Tato diplomová práce si klade za cíl nalézt a popsat problémy, které souvisejí s prací sestry mentorky v péči o dlouhodobé cévní vstupy. Teoretická část přibližuje, jak tuto problematiku reflektuje česká i zahraniční odborná literatura. Výzkumná část představuje kvalitativní výzkum zaměřený na analýzu čtyř rozhovorů prostřednictvím Interpretativní fenomenologické analýzy se sestrami mentorkami v oblasti cévních vstupů, identifikuje jednotlivé problémy (rekanylace, špatně proškolený personál, výskyt komplikací, bariéry při školení). Na závěr budou tyto problémy srovnané s dostupnou odbornou literaturou formou diskuse.
Anotace v angličtině
This diploma thesis aims to find and describe problems related to the work of a mentor nurse in the care of long-term vascular access. The theoretical part describes how this issue is reflected in Czech and foreign professional literature. The research part presents qualitative research focused on the analysis of four interviews through Interpretive Phenomenological Analysis with nurse mentors in the area of vascular access, identifying individual problems (recannulation, poorly trained personnel, occurrence of complications, barriers during training). At the end, these problems will be compared with the available professional literature in the form of a discussion.
Klíčová slova
Cévní vstupy, mentorka, ošetřovatelská péče, sestra
Klíčová slova v angličtině
Vascular access, mentor, nursing care, nurse
Rozsah průvodní práce
-
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce si klade za cíl nalézt a popsat problémy, které souvisejí s prací sestry mentorky v péči o dlouhodobé cévní vstupy. Teoretická část přibližuje, jak tuto problematiku reflektuje česká i zahraniční odborná literatura. Výzkumná část představuje kvalitativní výzkum zaměřený na analýzu čtyř rozhovorů prostřednictvím Interpretativní fenomenologické analýzy se sestrami mentorkami v oblasti cévních vstupů, identifikuje jednotlivé problémy (rekanylace, špatně proškolený personál, výskyt komplikací, bariéry při školení). Na závěr budou tyto problémy srovnané s dostupnou odbornou literaturou formou diskuse.
Anotace v angličtině
This diploma thesis aims to find and describe problems related to the work of a mentor nurse in the care of long-term vascular access. The theoretical part describes how this issue is reflected in Czech and foreign professional literature. The research part presents qualitative research focused on the analysis of four interviews through Interpretive Phenomenological Analysis with nurse mentors in the area of vascular access, identifying individual problems (recannulation, poorly trained personnel, occurrence of complications, barriers during training). At the end, these problems will be compared with the available professional literature in the form of a discussion.
Klíčová slova
Cévní vstupy, mentorka, ošetřovatelská péče, sestra
Klíčová slova v angličtině
Vascular access, mentor, nursing care, nurse
Zásady pro vypracování
1. Studium literatury, sběr informací a popis současného stavu řešené problematiky.
2. Stanovení cílů a metodiky práce.
3. Příprava a realizace průzkumného šetření dle stanovené metodiky.
4. Analýza a interpretace získaných dat.
5. Zhodnocení výsledků práce.
Zásady pro vypracování
1. Studium literatury, sběr informací a popis současného stavu řešené problematiky.
2. Stanovení cílů a metodiky práce.
3. Příprava a realizace průzkumného šetření dle stanovené metodiky.
4. Analýza a interpretace získaných dat.
5. Zhodnocení výsledků práce.
Seznam doporučené literatury
BARTÁK, Jan a DEMJANENKO, Milan, 2021. Sociální andragogika: andragogika v procesu socializace člověka. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3997-7.
CIPRO, Martin, 2015. Psychoanalytické koučování: Vliv nevědomé motivace na jednání koučovaného. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5350-8.
CHARVÁT, Jiří, 2016. Žilní vstupy v intenzivní medicíně. Anesteziologie, resuscitace a intenzivní medicína. 63(3), s. 6-19.
RENC, Ondřej, CHOVANEC, Vendelín a RAUPACH, Jan, 2015. Centrální žilní porty a jejich využití k zajištění dlouhodobého cévního přístupu. Anesteziologie a intenzivní medicína. 25(3), s. 235-238.
SPILKOVÁ, Vladimíra a ZAVADILOVÁ, Barbora, 2021. Mentoring jako prostředek podpory profesního učení studentů učitelství a učitelů. Pedagogická orientace. 31(1), s. 4-34.
Seznam doporučené literatury
BARTÁK, Jan a DEMJANENKO, Milan, 2021. Sociální andragogika: andragogika v procesu socializace člověka. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3997-7.
CIPRO, Martin, 2015. Psychoanalytické koučování: Vliv nevědomé motivace na jednání koučovaného. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5350-8.
CHARVÁT, Jiří, 2016. Žilní vstupy v intenzivní medicíně. Anesteziologie, resuscitace a intenzivní medicína. 63(3), s. 6-19.
RENC, Ondřej, CHOVANEC, Vendelín a RAUPACH, Jan, 2015. Centrální žilní porty a jejich využití k zajištění dlouhodobého cévního přístupu. Anesteziologie a intenzivní medicína. 25(3), s. 235-238.
SPILKOVÁ, Vladimíra a ZAVADILOVÁ, Barbora, 2021. Mentoring jako prostředek podpory profesního učení studentů učitelství a učitelů. Pedagogická orientace. 31(1), s. 4-34.