Tato bakalářská práce "Edukace ženy s Gestačním diabetem mellitem" se skládá ze dvou hlavních částí. První částí je část teoretická, která se zabývá definicí onemocnění gestačního diabetu mellitu, jeho léčbou, riziky při nedodržování opatření a screeningovými vyšetřeními. V této části je také popsán edukační proces a komunikace porodních asistentek s pacientem při edukaci. Druhá část, praktická, se zabývá rozborem výsledků z části znalostního a z části zjišťovacího dotazníku, ve kterém je zkoumáno, jaké mají ženy s gestačním diabetem mellitem informace o tomto onemocnění a jak jim jsou informace o onemocnění předávané od zdravotníků. V této části je také vytvořena mapa péče. Vzdělávací materiál pro ženy s gestačním diabetem mellitem slouží k upevnění jejich znalostí o této nemoci.
Anotace v angličtině
This thesis is divided into two main parts. The first part is theoretical and covers the definition of diabetes mellitus as an endocrine disease, its treatment, the risks associated with insufficient prevention and screening examinations. This part also explains the educational process and methods that midwives use to convey information to patients. The second part of the thesis is empirical and deals with the analysis of a knowledge-based and exploratory questionnaire that examines the knowledge of women with diabetes mellitus regarding the illness and how this knowledge is communicated by medical workers. This empirical part also includes a healthcare map. The educational material for women with diabetes mellitus functions as a tool to reinforce their knowledge about the disease.
Gestation diabetes mellitus, education, midwife, information map care
Rozsah průvodní práce
76 s. (90 498 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce "Edukace ženy s Gestačním diabetem mellitem" se skládá ze dvou hlavních částí. První částí je část teoretická, která se zabývá definicí onemocnění gestačního diabetu mellitu, jeho léčbou, riziky při nedodržování opatření a screeningovými vyšetřeními. V této části je také popsán edukační proces a komunikace porodních asistentek s pacientem při edukaci. Druhá část, praktická, se zabývá rozborem výsledků z části znalostního a z části zjišťovacího dotazníku, ve kterém je zkoumáno, jaké mají ženy s gestačním diabetem mellitem informace o tomto onemocnění a jak jim jsou informace o onemocnění předávané od zdravotníků. V této části je také vytvořena mapa péče. Vzdělávací materiál pro ženy s gestačním diabetem mellitem slouží k upevnění jejich znalostí o této nemoci.
Anotace v angličtině
This thesis is divided into two main parts. The first part is theoretical and covers the definition of diabetes mellitus as an endocrine disease, its treatment, the risks associated with insufficient prevention and screening examinations. This part also explains the educational process and methods that midwives use to convey information to patients. The second part of the thesis is empirical and deals with the analysis of a knowledge-based and exploratory questionnaire that examines the knowledge of women with diabetes mellitus regarding the illness and how this knowledge is communicated by medical workers. This empirical part also includes a healthcare map. The educational material for women with diabetes mellitus functions as a tool to reinforce their knowledge about the disease.
Gestation diabetes mellitus, education, midwife, information map care
Zásady pro vypracování
1. Studium literatury, sběr informací a popis současného stavu řešené problematiky.
2. Stanovení cílů a metodiky práce.
3. Příprava a realizace výzkumného šetření dle stanovené metodiky.
4. Analýza a interpretace získaných dat.
5. Zhodnocení výsledků práce.
Zásady pro vypracování
1. Studium literatury, sběr informací a popis současného stavu řešené problematiky.
2. Stanovení cílů a metodiky práce.
3. Příprava a realizace výzkumného šetření dle stanovené metodiky.
4. Analýza a interpretace získaných dat.
5. Zhodnocení výsledků práce.
Seznam doporučené literatury
ANDERLOVÁ, K., 2021. Screening gestačního diabetes mellitus. Vnitřní lékařství. s. 366-367. ISSN 0042-773X. Dostupné z: doi:10.36290/vnl.2021.094
BALIKOVÁ, M., 2021. Gestační diabetes - intervence, edukace a terapie. Florence. s. 19-20. ISSN 1801-464X. Dostupné také z: https://www.florence.cz/casopis/archiv-florence/2021/5/gestacni-diabetes-intervence-edukace-a-terapie
BINDER, T. et al, 2020. Nemoci v těhotenství a řešení vybraných závažných peripartálních stavů. Praha: Grada. 368 s. ISBN 978-80-271-2009-3.
GOLDMANNOVÁ, D., KRYSTYNÍK, O., CIBIČKOVÁ, L., SCHOVÁNEK J. a KARÁSEK, D., 2019. Gestační diabetes mellitus - patofyziologie, možnosti prevence a léčba. Interní medicína pro praxi. 276-279. ISSN 1212-7299. Dostupné také z:https://www.internimedicina.cz/pdfs/int/2019/05/04.pdf
HAVELKOVÁ, E. a TUMOVÁ, E., 2014-15. Edukace v ošetřovatelství, Průvodce edukační prací [online] dostupné z: https://elearning.zoat.cz
Seznam doporučené literatury
ANDERLOVÁ, K., 2021. Screening gestačního diabetes mellitus. Vnitřní lékařství. s. 366-367. ISSN 0042-773X. Dostupné z: doi:10.36290/vnl.2021.094
BALIKOVÁ, M., 2021. Gestační diabetes - intervence, edukace a terapie. Florence. s. 19-20. ISSN 1801-464X. Dostupné také z: https://www.florence.cz/casopis/archiv-florence/2021/5/gestacni-diabetes-intervence-edukace-a-terapie
BINDER, T. et al, 2020. Nemoci v těhotenství a řešení vybraných závažných peripartálních stavů. Praha: Grada. 368 s. ISBN 978-80-271-2009-3.
GOLDMANNOVÁ, D., KRYSTYNÍK, O., CIBIČKOVÁ, L., SCHOVÁNEK J. a KARÁSEK, D., 2019. Gestační diabetes mellitus - patofyziologie, možnosti prevence a léčba. Interní medicína pro praxi. 276-279. ISSN 1212-7299. Dostupné také z:https://www.internimedicina.cz/pdfs/int/2019/05/04.pdf
HAVELKOVÁ, E. a TUMOVÁ, E., 2014-15. Edukace v ošetřovatelství, Průvodce edukační prací [online] dostupné z: https://elearning.zoat.cz
Přílohy volně vložené
1 žádost o provedení výzkumu v rámci závěrečné práce v Nemocnicích Pardubického kraje, a.s.
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student/ka úspěšně obhájil/a bakalářskou práci, odpověděl/a na doplňující otázky oponenta.