Diplomová práce se zabývá problematikou sociálních a enviromentálních aspektů udržitelných obalů. Nejdříve jsou v práci na základě literární rešerše vymezeny základní pojmy jako udržitelný rozvoj, udržitelné obaly a také sociální a environmentální aspekty udržitelných obalů. Následně práce shrnuje současný stav teoretického poznání v oblastech sociálních a environmentálních aspektů obalů včetně způsobu jejich vnímání spotřebitelem. Navazující část práce prezentuje výsledky primárního kvantitativního výzkumu mezi českými spotřebiteli se zaměřením na poznání míry důležitosti sociálních a environmentálních aspektů obalů pro rychloobrátkové zboží. Součástí výzkumu je také zkoumání rozdílů ve vnímané důležitosti jednotlivých aspektů mezi sebou i v závislosti na demografických charakteristikách spotřebitelů a druhu rychloobrátkového zboží. Zjištěné výsledky výzkumu rozšiřují současné poznání zejména ve vnímané důležitosti sociálních aspektů obalu a mohou průmyslovým podnikům pomoci při tvorbě vhodných strategií v oblasti udržitelných inovací obalů na spotřebních trzích.
Anotace v angličtině
The diploma thesis focuses on the social and environmental aspects of sustainable packaging. Initially, the thesis defines key terms such as sustainable development, sustainable packaging, and the social and environmental aspects of sustainable packaging based on a literature review. The work then summarizes the current state of theoretical knowledge in the areas of social and environmental aspects of packaging, including how they are perceived by consumers. The subsequent section presents the results of primary quantitative research among Czech consumers, with an emphasis on understanding the perceived importance of social and environmental aspects of packaging for fast-moving consumer goods. The research also examines differences in the perceived importance of individual aspects, considering both demographic characteristics of consumers and types of fast-moving consumer goods. The findings expand current knowledge, particularly regarding the perceived importance of the social aspects of packaging, and may assist industrial companies in creating effective strategies for sustainable packaging innovations in consumer markets.
Klíčová slova
Udržitelné obaly, Sociální aspekty obalů, Environmentální aspekty obalů
Klíčová slova v angličtině
Sustainable Packaging, Social Aspects of packaging, Environmental Aspects of packaging
Rozsah průvodní práce
62s
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá problematikou sociálních a enviromentálních aspektů udržitelných obalů. Nejdříve jsou v práci na základě literární rešerše vymezeny základní pojmy jako udržitelný rozvoj, udržitelné obaly a také sociální a environmentální aspekty udržitelných obalů. Následně práce shrnuje současný stav teoretického poznání v oblastech sociálních a environmentálních aspektů obalů včetně způsobu jejich vnímání spotřebitelem. Navazující část práce prezentuje výsledky primárního kvantitativního výzkumu mezi českými spotřebiteli se zaměřením na poznání míry důležitosti sociálních a environmentálních aspektů obalů pro rychloobrátkové zboží. Součástí výzkumu je také zkoumání rozdílů ve vnímané důležitosti jednotlivých aspektů mezi sebou i v závislosti na demografických charakteristikách spotřebitelů a druhu rychloobrátkového zboží. Zjištěné výsledky výzkumu rozšiřují současné poznání zejména ve vnímané důležitosti sociálních aspektů obalu a mohou průmyslovým podnikům pomoci při tvorbě vhodných strategií v oblasti udržitelných inovací obalů na spotřebních trzích.
Anotace v angličtině
The diploma thesis focuses on the social and environmental aspects of sustainable packaging. Initially, the thesis defines key terms such as sustainable development, sustainable packaging, and the social and environmental aspects of sustainable packaging based on a literature review. The work then summarizes the current state of theoretical knowledge in the areas of social and environmental aspects of packaging, including how they are perceived by consumers. The subsequent section presents the results of primary quantitative research among Czech consumers, with an emphasis on understanding the perceived importance of social and environmental aspects of packaging for fast-moving consumer goods. The research also examines differences in the perceived importance of individual aspects, considering both demographic characteristics of consumers and types of fast-moving consumer goods. The findings expand current knowledge, particularly regarding the perceived importance of the social aspects of packaging, and may assist industrial companies in creating effective strategies for sustainable packaging innovations in consumer markets.
Klíčová slova
Udržitelné obaly, Sociální aspekty obalů, Environmentální aspekty obalů
Klíčová slova v angličtině
Sustainable Packaging, Social Aspects of packaging, Environmental Aspects of packaging
Zásady pro vypracování
Vymezení základních pojmů v oblasti udržitelných obalů (literární rešerše).
Identifikace environmentálních a sociálních aspektů obalu (literární rešerše).
Spotřebitelské postoje k environmentálním a sociálním aspektům obalu (literární rešerše).
Výzkum postojů českých spotřebitelů k sociálním aspektům udržitelného designu obalu u rychloobrátkového zboží (kvantitativní výzkum).
Zhodnocení výsledků výzkumu a závěry.
Zásady pro vypracování
Vymezení základních pojmů v oblasti udržitelných obalů (literární rešerše).
Identifikace environmentálních a sociálních aspektů obalu (literární rešerše).
Spotřebitelské postoje k environmentálním a sociálním aspektům obalu (literární rešerše).
Výzkum postojů českých spotřebitelů k sociálním aspektům udržitelného designu obalu u rychloobrátkového zboží (kvantitativní výzkum).
Zhodnocení výsledků výzkumu a závěry.
Seznam doporučené literatury
AZZI, Anna, D. BATTINI, A. PERSONA a F. SGARBOSSA. Packaging design: General framework and research agenda. Packaging Technology and Science 25(8), 2012, 435–456.
BANGSA, Adjengdia Bunga a Bodo B. SCHLEGELMILCH. Linking sustainable product attributes and consumer decision-making: Insights from a systematic review. Journal of Cleaner Production 245, 2020, 118902.
BOZ, Ziynet, Virpi KORHONEN a Claire KOELSCH SAND. Consumer considerations for the implementation of sustainable packaging: A review. Sustainability 12 (6), 2020, 2192.
CATLIN, Jesse R., Michael Gerhard LUCHS a Marcus PHIPPS. Consumer perceptions of the social vs. environmental dimensions of sustainability. Journal of Consumer Policy 40, 2017, 245–277.
GROS, Ivan, Ivan BARANČÍK a Zdeněk ČUJAN. Velká kniha logistiky. 1. vyd. Praha: VŠCHT Praha, 2016, 512 s. ISBN 978-80-7080-952-5.
HELLSTRÖM, Daniel a Annika OLSSON. Managing packaging design for sustainable development: A compass for strategic directions. 1. vyd. Lund, Sweden: John Wiley, 2016, 240 s. ISBN 978-1-119-15093-0.
KOTLER, Philip a Kevin Lane KELLER. Marketing management. 14. vyd. Praha: Grada, 2013, 816 s. ISBN 9788024741505.
Zákon č. 477/2001 Sb., o obalech a o změně některých zákonů (zákon o obalech).
Seznam doporučené literatury
AZZI, Anna, D. BATTINI, A. PERSONA a F. SGARBOSSA. Packaging design: General framework and research agenda. Packaging Technology and Science 25(8), 2012, 435–456.
BANGSA, Adjengdia Bunga a Bodo B. SCHLEGELMILCH. Linking sustainable product attributes and consumer decision-making: Insights from a systematic review. Journal of Cleaner Production 245, 2020, 118902.
BOZ, Ziynet, Virpi KORHONEN a Claire KOELSCH SAND. Consumer considerations for the implementation of sustainable packaging: A review. Sustainability 12 (6), 2020, 2192.
CATLIN, Jesse R., Michael Gerhard LUCHS a Marcus PHIPPS. Consumer perceptions of the social vs. environmental dimensions of sustainability. Journal of Consumer Policy 40, 2017, 245–277.
GROS, Ivan, Ivan BARANČÍK a Zdeněk ČUJAN. Velká kniha logistiky. 1. vyd. Praha: VŠCHT Praha, 2016, 512 s. ISBN 978-80-7080-952-5.
HELLSTRÖM, Daniel a Annika OLSSON. Managing packaging design for sustainable development: A compass for strategic directions. 1. vyd. Lund, Sweden: John Wiley, 2016, 240 s. ISBN 978-1-119-15093-0.
KOTLER, Philip a Kevin Lane KELLER. Marketing management. 14. vyd. Praha: Grada, 2013, 816 s. ISBN 9788024741505.
Zákon č. 477/2001 Sb., o obalech a o změně některých zákonů (zákon o obalech).
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Do jaké míry je možné výsledky Vašeho výzkumu zevšeobecnit? Myslíte si, že jsou aplikovatelné i mimo území České republiky? Mají sociální a environmentální aspekty obalů vliv na nákupní preference spotřebitelů? Jak chápete sociální odpovědnost obalového designu?