Disertační práce na základě podrobné analýzy vědeckého poznání problematiky preferenčních opatření ve veřejné dopravě obsahuje návrh metodiky na správné hodnocení použití synergického preferenčního opatření. Pojmem synergie se rozumí propojení dvou nebo více opatření upřednostnění jízdy vozidla MHD za účelem zvýšení spolehlivosti dodržování jízdního řádu a zvýšení konkurenceschopnosti veřejné dopravy. K návrhu metodiky je použito několik výzkumných metod. Mezi tyto metody patří primárně matematický nástroj Petriho sítě, který je použit pro účel podrobné charakteristiky jednotlivých synergických opatření. Dále jsou použity vybrané metody vícekriteriálního rozhodování a porovnávání sloužící ke stanovení úhlu pohledu na přístup k řešení dané problematiky. Konkrétně je pro tento účel použita metoda analýzy silového pole a Saatyho metoda. Z této metodické části následně vyplývá verifikace a validace návrhu na konkrétní reálné síti a následné celkové vyhodnocení. Hlavním výstupem práce je obecné hodnocení jednotlivých synergií, které má dát rozhodovateli o realizaci daného preferenčního opatření informaci, zda ta konkrétní zamýšlená varianta je adekvátní či ne.
Anotace v angličtině
The dissertation, based on a detailed analysis of scientific knowledge of the issue of preferential measures in public transport, contains a proposal for a methodology for the correct evaluation of the use of synergistic preferential measures. The term synergy refers to the connection of two or more measures for prioritizing the travel of public transport vehicles in order to increase the reliability of adherence to the timetable and increase the competitiveness of public transport. Several research methods are used to design the methodology. These methods primarily include the Petri net mathematical tool, which is used for the purpose of detailed characterization of individual synergistic measures. Furthermore, selected methods of multi-criteria decision-making and comparison are used to determine the point of view on the approach to the solution of the given issue. Specifically, the force field analysis method and the Saaty method are used for this purpose. This methodical part subsequently results in the
verification and validation of the proposal on a specific real network and subsequent overall evaluation. The main output of the work is a general evaluation of individual synergies, which should give the decision-maker about the implementation of the given preferential measure information whether the specific intended option is adequate or not.
Klíčová slova
městská hromadná doprava, městská mobilita preference veřejné dopravy, synergie
Klíčová slova v angličtině
priority of public transport, urban public transport, synergy, urban mobility
Rozsah průvodní práce
-
Jazyk
CZ
Anotace
Disertační práce na základě podrobné analýzy vědeckého poznání problematiky preferenčních opatření ve veřejné dopravě obsahuje návrh metodiky na správné hodnocení použití synergického preferenčního opatření. Pojmem synergie se rozumí propojení dvou nebo více opatření upřednostnění jízdy vozidla MHD za účelem zvýšení spolehlivosti dodržování jízdního řádu a zvýšení konkurenceschopnosti veřejné dopravy. K návrhu metodiky je použito několik výzkumných metod. Mezi tyto metody patří primárně matematický nástroj Petriho sítě, který je použit pro účel podrobné charakteristiky jednotlivých synergických opatření. Dále jsou použity vybrané metody vícekriteriálního rozhodování a porovnávání sloužící ke stanovení úhlu pohledu na přístup k řešení dané problematiky. Konkrétně je pro tento účel použita metoda analýzy silového pole a Saatyho metoda. Z této metodické části následně vyplývá verifikace a validace návrhu na konkrétní reálné síti a následné celkové vyhodnocení. Hlavním výstupem práce je obecné hodnocení jednotlivých synergií, které má dát rozhodovateli o realizaci daného preferenčního opatření informaci, zda ta konkrétní zamýšlená varianta je adekvátní či ne.
Anotace v angličtině
The dissertation, based on a detailed analysis of scientific knowledge of the issue of preferential measures in public transport, contains a proposal for a methodology for the correct evaluation of the use of synergistic preferential measures. The term synergy refers to the connection of two or more measures for prioritizing the travel of public transport vehicles in order to increase the reliability of adherence to the timetable and increase the competitiveness of public transport. Several research methods are used to design the methodology. These methods primarily include the Petri net mathematical tool, which is used for the purpose of detailed characterization of individual synergistic measures. Furthermore, selected methods of multi-criteria decision-making and comparison are used to determine the point of view on the approach to the solution of the given issue. Specifically, the force field analysis method and the Saaty method are used for this purpose. This methodical part subsequently results in the
verification and validation of the proposal on a specific real network and subsequent overall evaluation. The main output of the work is a general evaluation of individual synergies, which should give the decision-maker about the implementation of the given preferential measure information whether the specific intended option is adequate or not.
Klíčová slova
městská hromadná doprava, městská mobilita preference veřejné dopravy, synergie
Klíčová slova v angličtině
priority of public transport, urban public transport, synergy, urban mobility
Zásady pro vypracování
-
Zásady pro vypracování
-
Seznam doporučené literatury
-
Seznam doporučené literatury
-
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Po představení doktoranda byla komise seznámena se stanoviskem školitele a vedoucím školícího pracoviště k disertační práci. Doktorand seznámil komisi se svojí disertační prací formou prezentace. Poté byly předneseny posudky oponentů a doktorand uspokojivě reagoval na připomínky oponentů. V následné veřejné diskusi byly zodpovězeny otázky členů komise, které jsou uvedeny na samostatných listech. Na závěr proběhlo tajné hlasování. Protokol o výsledcích hlasování tvoří samostatnou přílohu.