Tato bakalářská práce se zaměřuje na technologické nástřiky v leteckém průmyslu, konkrétně na jejich využití při generálních opravách podvozků letounů typu Boeing 737. Práce se zabývá konstrukcí podvozků, druhy materiálů použitými v jejich konstrukci, povrchovými úpravami a speciálními technologiemi, jako jsou HVOF, pokovení zinkem/niklem, metoda Cold Spray a plazmové pokovování. Dále se věnuje environmentálním aspektům a změnám v průmyslu s ohledem na ochranu životního prostředí. Cílem práce je poskytnout ucelený přehled o této problematice a zhodnotit využití technologických nástřiků v údržbě letadlových podvozků.
Annotation in English
This bachelor's thesis focuses on spray technology in the aerospace industry, specifically it is use in the overhaul of Boeing 737 aircraft landing gear. The thesis looks at the design of landing gear, the types of materials used in its construction, surface treatments and special technologies such as HVOF, zinc/nickel plating, cold spray and plasma plating. It also focuses on environmental aspects and changes in the industry with regard to environmental protection. The aim of this thesis is to provide a comprehensive overview of these issues and to evaluate the use of spray technology in the maintenance of aircraft landing gear.
Tato bakalářská práce se zaměřuje na technologické nástřiky v leteckém průmyslu, konkrétně na jejich využití při generálních opravách podvozků letounů typu Boeing 737. Práce se zabývá konstrukcí podvozků, druhy materiálů použitými v jejich konstrukci, povrchovými úpravami a speciálními technologiemi, jako jsou HVOF, pokovení zinkem/niklem, metoda Cold Spray a plazmové pokovování. Dále se věnuje environmentálním aspektům a změnám v průmyslu s ohledem na ochranu životního prostředí. Cílem práce je poskytnout ucelený přehled o této problematice a zhodnotit využití technologických nástřiků v údržbě letadlových podvozků.
Annotation in English
This bachelor's thesis focuses on spray technology in the aerospace industry, specifically it is use in the overhaul of Boeing 737 aircraft landing gear. The thesis looks at the design of landing gear, the types of materials used in its construction, surface treatments and special technologies such as HVOF, zinc/nickel plating, cold spray and plasma plating. It also focuses on environmental aspects and changes in the industry with regard to environmental protection. The aim of this thesis is to provide a comprehensive overview of these issues and to evaluate the use of spray technology in the maintenance of aircraft landing gear.
Teoretické využití alternativních povrchových úprav v rámci ČSAT
Zhodnocení a závěr návrhu
Research Plan
Úvod
Popis letadla Boeing 737
Současná údržba podvozků v ČSAT
Technologie povrchových úprav
Teoretické využití alternativních povrchových úprav v rámci ČSAT
Zhodnocení a závěr návrhu
Recommended resources
Company, The Boeing. Application and Finishing of Thermal Spray Coating. The Boeing Company, 2017. ECCN 9E991.
Company, The Boeing. Component Maintenance Manual
G.Tauchert, C.Matz. HVOF, Service Experience with 737 NLG Inner Cylinder.
Hamburg : Lufthansa Technik, 1999. LHT HAM TQ 23.
Ruml RNDr. Vladimír, CSc - Ing. Miloslav Soukup, CSc. Galvanické pokovování.
Praha : SNTL- Nakladatelství technické literatury, 1981. L16-B2-IV-31/61 930.
Thomson, Michael. (1996). Zinc alloys - the Boeing alternative to cadmium. 74. 3-5.
Recommended resources
Company, The Boeing. Application and Finishing of Thermal Spray Coating. The Boeing Company, 2017. ECCN 9E991.
Company, The Boeing. Component Maintenance Manual
G.Tauchert, C.Matz. HVOF, Service Experience with 737 NLG Inner Cylinder.
Hamburg : Lufthansa Technik, 1999. LHT HAM TQ 23.
Ruml RNDr. Vladimír, CSc - Ing. Miloslav Soukup, CSc. Galvanické pokovování.
Praha : SNTL- Nakladatelství technické literatury, 1981. L16-B2-IV-31/61 930.
Thomson, Michael. (1996). Zinc alloys - the Boeing alternative to cadmium. 74. 3-5.