ANOTACE
Cílem této práce je využít vyprávění příběhů na základě dat a analýzy dat pro zlepšování činností a postupů společností. Byly vybrány tři organizace z Ghany, konkrétně Becky-Liz Trading Ventures (odvětví prodeje), Pen Global (odvětví psaní a výzkumu) a Experience Ghana (odvětví cestovního ruchu), na základě zapojení do klíčové strategické iniciativy zaměřené na zlepšování postupů/činností. Součástí výzkumu byly rozhovory s klíčovými aktéry s cílem porozumět různým výzvám, analýza narativů a vizualizací, pozorování prezentací, realizace skupinových diskuzí a získávání zpětné vazby napříč několika implementačními cykly. Pro identifikaci provozních výzev byla využita kvalitativní komparativní analýza, zatímco kvantitativní předběžná a následná srovnání posloužila pro hodnocení dopadu narativů a rámce na provozní ukazatele v průběhu času.
Anotace v angličtině
ANNOTATION
The aim of this work is to leverage data storytelling techniques and data analytics to drive improvement in organizations' operations and processes. Three organizations from Ghana namely, Becky-Liz Trading Ventures (sales industry), Pen Global (writing and research industry), and Experience Ghana (tourism industry) were selected, based on their involvement in a key strategic initiative focused on process/operational improvement. The research involved performing interviews with stakeholders to understand challenges, analysing narratives and visualizations, observing presentations, conducting focus groups, and gathering feedback through multiple implementation cycles. Qualitative comparative analysis was used to identify operational challenges, whilst Quantitative pre/post comparisons measured the impact of narratives and framework on operational metrics over time.
Klíčová slova
KLÍČOVÁ SLOVA
Vyprávění příběhů na základě dat, analytický vhled, ukazatele výkonnosti, vizualizace
Klíčová slova v angličtině
KEYWORDS
Data storytelling, analytical insight, performance indicators, visualization
Rozsah průvodní práce
53p.(11983 characters0
Jazyk
AN
Anotace
ANOTACE
Cílem této práce je využít vyprávění příběhů na základě dat a analýzy dat pro zlepšování činností a postupů společností. Byly vybrány tři organizace z Ghany, konkrétně Becky-Liz Trading Ventures (odvětví prodeje), Pen Global (odvětví psaní a výzkumu) a Experience Ghana (odvětví cestovního ruchu), na základě zapojení do klíčové strategické iniciativy zaměřené na zlepšování postupů/činností. Součástí výzkumu byly rozhovory s klíčovými aktéry s cílem porozumět různým výzvám, analýza narativů a vizualizací, pozorování prezentací, realizace skupinových diskuzí a získávání zpětné vazby napříč několika implementačními cykly. Pro identifikaci provozních výzev byla využita kvalitativní komparativní analýza, zatímco kvantitativní předběžná a následná srovnání posloužila pro hodnocení dopadu narativů a rámce na provozní ukazatele v průběhu času.
Anotace v angličtině
ANNOTATION
The aim of this work is to leverage data storytelling techniques and data analytics to drive improvement in organizations' operations and processes. Three organizations from Ghana namely, Becky-Liz Trading Ventures (sales industry), Pen Global (writing and research industry), and Experience Ghana (tourism industry) were selected, based on their involvement in a key strategic initiative focused on process/operational improvement. The research involved performing interviews with stakeholders to understand challenges, analysing narratives and visualizations, observing presentations, conducting focus groups, and gathering feedback through multiple implementation cycles. Qualitative comparative analysis was used to identify operational challenges, whilst Quantitative pre/post comparisons measured the impact of narratives and framework on operational metrics over time.
Klíčová slova
KLÍČOVÁ SLOVA
Vyprávění příběhů na základě dat, analytický vhled, ukazatele výkonnosti, vizualizace
Klíčová slova v angličtině
KEYWORDS
Data storytelling, analytical insight, performance indicators, visualization
Zásady pro vypracování
The aim of the work is to explore the use of data storytelling and analytics to drive improvement in organizations' operations and processes. The work will focus on identifying performance indicators and trends through data analysis and leveraging data storytelling techniques to communicate insights to stakeholders.
Outlines:
- Basic concepts related to the processed issues.
- Concept of Data Storytelling.
- Use of Data Storytelling techniques.
Zásady pro vypracování
The aim of the work is to explore the use of data storytelling and analytics to drive improvement in organizations' operations and processes. The work will focus on identifying performance indicators and trends through data analysis and leveraging data storytelling techniques to communicate insights to stakeholders.
Outlines:
- Basic concepts related to the processed issues.
- Concept of Data Storytelling.
- Use of Data Storytelling techniques.
Seznam doporučené literatury
Boldosova, V., & Luoto, S. (2019). Storytelling, business analytics and Big Data Interpretation. Management Research Review, 43(2), 204?222. https://doi.org/10.1108/mrr-03-2019-0106
Daradkeh, M. K. (2021). An empirical examination of the relationship between data storytelling competency and Business Performance. Journal of Organizational and End User Computing, 33(5), 42?73. https://doi.org/10.4018/joeuc.20210901.oa3
Dykes, B. (2015). Data storytelling: What it is and how it can be used to effectively communicate analysis results. In the Applied Marketing Analytics: The Peer-Reviewed Journal, Volume 1, Issue 4.
Engström, A., Johansson, A., Edh Mirzaei, N., Sollander, K., & Barry, D. (2022). Knowledge creation in projects: An interactive research approach for deeper business insight. International Journal of Managing Projects in Business, 16(1), 22?44. https://doi.org/10.1108/ijmpb-09-2021-0233
Knaflic, C. N. (2015). Storytelling with data: A Data Visualization Guide for Business Professionals. John Wiley & Sons, Inc.
Seznam doporučené literatury
Boldosova, V., & Luoto, S. (2019). Storytelling, business analytics and Big Data Interpretation. Management Research Review, 43(2), 204?222. https://doi.org/10.1108/mrr-03-2019-0106
Daradkeh, M. K. (2021). An empirical examination of the relationship between data storytelling competency and Business Performance. Journal of Organizational and End User Computing, 33(5), 42?73. https://doi.org/10.4018/joeuc.20210901.oa3
Dykes, B. (2015). Data storytelling: What it is and how it can be used to effectively communicate analysis results. In the Applied Marketing Analytics: The Peer-Reviewed Journal, Volume 1, Issue 4.
Engström, A., Johansson, A., Edh Mirzaei, N., Sollander, K., & Barry, D. (2022). Knowledge creation in projects: An interactive research approach for deeper business insight. International Journal of Managing Projects in Business, 16(1), 22?44. https://doi.org/10.1108/ijmpb-09-2021-0233
Knaflic, C. N. (2015). Storytelling with data: A Data Visualization Guide for Business Professionals. John Wiley & Sons, Inc.