Bakalářská práce zkoumá film Smrt krásných srnců z roku 1986 v kulturně historickém kontextu, s důrazem na události druhé světové války, hlavně pak masové deportace židovských občanů. První část analyzuje válečné události z historické perspektivy a druhá část se věnuje životům režiséra Karla Kachyni a autora knižní předlohy, Oty Pavla, dále zkoumá, jak film zpracovává téma holocaustu, a jeho reflexi návratu k historii. Poslední kapitola analyzuje sledovanost a výdělek filmu v roce 1987, poskytujíc celkový pohled na vztah mezi filmem a historií.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis examines the Czech movie 'Forbidden Dreams' (1986) within a cultural-historical context. The emphasis is on the events of World War II centred around the mass deportation of Jewish citizens. The first part analyses events from a historical perspective and the second part is dedicated to the lives of the director Karel Kachyňa and the author of the book, Ota Pavel and further examines how the film deals with the topic of the Holocaust and perception of the Second World War. The final chapter deals with audience perception of the film in 1987, and it evaluates the overall relationship between film and history on the selected movie.
Klíčová slova
analýza filmu, film, historie, holocaust, Karel Kachyňa, Smrt krásných srnců
Klíčová slova v angličtině
film analysis, film, history, holocaust, Karel Kachyňa, Smrt krásných srnců
Rozsah průvodní práce
55 s. (116 880 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce zkoumá film Smrt krásných srnců z roku 1986 v kulturně historickém kontextu, s důrazem na události druhé světové války, hlavně pak masové deportace židovských občanů. První část analyzuje válečné události z historické perspektivy a druhá část se věnuje životům režiséra Karla Kachyni a autora knižní předlohy, Oty Pavla, dále zkoumá, jak film zpracovává téma holocaustu, a jeho reflexi návratu k historii. Poslední kapitola analyzuje sledovanost a výdělek filmu v roce 1987, poskytujíc celkový pohled na vztah mezi filmem a historií.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis examines the Czech movie 'Forbidden Dreams' (1986) within a cultural-historical context. The emphasis is on the events of World War II centred around the mass deportation of Jewish citizens. The first part analyses events from a historical perspective and the second part is dedicated to the lives of the director Karel Kachyňa and the author of the book, Ota Pavel and further examines how the film deals with the topic of the Holocaust and perception of the Second World War. The final chapter deals with audience perception of the film in 1987, and it evaluates the overall relationship between film and history on the selected movie.
Klíčová slova
analýza filmu, film, historie, holocaust, Karel Kachyňa, Smrt krásných srnců
Klíčová slova v angličtině
film analysis, film, history, holocaust, Karel Kachyňa, Smrt krásných srnců
Zásady pro vypracování
Filmové médium lze číst jako zrcadlo společnosti a doby svého vzniku. Snímek Smrt krásných srnců byl natočen v roce 1986, nicméně události, které film reflektuje se dotýkají období druhé světové války. Bakalářská práce si tak klade za cíl popsat historické událost, ze kterých snímek vychází a prolnout je se společenským a kulturním kontextem doby jeho vzniku. Výsledkem bakalářské práce by pak měli být odpověďi na následující otázky: I.Jak filmové médium zachází s historií? II.Jaké narativní a vizuální prostředky k tomu používá? III. S jakým záměrem byl vybraný film natočen a jaký byl dopad jeho uvedení? IV. Co nového nám může přinést návrat k historii? Aneb proč si proč některé věci zapomínáme a jiné se snažíme si uchovat?
Zásady pro vypracování
Filmové médium lze číst jako zrcadlo společnosti a doby svého vzniku. Snímek Smrt krásných srnců byl natočen v roce 1986, nicméně události, které film reflektuje se dotýkají období druhé světové války. Bakalářská práce si tak klade za cíl popsat historické událost, ze kterých snímek vychází a prolnout je se společenským a kulturním kontextem doby jeho vzniku. Výsledkem bakalářské práce by pak měli být odpověďi na následující otázky: I.Jak filmové médium zachází s historií? II.Jaké narativní a vizuální prostředky k tomu používá? III. S jakým záměrem byl vybraný film natočen a jaký byl dopad jeho uvedení? IV. Co nového nám může přinést návrat k historii? Aneb proč si proč některé věci zapomínáme a jiné se snažíme si uchovat?
Seznam doporučené literatury
SZCZEPANIK, Petr (ed.): Nová filmová historie. Antologie současného myšlení o dějinách kinematografie a audiovizuální kultury (2004)
ROSENSTONE, Robert A. Visions of the Past. The Challenge of Film to Our Idea of History (1995)
Revisioning History: Filmmakers and the Construction of a New Past (1995)
History on Film/ Film on History (2006, 2. vyd. 2012).
BORDWELL, David a Kristin THOMPSON. Umění filmu: úvod do studia formy a stylu. Praha, 2011.
BORDWELL, David a Kristin THOMPSON. Dějiny filmu: Přehled světové kinematografie. Praha, 2007.
PTÁČEK, L. (ed.). Panorama českého filmu. Olomouc, 2000.
Seznam doporučené literatury
SZCZEPANIK, Petr (ed.): Nová filmová historie. Antologie současného myšlení o dějinách kinematografie a audiovizuální kultury (2004)
ROSENSTONE, Robert A. Visions of the Past. The Challenge of Film to Our Idea of History (1995)
Revisioning History: Filmmakers and the Construction of a New Past (1995)
History on Film/ Film on History (2006, 2. vyd. 2012).
BORDWELL, David a Kristin THOMPSON. Umění filmu: úvod do studia formy a stylu. Praha, 2011.
BORDWELL, David a Kristin THOMPSON. Dějiny filmu: Přehled světové kinematografie. Praha, 2007.
PTÁČEK, L. (ed.). Panorama českého filmu. Olomouc, 2000.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila téma práce, cíle, zvolenou metodu.
Vedoucí a oponent práce seznámili komisi s posudky.
Studentka reagovala na otázky obsažené v posudcích a na další dotazy členů komise.
Diskuse,.