Tato práce se v teoretické části zaměřuje na charakterizaci rozšířené reality a její využitelnost v mobilních webových aplikacích. Součástí práce jsou i definice a pojmy související s mobilními a webovými aplikacemi. Hlavním bodem je popis dostupných technologií, knihoven a API pro zobrazování digitálních prvků v prostředí reálného světa a jejich podpora v běžně používaných internetových prohlížečích včetně popisu možností jejich použití v mobilních webových aplikacích.
V praktické části je popsán návrh a implementace mobilní webové aplikace využívající rozšířenou realitu. Součástí návrhu jsou UML diagramy, popis použitých knihoven a nástrojů, a popis architektury samotné aplikace.
Anotace v angličtině
In theoretical part this work focuses on the characterization of augmented reality and its usability in mobile web applications. The work also includes definitions and terms related to mobile and web applications. The main point is the description of available technologies, libraries, and APIs for displaying digital elements in a real-world environment and their support in commonly used web browsers, including the description of possibilities for their use in mobile web applications.
The practical part describes the design and implementation of a mobile web application utilizing augmented reality. The design includes UML diagrams, a description of the libraries and tools used, and a description of the architecture of the application itself.
Klíčová slova
rozšířená realita, digitánlní realita, webová aplikace, mobilní aplikace, ar.js, aframe, webgl, webxr, ar, xr, Web API
Klíčová slova v angličtině
augmented reality, digital reality, web application, mobile application, ar.js, aframe, webgl, webxr, AR, XR, Web API
Rozsah průvodní práce
-
Jazyk
CZ
Anotace
Tato práce se v teoretické části zaměřuje na charakterizaci rozšířené reality a její využitelnost v mobilních webových aplikacích. Součástí práce jsou i definice a pojmy související s mobilními a webovými aplikacemi. Hlavním bodem je popis dostupných technologií, knihoven a API pro zobrazování digitálních prvků v prostředí reálného světa a jejich podpora v běžně používaných internetových prohlížečích včetně popisu možností jejich použití v mobilních webových aplikacích.
V praktické části je popsán návrh a implementace mobilní webové aplikace využívající rozšířenou realitu. Součástí návrhu jsou UML diagramy, popis použitých knihoven a nástrojů, a popis architektury samotné aplikace.
Anotace v angličtině
In theoretical part this work focuses on the characterization of augmented reality and its usability in mobile web applications. The work also includes definitions and terms related to mobile and web applications. The main point is the description of available technologies, libraries, and APIs for displaying digital elements in a real-world environment and their support in commonly used web browsers, including the description of possibilities for their use in mobile web applications.
The practical part describes the design and implementation of a mobile web application utilizing augmented reality. The design includes UML diagrams, a description of the libraries and tools used, and a description of the architecture of the application itself.
Klíčová slova
rozšířená realita, digitánlní realita, webová aplikace, mobilní aplikace, ar.js, aframe, webgl, webxr, ar, xr, Web API
Klíčová slova v angličtině
augmented reality, digital reality, web application, mobile application, ar.js, aframe, webgl, webxr, AR, XR, Web API
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce bude v teoretické části charakterizovat a popsat rozšířenou realitu a analyzovat její využitelnost v mobilních webových aplikacích. Součástí práce bude i přehled a analýza (vč. podpory ve webových prohlížečích) API použitelných při webovém vývoji pro umísťování digitálních objektů v obrazu reálného světa na displeji mobilního zařízení. Práce bude taktéž zahrnovat přehled dostupných knihoven pro vývoj aplikací s rozšířenou realitou. Druhým cílem v praktické části bakalářské práce bude navrhnout a realizovat mobilní webovou aplikaci. Ta bude využívat identifikačních (např. QR kódy) či lokačních (např. GPS v kombinaci s gyroskopem a akcelerometrem) bezdrátových technologií potřebných pro umísťování digitálních objektů na displeji zařízení. Mobilní webová aplikace umožní prostřednictvím rozšířené reality poskytovat uživatelům inovativní uživatelské rozhraní.
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce bude v teoretické části charakterizovat a popsat rozšířenou realitu a analyzovat její využitelnost v mobilních webových aplikacích. Součástí práce bude i přehled a analýza (vč. podpory ve webových prohlížečích) API použitelných při webovém vývoji pro umísťování digitálních objektů v obrazu reálného světa na displeji mobilního zařízení. Práce bude taktéž zahrnovat přehled dostupných knihoven pro vývoj aplikací s rozšířenou realitou. Druhým cílem v praktické části bakalářské práce bude navrhnout a realizovat mobilní webovou aplikaci. Ta bude využívat identifikačních (např. QR kódy) či lokačních (např. GPS v kombinaci s gyroskopem a akcelerometrem) bezdrátových technologií potřebných pro umísťování digitálních objektů na displeji zařízení. Mobilní webová aplikace umožní prostřednictvím rozšířené reality poskytovat uživatelům inovativní uživatelské rozhraní.
Seznam doporučené literatury
LINOWES, Jonathan a Krystian BABILINSKI. Augmented Reality for Developers. Birmingham: Packt, 2017. ISBN 978-1-78728-643-6.
LANHAM, Micheal. Learn ARCore - Fundamentals of Google ARCore. Birmingham: Packt, 2018. ISBN 978-1-78883-040-9.
Seznam doporučené literatury
LINOWES, Jonathan a Krystian BABILINSKI. Augmented Reality for Developers. Birmingham: Packt, 2017. ISBN 978-1-78728-643-6.
LANHAM, Micheal. Learn ARCore - Fundamentals of Google ARCore. Birmingham: Packt, 2018. ISBN 978-1-78883-040-9.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Cílem bakalářské práce bylo charakterizovat a popsat rozšířenou realitu a analyzovat její využitelnost v mobilních aplikacích. Součástí práce byl i přehled a analýza API použitelných při webovém vývoji pro umísťování digitálních objektů v obrazu reálného světa na displeji mobilního zařízení. Práce zahrnuje přehled dostupných knihoven pro vývoj aplikací s rozšířenou realitou.
Student prezentoval při obhajobě bakalářské práce všechny výsledky, které vypracoval. Reagoval na dotazy vedoucího práce a též na připomínky členů komise pro státní závěrečné zkoušky.