Diplomová práce pojednává o problematice supervize a jejím možném využití u nelékařských zdravotnických profesí. Teoretická část stručně popisuje pojetí nelékařských zdravotnických profesí v ČR včetně porovnání jejich kategorizace vůči zahraničí. Dále obsahuje stručný popis supervize v rozsahu průvodních informací potřebných k systematické části práce, a to v podobě uvedení různých typů supervize, jejích vlastností, hodnocení a vymezením možností a podmínek, jak se stát supervizorem. Závěrem se teoretická část zabývá vysvětlením a porovnáním rozdílů podobných pojmů jako jsou mentoring, koučink a peer program. Systematická část je zaměřená na využívání supervize u nelékařských zdravotnických profesí včetně jejího možného hodnocení a doporučení pro praxi, a to pomocí výzkumné metody scoping review.
Anotace v angličtině
This diploma thesis is about a supervision and its possible use in non-medical healthcare professions. Theoretical part includes information about non-medical healthcare professions in Czech Republic including comparison of its categorizing with interpretations from foreign countries. The thesis then includes a brief description of a supervision that are needed for the systematic part. The supervision part in an introduction about types of supervision, its characteristics, forms of evaluation and conditions of becoming a supervisor. Lastly, the theoretical part explains and compares similar topics, such as mentoring, coaching and peer program. Systematic part of the thesis is focused on the use of supervision in healthcare professions together with its evaluation and recommendations for practice with the help of the scoping review method.
Klíčová slova
Nelékařské zdravotnické profese, supervize, využití supervize, hodnocení supervize, scoping review
Klíčová slova v angličtině
Non-medical healthcare professions, supervision, the use of supervision, the evaluation of supervision, scoping review
Rozsah průvodní práce
71 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce pojednává o problematice supervize a jejím možném využití u nelékařských zdravotnických profesí. Teoretická část stručně popisuje pojetí nelékařských zdravotnických profesí v ČR včetně porovnání jejich kategorizace vůči zahraničí. Dále obsahuje stručný popis supervize v rozsahu průvodních informací potřebných k systematické části práce, a to v podobě uvedení různých typů supervize, jejích vlastností, hodnocení a vymezením možností a podmínek, jak se stát supervizorem. Závěrem se teoretická část zabývá vysvětlením a porovnáním rozdílů podobných pojmů jako jsou mentoring, koučink a peer program. Systematická část je zaměřená na využívání supervize u nelékařských zdravotnických profesí včetně jejího možného hodnocení a doporučení pro praxi, a to pomocí výzkumné metody scoping review.
Anotace v angličtině
This diploma thesis is about a supervision and its possible use in non-medical healthcare professions. Theoretical part includes information about non-medical healthcare professions in Czech Republic including comparison of its categorizing with interpretations from foreign countries. The thesis then includes a brief description of a supervision that are needed for the systematic part. The supervision part in an introduction about types of supervision, its characteristics, forms of evaluation and conditions of becoming a supervisor. Lastly, the theoretical part explains and compares similar topics, such as mentoring, coaching and peer program. Systematic part of the thesis is focused on the use of supervision in healthcare professions together with its evaluation and recommendations for practice with the help of the scoping review method.
Klíčová slova
Nelékařské zdravotnické profese, supervize, využití supervize, hodnocení supervize, scoping review
Klíčová slova v angličtině
Non-medical healthcare professions, supervision, the use of supervision, the evaluation of supervision, scoping review
Zásady pro vypracování
1. Studium literatury, sběr informací a popis současného stavu řešené problematiky.
2. Stanovení cílů a metodiky práce.
3. Příprava a realizace výzkumného šetření dle stanové metodiky.
4. Analýza a interpretace získaných dat.
5. Zhodnocení výsledků práce.
Zásady pro vypracování
1. Studium literatury, sběr informací a popis současného stavu řešené problematiky.
2. Stanovení cílů a metodiky práce.
3. Příprava a realizace výzkumného šetření dle stanové metodiky.
4. Analýza a interpretace získaných dat.
5. Zhodnocení výsledků práce.
Seznam doporučené literatury
HAVRDOVÁ, Zuzana a HAJNÝ Martin. Praktická supervize: průvodce supervizí pro začínající supervizory, manažery a příjemce supervize. Praha: Galén, 2008. 213s. ISBN 978-80-7262-532-1.
HAWKINS, Peter a SHOHET, Robin. Supervize v pomáhajících profesích. 2. vyd. Přeložil Helena HARTLOVÁ. Praha: Portál, 2016. 202s. ISBN 978-80-262-0987-4.
PETERS M.D.J., GOODFREY C., MCLNERNEY P., MUNN Z., TRICCO A.C. a KHALIL H. Chapter 11: Scoping Reviews (2020 version). Aromataris E, Munn Z, editors. JBI Manual for Evidence Synthesis. JBI; [onine]. 2020. [cit. 2024-02-26]. Dostupné z: https://synthesismanual.jbi.global. https://doi.org/10.46658/JBIMES-20-12.
PROCTOR, Bridgit. Group supervision: a guide to creative practice. 2. vyd. London: SAGE, 2008. 248s. ISBN 978-1-84787-334-7.
ŠPIRUDOVÁ, Lenka. Doprovázení v ošetřovatelství II: doprovázení sester sestrami, mentorování, adaptační proces, supervize. Sestra. Praha: Grada Publishing, 2015. 144s. ISBN 978-80-247-5711-7.
Seznam doporučené literatury
HAVRDOVÁ, Zuzana a HAJNÝ Martin. Praktická supervize: průvodce supervizí pro začínající supervizory, manažery a příjemce supervize. Praha: Galén, 2008. 213s. ISBN 978-80-7262-532-1.
HAWKINS, Peter a SHOHET, Robin. Supervize v pomáhajících profesích. 2. vyd. Přeložil Helena HARTLOVÁ. Praha: Portál, 2016. 202s. ISBN 978-80-262-0987-4.
PETERS M.D.J., GOODFREY C., MCLNERNEY P., MUNN Z., TRICCO A.C. a KHALIL H. Chapter 11: Scoping Reviews (2020 version). Aromataris E, Munn Z, editors. JBI Manual for Evidence Synthesis. JBI; [onine]. 2020. [cit. 2024-02-26]. Dostupné z: https://synthesismanual.jbi.global. https://doi.org/10.46658/JBIMES-20-12.
PROCTOR, Bridgit. Group supervision: a guide to creative practice. 2. vyd. London: SAGE, 2008. 248s. ISBN 978-1-84787-334-7.
ŠPIRUDOVÁ, Lenka. Doprovázení v ošetřovatelství II: doprovázení sester sestrami, mentorování, adaptační proces, supervize. Sestra. Praha: Grada Publishing, 2015. 144s. ISBN 978-80-247-5711-7.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student/ka úspěšně obhájil/a diplomovou práci, odpověděl/a na doplňující otázky oponenta.