Tato práce se snaží najít význam studu a výčitek svědomí v morálním životě dětí, přičemž navazuje na myšlenky FredrikaWesterlunda, RaimondaGaity a Christophera Cordnera. Význam studu a výčitek svědomí porovnává s jinými morálními reakcemi, jako je láska a péče, a zkoumá
je v kontextu mezilidské morálky. Tato práce dálepoukazuje na škodlivý vliv studu, který může narušit vztahy, a zároveň argumentuje ve prospěch transformační schopnosti výčitek svědomí.
Pomocí příkladů z dětské literatury uvádímyšlenky výše uvedených filozofů do kontextu a
ukazuje možnosti morálního rozvoje a transformace v životě dětí, které vyplývají ze zkušenosti
výčitek svědomí. V závěru mapuje a následně srovnává výchovná prostředí, v nichž se studu a
výčitkám daří, tím upřesňuje, co je na takových prostředích morálně zásadní.
Anotace v angličtině
Relying on the works of Fredrik Westerlund, Raimond Gaita, and Christopher Cordner this thesis
will attempt to locate the significance of shame and remorse in the moral lives of children. It will
compare them to other moral responses, like love and care, by examining them in the context of
interpersonal morality. Whilst pointing out to the detrimental influence of shame, capable of
distorting relationships, the thesis will argue for the transformative capacity of remorse. With the
help of children?s literature, it will contextualise the views of the above philosophers and show
the possibilities of moral improvement and transformation in the lives of children, arising from
the experience of remorse. Finally, the thesis will map out in order to compare the educational
environments where shame and remorse flourish, fleshing out what is morally significant about
such environments.
Klíčová slova
stud, výčitky svědomí, morální transformace, morální výchova, láska, děti
Klíčová slova v angličtině
shame, remorse, moral transformation, moral education, love, children
Rozsah průvodní práce
-
Jazyk
AN
Anotace
Tato práce se snaží najít význam studu a výčitek svědomí v morálním životě dětí, přičemž navazuje na myšlenky FredrikaWesterlunda, RaimondaGaity a Christophera Cordnera. Význam studu a výčitek svědomí porovnává s jinými morálními reakcemi, jako je láska a péče, a zkoumá
je v kontextu mezilidské morálky. Tato práce dálepoukazuje na škodlivý vliv studu, který může narušit vztahy, a zároveň argumentuje ve prospěch transformační schopnosti výčitek svědomí.
Pomocí příkladů z dětské literatury uvádímyšlenky výše uvedených filozofů do kontextu a
ukazuje možnosti morálního rozvoje a transformace v životě dětí, které vyplývají ze zkušenosti
výčitek svědomí. V závěru mapuje a následně srovnává výchovná prostředí, v nichž se studu a
výčitkám daří, tím upřesňuje, co je na takových prostředích morálně zásadní.
Anotace v angličtině
Relying on the works of Fredrik Westerlund, Raimond Gaita, and Christopher Cordner this thesis
will attempt to locate the significance of shame and remorse in the moral lives of children. It will
compare them to other moral responses, like love and care, by examining them in the context of
interpersonal morality. Whilst pointing out to the detrimental influence of shame, capable of
distorting relationships, the thesis will argue for the transformative capacity of remorse. With the
help of children?s literature, it will contextualise the views of the above philosophers and show
the possibilities of moral improvement and transformation in the lives of children, arising from
the experience of remorse. Finally, the thesis will map out in order to compare the educational
environments where shame and remorse flourish, fleshing out what is morally significant about
such environments.
Klíčová slova
stud, výčitky svědomí, morální transformace, morální výchova, láska, děti
Klíčová slova v angličtině
shame, remorse, moral transformation, moral education, love, children