Bakalářská práce se věnuje komplexnímu restaurování uměleckého díla ze sbírek Vlastivědného muzea v Olomouci. Dílo Portrét dámy je olejomalbou na lepence a součástí prezentace díla je ozdobný rám.
Součástí bakalářské práce je teoretická část, rozšířená o kulturně-historický průzkum díla, zabývající se autorstvím a identifikací portrétované ženy. Dále se práce zabývá samotným procesem restaurování olejomalby bez lakové úpravy, restaurováním ozdobného dřevěného rámu, výrobě nových dřevěných doplňků a adjustací díla. Cílem restaurování je uvést dílo do stavu vhodného k prezentaci a přispět k prohloubení znalostí široké veřejnosti o problematice restaurování děl na papíře.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis introduces the conservation treatments of the artwork from Collection. The Portrait of a Women is an oil painting on the paperboard, to the artwork belongs the decorative frame. The thesis also includes a theoretical part extended the work about cultural-historical survey that adds extra information about author and portraited woman. The works deals further with the
process of conservation and restoration of oil painting without varnish, the conservation of the wooden decorative frame, the production of new wooden accessories and housing of the artwork. The main purpose of the conservation is bringing the artwork in the state suitable for exhibition and to contribute deepening knowledge of the conservation of artworks on paper.
paper conservation, restoration, paper, paperboard, oil painting, gel, portrait, decorative frame, wood, polychrome, gilding, Wilhelm Herzog, Sternberg
Rozsah průvodní práce
103 s. (70 737 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se věnuje komplexnímu restaurování uměleckého díla ze sbírek Vlastivědného muzea v Olomouci. Dílo Portrét dámy je olejomalbou na lepence a součástí prezentace díla je ozdobný rám.
Součástí bakalářské práce je teoretická část, rozšířená o kulturně-historický průzkum díla, zabývající se autorstvím a identifikací portrétované ženy. Dále se práce zabývá samotným procesem restaurování olejomalby bez lakové úpravy, restaurováním ozdobného dřevěného rámu, výrobě nových dřevěných doplňků a adjustací díla. Cílem restaurování je uvést dílo do stavu vhodného k prezentaci a přispět k prohloubení znalostí široké veřejnosti o problematice restaurování děl na papíře.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis introduces the conservation treatments of the artwork from Collection. The Portrait of a Women is an oil painting on the paperboard, to the artwork belongs the decorative frame. The thesis also includes a theoretical part extended the work about cultural-historical survey that adds extra information about author and portraited woman. The works deals further with the
process of conservation and restoration of oil painting without varnish, the conservation of the wooden decorative frame, the production of new wooden accessories and housing of the artwork. The main purpose of the conservation is bringing the artwork in the state suitable for exhibition and to contribute deepening knowledge of the conservation of artworks on paper.
paper conservation, restoration, paper, paperboard, oil painting, gel, portrait, decorative frame, wood, polychrome, gilding, Wilhelm Herzog, Sternberg
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce bude spočívat v průzkumu díla na lepence Podobizna dámy ze sbírek Vlastivědného muzea v Olomouci. Na základě průzkumů bude stanovena koncepce restaurátorského zásahu, která bude v průběhu restaurování konzultována s vedoucím práce a zadavatelem. Restaurátorský zásah bude prováděn pod dohledem vedoucího práce a bude obsahovat písemnou a fotografickou dokumentaci v souladu s platnými organizačními pokyny pro psaní bakalářských prací na FR UPa. Součástí BP je vyhotovení písemné i elektronické podoby restaurátorské dokumentace, jež budou uloženy v archivu investora.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce bude spočívat v průzkumu díla na lepence Podobizna dámy ze sbírek Vlastivědného muzea v Olomouci. Na základě průzkumů bude stanovena koncepce restaurátorského zásahu, která bude v průběhu restaurování konzultována s vedoucím práce a zadavatelem. Restaurátorský zásah bude prováděn pod dohledem vedoucího práce a bude obsahovat písemnou a fotografickou dokumentaci v souladu s platnými organizačními pokyny pro psaní bakalářských prací na FR UPa. Součástí BP je vyhotovení písemné i elektronické podoby restaurátorské dokumentace, jež budou uloženy v archivu investora.
Seznam doporučené literatury
BRANDI, C. Teorie restaurování, Praha 2002. ĎUROVIČ, M. a kolektiv, Restaurování a konzervování archiválií a knih, Praha 2002. GOLOB, N., VODOPIVEC, J. (eds.) Works of Art on Parchment and Paper, Ljubljana 2019. HÉGR, M. Technika malířského umění, Praha 1941. HÉGR, M. Malba, materiály a techniky, Praha 1953. KELLY, F. Art Restoration, Newton Abbot: David and Charles, 1971. KIPLIK, D., I. Technika malby, Praha 1952. KUBIČKA, R., ZELINGER, J. Výkladový slovník, malířství, grafka, restaurátorství, Praha 2004. NICOLAUS, K. Te Restoration of Paintings. Kőnemann 1999. POULSSON, T. G. Retouching of art on paper, 2008. SLÁNSKÝ, B. Technika malby, průzkum a restaurování obrazů, Praha, 1956. SLÁNSKÝ, B. Technika v malířské tvorbě (malířský a restaurátorský materiál), Praha 1973. WOLBERS, R. Cleaning Painted Surfaces, Aqueous Methods, 2000. ZELINGER, J. HEIDINSFELD, V., KOTLÍK, P., ŠIMŮNKOVÁ, E. Chemie v práci konzervátora a restaurátora, Praha 1987.
Seznam doporučené literatury
BRANDI, C. Teorie restaurování, Praha 2002. ĎUROVIČ, M. a kolektiv, Restaurování a konzervování archiválií a knih, Praha 2002. GOLOB, N., VODOPIVEC, J. (eds.) Works of Art on Parchment and Paper, Ljubljana 2019. HÉGR, M. Technika malířského umění, Praha 1941. HÉGR, M. Malba, materiály a techniky, Praha 1953. KELLY, F. Art Restoration, Newton Abbot: David and Charles, 1971. KIPLIK, D., I. Technika malby, Praha 1952. KUBIČKA, R., ZELINGER, J. Výkladový slovník, malířství, grafka, restaurátorství, Praha 2004. NICOLAUS, K. Te Restoration of Paintings. Kőnemann 1999. POULSSON, T. G. Retouching of art on paper, 2008. SLÁNSKÝ, B. Technika malby, průzkum a restaurování obrazů, Praha, 1956. SLÁNSKÝ, B. Technika v malířské tvorbě (malířský a restaurátorský materiál), Praha 1973. WOLBERS, R. Cleaning Painted Surfaces, Aqueous Methods, 2000. ZELINGER, J. HEIDINSFELD, V., KOTLÍK, P., ŠIMŮNKOVÁ, E. Chemie v práci konzervátora a restaurátora, Praha 1987.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Kandidátka přesvědčivě prezentovala svoji práci, časový limit dodržela, její argumentace k posudku oponentky byla věcná a diferencovaná. Při ústní zkoušce přesvědčila plynulým jazykem, kultivovaným při použití odborného českého jazyka.