace umožní identifikovat klíčové rozdíly a podobnosti v právních rámcích a poskytnout základ pro posouzení účinnosti ochrany spotřebitelů v České republice a to i v mezinárodním kontextu. Zároveň nastíníme i výsledky provedených kontrol za určité časové období ve vybraných členských státech EU.
Anotace v angličtině
The basis of the work is the assessment of the scope of the CTIA´s powers in the context of cosumer protection. In order to achieve results, the powers of CTIA will be compared with the powers of consumer protection authorities in selected member countries of the European Union. This comparison will make it possible to identify key differences and similarities in legal frameworks and provide a basis for assessing the effectiveness of onsumer protection in the Czech Republic and in an international context. At the same time, we will also outline the results of the inspections carried out over a certain period of time in selected EU member states.
Klíčová slova
Ochrana spotřebitele, Česká obchodní inspekce, komparace, kontrola, pravomoci
Cílem práce je analýza pravomocí ČOI coby orgánu dohledu na úseku ochrany spotřebitele a míry ochrany poskytované spotřebitelům. Komparovány budou s pravomocemi orgánů ochrany spotřebitele ve vybraných členských státech EU. V případě potřeby budou v závěru formulována doporučení de lege ferenda.
Osnova:
- Kontrola ze strany státu.
- Orgány dozoru a jeho pravomoci na území České republiky.
- Česká obchodní inspekce.
- Ochrana spotřebitele v České republice.
- Orgány dozoru v oblasti ochrany spotřebitele ve vybraných členských státech EU.
- Míra ochrany spotřebitele ve vybraných členských státech EU.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je analýza pravomocí ČOI coby orgánu dohledu na úseku ochrany spotřebitele a míry ochrany poskytované spotřebitelům. Komparovány budou s pravomocemi orgánů ochrany spotřebitele ve vybraných členských státech EU. V případě potřeby budou v závěru formulována doporučení de lege ferenda.
Osnova:
- Kontrola ze strany státu.
- Orgány dozoru a jeho pravomoci na území České republiky.
- Česká obchodní inspekce.
- Ochrana spotřebitele v České republice.
- Orgány dozoru v oblasti ochrany spotřebitele ve vybraných členských státech EU.
- Míra ochrany spotřebitele ve vybraných členských státech EU.
Seznam doporučené literatury
DUROVIC, M., 2020. International Consumer Law: What Is It All About?. Journal of Consumer Policy. 43(1), 125-143. ISSN 0168-7034. Dostupné z: doi:10.1007/s10603-019-09438-9
ESTEVE, Joaquín Sarrión, 2019. The ECJ configuration of an EU constitutional procedural status for consumer protection. REVISTA QUAESTIO IURIS. 12(1). ISSN 1516-0351. Dostupné z: doi:10.12957/rqi.2019.36063
HENDRYCH, Dušan. Správní právo: obecná část. 9. vydání. V Praze: C.H. Beck, 2016. Academia iuris. ISBN 978-80-7400-624-1
HORZINKOVÁ, Eva a Vladimír NOVOTNÝ. Základy organizace veřejné správy v ČR. 3., upr. vyd. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2013. ISBN 978-80-7380-459-6.
JEMELKA, Luboš. Zákon o kontrole: komentář. V Praze: C.H. Beck, 2014. Beckovy komentáře. ISBN 978-80-7400-271-7.
JERETINA, Urša, 2016. Administrative Aspects of Alternative Consumer Dispute Resolution in the European Union (EU), Slovenia and Croatia. NISPAcee Journal of Public Administration and Policy. 9(1), 191-222. ISSN 1338-4309. Dostupné z: doi:10.1515/nispa-2016-0009
KOPECKÝ, Martin. Správní právo: obecná část. V Praze: C.H. Beck, 2019. Právnické učebnice. ISBN 978-80-7400-727-9.
POMAHAČ, Richard. Správní dozor a kontrolní řád. Správní právo. 2012, XLV(5-6), 264-268.
STAŠA, Josef. Požadavky teorie a praxe na právní úpravu správního dozoru. Správní právo. 2012, XLV(5-6), 269-282.
Seznam doporučené literatury
DUROVIC, M., 2020. International Consumer Law: What Is It All About?. Journal of Consumer Policy. 43(1), 125-143. ISSN 0168-7034. Dostupné z: doi:10.1007/s10603-019-09438-9
ESTEVE, Joaquín Sarrión, 2019. The ECJ configuration of an EU constitutional procedural status for consumer protection. REVISTA QUAESTIO IURIS. 12(1). ISSN 1516-0351. Dostupné z: doi:10.12957/rqi.2019.36063
HENDRYCH, Dušan. Správní právo: obecná část. 9. vydání. V Praze: C.H. Beck, 2016. Academia iuris. ISBN 978-80-7400-624-1
HORZINKOVÁ, Eva a Vladimír NOVOTNÝ. Základy organizace veřejné správy v ČR. 3., upr. vyd. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2013. ISBN 978-80-7380-459-6.
JEMELKA, Luboš. Zákon o kontrole: komentář. V Praze: C.H. Beck, 2014. Beckovy komentáře. ISBN 978-80-7400-271-7.
JERETINA, Urša, 2016. Administrative Aspects of Alternative Consumer Dispute Resolution in the European Union (EU), Slovenia and Croatia. NISPAcee Journal of Public Administration and Policy. 9(1), 191-222. ISSN 1338-4309. Dostupné z: doi:10.1515/nispa-2016-0009
KOPECKÝ, Martin. Správní právo: obecná část. V Praze: C.H. Beck, 2019. Právnické učebnice. ISBN 978-80-7400-727-9.
POMAHAČ, Richard. Správní dozor a kontrolní řád. Správní právo. 2012, XLV(5-6), 264-268.
STAŠA, Josef. Požadavky teorie a praxe na právní úpravu správního dozoru. Správní právo. 2012, XLV(5-6), 269-282.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka přednesla obhajobu diplomové práce s názvem: Pravomoci ČOI coby orgánu dohledu na úseku ochrany spotřebitele. Cílem práce byla analýza pravomocí ČOI coby orgánu dohledu na úseku ochrany spotřebitele a míry ochrany poskytované spotřebitelům. Komparovány byly s pravomocemi orgánů ochrany spotřebitele ve vybraných členských státech EU. V závěru byla formulována doporučení de lege ferenda.
Během rozpravy byl nejprve položen dotaz dle posudku vedoucího diplomové práce:
Otázka č. 1: Vysvětlete, prosím, co to jsou závazky ukládané podnikatelům v případě koordinovaných postupů a na základě čeho je možné v České republice takovýto závazek uložit (který orgán k tomu má pravomoc a kde je tato pravomoc upravena).
Následně byl položen dotaz dle posudku oponenta diplomové práce:
Otázka č. 2: Činnost kontrolních orgánů včetně ČOI je také častým předmětem šetření veřejného ochránce práv. Jaké zásadní závěry, ke kterým veřejný ochránce práv vůči kontrolním orgánů došel, byste zmínila jako nejpodstatnější? (viz evidence stanovisek ochránce: https://eso.ochrance.cz a sborník VOP Kontrolní orgány: https://www.ochrance.cz/vystupy/edice-stanoviska/Sbornik_Kontrolni-organy.pdf)
Nakonec byly v rámci diskuse položeny tyto dotazy:
Otázka č. 3: Pokud by ŠKODA AUTO porušila např. záruku v jiném státě a zavázala se, že to napraví, tak by to příslušné orgány respektovaly?
Otázka č. 4: Pokud byste nakoupila nábytek v Polsku a měla s ním problém, kam byste se obrátila?
Otázka č. 5: V posudku oponenta Vám bylo vytknuto, že analýzu provádíte s ukazateli v absolutních číslech, podívala jste se dodatečně, jak to vychází při aplikaci ukazatelů v relativních číslech?
Otázka č. 6: Neuvažovala jste analýzu provést pouze v jedné měně? Co Vás vedlo k tomu, že užíváte téměř v každém státě jinou měnu?
Otázka č. 7: Kam jste se obracela z hlediska sběru dat pro Vaši analýzu?