Bakalářská práce se zabývá rozvojem slovní zásoby v hodinách anglického jazyka na druhém stupni základní školy, respektive hodnocením aktivit rozvíjejících slovní zásobu. V teoretické části je nejprve vymezen obecný cíl výuky anglického jazyka s pomocí kurikulárních dokumentů. Poté je blíže specifikován školní vzdělávací program.
V další kapitole je charakterizován pojem slova a slovní zásoby. Je zde kladen důraz na význam slovní zásoby v systému jazyka a co to znamená, že někdo zná dané slovo.
Další kapitola je zaměřena na žáka z psychologického hlediska. Byl zde popsán psychologický vývoj, ke kterému dochází mezi 11. a 13. rokem života. Také bylo nastíněno, jak si tato věková skupina osvojuje cizí jazyk.
Pátá kapitola pojednává o učení slovní zásoby, respektive o tom, jakým způsobem docílit toho, že dochází k učení a co k tomu lze použít. Na tuto kapitolu navazuje poslední kapitola teoretické části o učebnici a jejím hodnocení. V té byla vymezena kritéria pro hodnocení učebnice.
V praktické části byla zhodnocena cvičení rozvíjející slovní zásobu podle stanovených kritérií. V závěru práce byly na základě výsledků výzkumu stanoveny principy výuky slovní zásoby.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis discusses vocabulary development in English language classes on the lower secondary level, more specifically, exercises developing vocabulary will be evaluated. In the theoretical part, the general aim of English language teaching was established with the help of curricular documents. Then, School Education program is defined more in detail.
In the next chapter, the terms of word and vocabulary were defined. Emphasis is put on the importance of vocabulary and what it means to know a word.
The next chapter is focused on the learner from a psychological point of view. In this chapter, the psychological development between the years 11 and 13 was described. It was also outlined, how the target age group acquires foreign language.
The fifth chapter discusses teaching vocabulary, specifically how to achieve learning and what to use for that objective. This is then followed by the last chapter of the theoretical part about the textbook and its evaluation. In the chapter, the criteria for textbook evaluation were stated.
In the practical part the exercises developing vocabulary were evaluated based on the established criteria. Based on the results of the research, at the end of the paper the principles for vocabulary teaching were established.
Klíčová slova
Slovní zásoba, strategie učení slovní zásoby, hodnocení, aktivity, učebnice
Bakalářská práce se zabývá rozvojem slovní zásoby v hodinách anglického jazyka na druhém stupni základní školy, respektive hodnocením aktivit rozvíjejících slovní zásobu. V teoretické části je nejprve vymezen obecný cíl výuky anglického jazyka s pomocí kurikulárních dokumentů. Poté je blíže specifikován školní vzdělávací program.
V další kapitole je charakterizován pojem slova a slovní zásoby. Je zde kladen důraz na význam slovní zásoby v systému jazyka a co to znamená, že někdo zná dané slovo.
Další kapitola je zaměřena na žáka z psychologického hlediska. Byl zde popsán psychologický vývoj, ke kterému dochází mezi 11. a 13. rokem života. Také bylo nastíněno, jak si tato věková skupina osvojuje cizí jazyk.
Pátá kapitola pojednává o učení slovní zásoby, respektive o tom, jakým způsobem docílit toho, že dochází k učení a co k tomu lze použít. Na tuto kapitolu navazuje poslední kapitola teoretické části o učebnici a jejím hodnocení. V té byla vymezena kritéria pro hodnocení učebnice.
V praktické části byla zhodnocena cvičení rozvíjející slovní zásobu podle stanovených kritérií. V závěru práce byly na základě výsledků výzkumu stanoveny principy výuky slovní zásoby.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis discusses vocabulary development in English language classes on the lower secondary level, more specifically, exercises developing vocabulary will be evaluated. In the theoretical part, the general aim of English language teaching was established with the help of curricular documents. Then, School Education program is defined more in detail.
In the next chapter, the terms of word and vocabulary were defined. Emphasis is put on the importance of vocabulary and what it means to know a word.
The next chapter is focused on the learner from a psychological point of view. In this chapter, the psychological development between the years 11 and 13 was described. It was also outlined, how the target age group acquires foreign language.
The fifth chapter discusses teaching vocabulary, specifically how to achieve learning and what to use for that objective. This is then followed by the last chapter of the theoretical part about the textbook and its evaluation. In the chapter, the criteria for textbook evaluation were stated.
In the practical part the exercises developing vocabulary were evaluated based on the established criteria. Based on the results of the research, at the end of the paper the principles for vocabulary teaching were established.
Klíčová slova
Slovní zásoba, strategie učení slovní zásoby, hodnocení, aktivity, učebnice
Student se bude ve své bakalářské práci zabývat problematikou výuky slovní zásoby na základní škole. V teoretické části práce vydefinuje pojem lingvistické kompetence, který zasadí do širších souvislostí z pohledu obecného cíle výuky anglického jazyka a z pohledu kurikulárních dokumentů. Dále vymezí specifika dané věkové skupiny žáků a představí učebnici jako učební materiál. V praktické části práce pak student zhodnotí aktivity rozvíjející slovní zásobu ve zvolené učebnici, a to na základě kritérií, která sám navrhne. V závěru student představí principy výuky slovní zásoby na základě tohoto výzkumu.
Zásady pro vypracování
Student se bude ve své bakalářské práci zabývat problematikou výuky slovní zásoby na základní škole. V teoretické části práce vydefinuje pojem lingvistické kompetence, který zasadí do širších souvislostí z pohledu obecného cíle výuky anglického jazyka a z pohledu kurikulárních dokumentů. Dále vymezí specifika dané věkové skupiny žáků a představí učebnici jako učební materiál. V praktické části práce pak student zhodnotí aktivity rozvíjející slovní zásobu ve zvolené učebnici, a to na základě kritérií, která sám navrhne. V závěru student představí principy výuky slovní zásoby na základě tohoto výzkumu.
Seznam doporučené literatury
Brown, H. Douglas. 2014. Principles of English Learning and Teaching. 5th ed. White Plains: Pearson Longman.
Cunningsworth, Alan. 1995. Choosing Your Coursebook. Oxford: Heinemann.
Harmer, Jeremy. 2007. How to Teach English. 2nd ed. Harlow: Pearson Longman.
Harmer, Jeremy. 2007. The Practice of English Language Teaching. 4th ed. Harlow: Pearson Longman.
Hutchinson, Tom, and Zoltán Rézmüves. 2013. Project: Teacher's Book with Online Practice. 4th ed. Oxford: Oxford University Press.
Jones, Tamara. 2013. Fifty Ways to Teach Vocabulary: Tips for ESL/EFL Teachers. United States: Wayzgoose Press.
Larsen-Freeman, Diane, and Marti Anderson. 2011. Techniques & Principles in Language Teaching. 3rd ed. Oxford: Oxford University Press.
Lightbown, Patsy M., and Nina Spada. 2013. How Languages Are Learned. 4th ed. Oxford: Oxford University Press.
Maňák, Josef, and Petr Knecht. 2007. Hodnocení učebnic. Brno: Paido.
Professor Jack C. Richards. 2001. "The Role of Textbooks in a Language Program". Accessed September 6, 2023. https://www.professorjackrichards.com/wp-content/uploads/role-of-textbooks.pdf.
Průcha, Jan. 1998. Učebnice: Teorie a analýzy edukačního média. Brno: Paido.
Schmitt, Norbert. 2000. Vocabulary in Language Teaching. New York: Cambridge University Press.
Scrivener, Jim. 2011. Learning Teaching: The Essential Guide to English Language Teaching. 3rd ed. Oxford: Macmillan.
Thornbury, Scott. 2002. How to Teach Vocabulary. Harlow: Pearson Longman.
Watkins Peter. 2005. Learning to Teach English. Peaslake: Delta Publishing.
Webb, Stuart, and Paul Nation. 2017. How Vocabulary Is Learned. 4th ed. Oxford: Oxford University Press.
Seznam doporučené literatury
Brown, H. Douglas. 2014. Principles of English Learning and Teaching. 5th ed. White Plains: Pearson Longman.
Cunningsworth, Alan. 1995. Choosing Your Coursebook. Oxford: Heinemann.
Harmer, Jeremy. 2007. How to Teach English. 2nd ed. Harlow: Pearson Longman.
Harmer, Jeremy. 2007. The Practice of English Language Teaching. 4th ed. Harlow: Pearson Longman.
Hutchinson, Tom, and Zoltán Rézmüves. 2013. Project: Teacher's Book with Online Practice. 4th ed. Oxford: Oxford University Press.
Jones, Tamara. 2013. Fifty Ways to Teach Vocabulary: Tips for ESL/EFL Teachers. United States: Wayzgoose Press.
Larsen-Freeman, Diane, and Marti Anderson. 2011. Techniques & Principles in Language Teaching. 3rd ed. Oxford: Oxford University Press.
Lightbown, Patsy M., and Nina Spada. 2013. How Languages Are Learned. 4th ed. Oxford: Oxford University Press.
Maňák, Josef, and Petr Knecht. 2007. Hodnocení učebnic. Brno: Paido.
Professor Jack C. Richards. 2001. "The Role of Textbooks in a Language Program". Accessed September 6, 2023. https://www.professorjackrichards.com/wp-content/uploads/role-of-textbooks.pdf.
Průcha, Jan. 1998. Učebnice: Teorie a analýzy edukačního média. Brno: Paido.
Schmitt, Norbert. 2000. Vocabulary in Language Teaching. New York: Cambridge University Press.
Scrivener, Jim. 2011. Learning Teaching: The Essential Guide to English Language Teaching. 3rd ed. Oxford: Macmillan.
Thornbury, Scott. 2002. How to Teach Vocabulary. Harlow: Pearson Longman.
Watkins Peter. 2005. Learning to Teach English. Peaslake: Delta Publishing.
Webb, Stuart, and Paul Nation. 2017. How Vocabulary Is Learned. 4th ed. Oxford: Oxford University Press.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student představil stručně svoji BP a adekvátním způsobem reagoval na hodnocení vedoucího a oponenta práce. Komise se tedy shodla na hodnocení E.