Cílem diplomové práce s názvem Adaptační proces u perioperačních sester na operačních sálech je zmapovat průběh adaptačního procesu na operačních sálech a také to, jak jej začínající perioperační sestry vnímají.
Práce obsahuje část teoretickou a průzkumnou. V teoretické části je popsána profese perioperační sestry, jejich vzdělávání a kompetence. Další kapitoly se zaměřují na prostředí operačních sálů a problematiku adaptace a adaptačního procesu ve zdravotnictví. Poslední kapitola se věnuje pojmům pracovní zátěž, stres a syndrom vyhoření.
Průzkumná část diplomové práce byla zpracována formou kvantitativního výběrového šetření. Pro sběr dat byl použit nestandardizovaný dotazník vlastní konstrukce a standardizovaný Meisterův dotazník pro hodnocení vlivu pracovní zátěže na psychiku. Průzkumného šetření se zúčastnilo celkem 50 respondentek a vyplynulo z něj, jak adaptační proces perioperačních sester na operačních sálech probíhá. Ve většině případů je perioperačními sestrami vnímán jeho průběh kladně a jako nejdůležitější činitele pro usnadnění náročného procesu adaptace identifikovaly vliv dobrého kolektivu a osobu školitele. Pracovní zátěž byla posuzována standardizovaným nástrojem u 34 respondentek, které splňovaly kritérium minimálně roční praxe na operačních sálech. Pracovní zátěž byla klasifikována na první úrovni ze tří. Vliv získané specializace v oboru perioperační péče na úroveň pracovní zátěž byl prokázán jako statisticky nevýznamný.
Anotace v angličtině
Aim of this diploma thesis titled Adaptation process of perioperative nurses on operating rooms is to map course of the adaptation process on operating room and how beginners' perioperative nurses perceive it.
This diploma thesis consists of theoretical and exploratory part. In the theoretical part the profession of perioperative nurse, their education and their professional authority is described. Following chapters are focused on environment of the operating rooms and problematics of adaptation and adaptation process in healthcare. Last chapter applies to problematics of workload.
Exploratory part of this diploma thesis was carried out by the method of quantitative research. Research was conducted by non-standardized questionnaire of own construction and standardized Meister questionnaire. 50 respondents took part in exploratory research, and it showed how adaptation process is carried out in medical institutions and how perioperative nurses perceive this whole process in general. Good work team and person of mentor were labeled as most important factors to ease the demanding process of adaptation. Workload was evaluated for 34 respondents who had more than one year experience working in operating rooms. Workload was determined on stage one from total three stages. Affection of the highest education level in perioperative care on workload of beginner's perioperative nurses was staged as statistically insignificant.
Klíčová slova
Adaptační proces, operační sál, perioperační sestra.
Cílem diplomové práce s názvem Adaptační proces u perioperačních sester na operačních sálech je zmapovat průběh adaptačního procesu na operačních sálech a také to, jak jej začínající perioperační sestry vnímají.
Práce obsahuje část teoretickou a průzkumnou. V teoretické části je popsána profese perioperační sestry, jejich vzdělávání a kompetence. Další kapitoly se zaměřují na prostředí operačních sálů a problematiku adaptace a adaptačního procesu ve zdravotnictví. Poslední kapitola se věnuje pojmům pracovní zátěž, stres a syndrom vyhoření.
Průzkumná část diplomové práce byla zpracována formou kvantitativního výběrového šetření. Pro sběr dat byl použit nestandardizovaný dotazník vlastní konstrukce a standardizovaný Meisterův dotazník pro hodnocení vlivu pracovní zátěže na psychiku. Průzkumného šetření se zúčastnilo celkem 50 respondentek a vyplynulo z něj, jak adaptační proces perioperačních sester na operačních sálech probíhá. Ve většině případů je perioperačními sestrami vnímán jeho průběh kladně a jako nejdůležitější činitele pro usnadnění náročného procesu adaptace identifikovaly vliv dobrého kolektivu a osobu školitele. Pracovní zátěž byla posuzována standardizovaným nástrojem u 34 respondentek, které splňovaly kritérium minimálně roční praxe na operačních sálech. Pracovní zátěž byla klasifikována na první úrovni ze tří. Vliv získané specializace v oboru perioperační péče na úroveň pracovní zátěž byl prokázán jako statisticky nevýznamný.
Anotace v angličtině
Aim of this diploma thesis titled Adaptation process of perioperative nurses on operating rooms is to map course of the adaptation process on operating room and how beginners' perioperative nurses perceive it.
This diploma thesis consists of theoretical and exploratory part. In the theoretical part the profession of perioperative nurse, their education and their professional authority is described. Following chapters are focused on environment of the operating rooms and problematics of adaptation and adaptation process in healthcare. Last chapter applies to problematics of workload.
Exploratory part of this diploma thesis was carried out by the method of quantitative research. Research was conducted by non-standardized questionnaire of own construction and standardized Meister questionnaire. 50 respondents took part in exploratory research, and it showed how adaptation process is carried out in medical institutions and how perioperative nurses perceive this whole process in general. Good work team and person of mentor were labeled as most important factors to ease the demanding process of adaptation. Workload was evaluated for 34 respondents who had more than one year experience working in operating rooms. Workload was determined on stage one from total three stages. Affection of the highest education level in perioperative care on workload of beginner's perioperative nurses was staged as statistically insignificant.
Klíčová slova
Adaptační proces, operační sál, perioperační sestra.
1. Studium literatury, sběr informací a popis současného stavu řešené problematiky.
2. Stanovení cílů a metodiky práce.
3. Příprava a realizace výzkumného šetření dle stanovené metodiky.
4. Analýza a interpretace získaných dat.
5. Zhodnocení výsledků práce.
Zásady pro vypracování
1. Studium literatury, sběr informací a popis současného stavu řešené problematiky.
2. Stanovení cílů a metodiky práce.
3. Příprava a realizace výzkumného šetření dle stanovené metodiky.
4. Analýza a interpretace získaných dat.
5. Zhodnocení výsledků práce.
Seznam doporučené literatury
BĚLOHLÁVEK, František, 2017. Jak vést rozhovory s podřízenými pracovníky. 2. rozšíř. vydání. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-0433-8.
EUROPEAN OPERATING ROOM NURSES ASSOCIATION (EORNA), 2019. Common core curriculum for perioperative nursing. 3. vydání. [online]. EORNA [cit. 2024-02-27]. Dostupné z: https://eorna.eu/wp-content/uploads/2020/09/EORNA-Common-Core-Curriculum-for-Perioperative-Nursing-Third-Edition-2019.pdf
FONTANA, David, 2016. Stres v práci a v životě. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1033-7.
JEDLIČKOVÁ, Jaroslava, 2019. Ošetřovatelská perioperační péče. 2. rozšíř. vydání. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů. ISBN 80-7013-598-0.
MELLANOVÁ, Alena, 2017. Psychosociální problematika v ošetřovatelské profesi. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5589-2.
Seznam doporučené literatury
BĚLOHLÁVEK, František, 2017. Jak vést rozhovory s podřízenými pracovníky. 2. rozšíř. vydání. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-0433-8.
EUROPEAN OPERATING ROOM NURSES ASSOCIATION (EORNA), 2019. Common core curriculum for perioperative nursing. 3. vydání. [online]. EORNA [cit. 2024-02-27]. Dostupné z: https://eorna.eu/wp-content/uploads/2020/09/EORNA-Common-Core-Curriculum-for-Perioperative-Nursing-Third-Edition-2019.pdf
FONTANA, David, 2016. Stres v práci a v životě. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1033-7.
JEDLIČKOVÁ, Jaroslava, 2019. Ošetřovatelská perioperační péče. 2. rozšíř. vydání. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů. ISBN 80-7013-598-0.
MELLANOVÁ, Alena, 2017. Psychosociální problematika v ošetřovatelské profesi. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5589-2.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student/ka úspěšně obhájil/a diplomovou práci, odpověděl/a na doplňující otázky oponenta.