Tato bakalářská práce se zabývá zkoumáním dystopického žánru ve filmu "Brazil" od režiséra Terryho Gilliama. Práce se zaměřuje na zobrazení budoucnosti ve filmu a konkrétně na vykreslení moderní metropole a vztahu mezi lidmi a technologií. Teoretická část práce definuje základní koncepty a prvky spojené s dystopickými filmy a umisťuje dílo do širšího filmového a literárního kontextu. V praktické části se autor zabývá analýzou filmu "Brazil", představuje přehled děje a hlavních témat filmu a zkoumá zobrazení moderní metropole a vztahu lidí k technologii. Dále analyzuje použití satiry, surrealismu a dalších technik ve filmu a zkoumá roli byrokracie a její vliv na jednotlivce. Práce také porovnává film "Brazil" s díly "1984" od George Orwella a "Brave New World" od Aldouse Huxleyho.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis examines the exploration of the dystopian genre in the film "Brazil" by director Terry Gilliam. The thesis focuses on the portrayal of the future in the film, specifically the depiction of a modern metropolis and the relationship between individuals and technology. The theoretical part of the thesis defines the basic concepts and elements associated with dystopian films and places the work within a broader film and literary context. In the practical part, the author analyses the film "Brazil," provides an overview of the plot and main themes and explores the depiction of the modern metropolis and the relationship between people and technology. Furthermore, it analyses the use of satire, surrealism, and other techniques in the film, and examines the role of bureaucracy and its impact on individuals. The thesis also compares the film "Brazil" with George Orwell's "1984" and Aldous Huxley's "Brave New World,"
Klíčová slova
Dystopický žánr, Brazil, Terry Gilliam, byrokracie, moderní metropole, lidé a technologie, 1984, George Orwell, Brave New World , Aldous Huxley, satira, surrealismus
Klíčová slova v angličtině
Dystopian genre, Brazil, Terry Gilliam, bureaucracy, modern metropolis, humans and technology, 1984, George Orwell, Brave New World, Aldous Huxley, satire, surrealism
Rozsah průvodní práce
-
Jazyk
AN
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá zkoumáním dystopického žánru ve filmu "Brazil" od režiséra Terryho Gilliama. Práce se zaměřuje na zobrazení budoucnosti ve filmu a konkrétně na vykreslení moderní metropole a vztahu mezi lidmi a technologií. Teoretická část práce definuje základní koncepty a prvky spojené s dystopickými filmy a umisťuje dílo do širšího filmového a literárního kontextu. V praktické části se autor zabývá analýzou filmu "Brazil", představuje přehled děje a hlavních témat filmu a zkoumá zobrazení moderní metropole a vztahu lidí k technologii. Dále analyzuje použití satiry, surrealismu a dalších technik ve filmu a zkoumá roli byrokracie a její vliv na jednotlivce. Práce také porovnává film "Brazil" s díly "1984" od George Orwella a "Brave New World" od Aldouse Huxleyho.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis examines the exploration of the dystopian genre in the film "Brazil" by director Terry Gilliam. The thesis focuses on the portrayal of the future in the film, specifically the depiction of a modern metropolis and the relationship between individuals and technology. The theoretical part of the thesis defines the basic concepts and elements associated with dystopian films and places the work within a broader film and literary context. In the practical part, the author analyses the film "Brazil," provides an overview of the plot and main themes and explores the depiction of the modern metropolis and the relationship between people and technology. Furthermore, it analyses the use of satire, surrealism, and other techniques in the film, and examines the role of bureaucracy and its impact on individuals. The thesis also compares the film "Brazil" with George Orwell's "1984" and Aldous Huxley's "Brave New World,"
Klíčová slova
Dystopický žánr, Brazil, Terry Gilliam, byrokracie, moderní metropole, lidé a technologie, 1984, George Orwell, Brave New World , Aldous Huxley, satira, surrealismus
Klíčová slova v angličtině
Dystopian genre, Brazil, Terry Gilliam, bureaucracy, modern metropolis, humans and technology, 1984, George Orwell, Brave New World, Aldous Huxley, satire, surrealism
Zásady pro vypracování
Bakálářská práce se zaměří na zobrazení budoucnosti ve filmu Brazil Tarryho Gilliama (1985), konkrétně na pojetí moderní metropole a na vztah člověka a techniky. V teoretické části autor vydefinuje základní pojmy a prvky spojené s dystopickým filmem a zasadí dílo do širšího kinematografického i literárního kontextu.
Zásady pro vypracování
Bakálářská práce se zaměří na zobrazení budoucnosti ve filmu Brazil Tarryho Gilliama (1985), konkrétně na pojetí moderní metropole a na vztah člověka a techniky. V teoretické části autor vydefinuje základní pojmy a prvky spojené s dystopickým filmem a zasadí dílo do širšího kinematografického i literárního kontextu.
Seznam doporučené literatury
ERICKSON, JOHN. "The Ghost in the Machine: Gilliam's Postmodern Response in Brazil to the Orwellian Dystopia of Nineteen Eighty-Four." Utopian Studies 4, no. 2 (1993): 26-34. Accessed March 17, 2021. http://www.jstor.org/stable/20719957.
WHEELER, BEN. "Reality Is What You Can Get Away With: Fantastic Imaginings, Rebellion and Control in Terry Gilliam's "Brazil"." Critical Survey 17, no. 1 (2005): 95-108. Accessed March 17, 2021. http://www.jstor.org/stable/41556096.
FRIEDMAN, RÉGINE-MIHAL. "'Capitals of Sorrow': From Metropolis to Brazil." Utopian Studies 4, no. 2 (1993): 35-43. Accessed March 17, 2021. http://www.jstor.org/stable/20719958.
GRAY, W. RUSSEL. "Taking Nineteen Eighty Four Back to the Future, or There's an Awful Lot of Orwell in Brazil (Not To Mention Python)." Utopian Studies 2, no. 1/2 (1991): 147-56. Accessed March 17, 2021. http://www.jstor.org/stable/20719033.
GRAY, W. RUSSEL. "Taking Nineteen Eighty Four Back to the Future, or There's an Awful Lot of Orwell in Brazil (Not To Mention Python)." Utopian Studies 2, no. 1/2 (1991): 147-56. Accessed March 17, 2021. http://www.jstor.org/stable/20719033.
Campora, Matthew. 2012. "An Intricate Dystopia: The Complexities of Narrative in Terry Gilliam's Brazil”. Screen Education, no. 66: 123-128.
Campora, Matthew. 2012. "An Intricate Dystopia: The Complexities of Narrative in Terry Gilliam's Brazil”. Screen Education, no. 66: 123-128.
Phillips, Gene D. 1999. Major film directors of the American and British cinema. Revised edition. Bethlelem, Pa.: Lehigh University Press.
Seznam doporučené literatury
ERICKSON, JOHN. "The Ghost in the Machine: Gilliam's Postmodern Response in Brazil to the Orwellian Dystopia of Nineteen Eighty-Four." Utopian Studies 4, no. 2 (1993): 26-34. Accessed March 17, 2021. http://www.jstor.org/stable/20719957.
WHEELER, BEN. "Reality Is What You Can Get Away With: Fantastic Imaginings, Rebellion and Control in Terry Gilliam's "Brazil"." Critical Survey 17, no. 1 (2005): 95-108. Accessed March 17, 2021. http://www.jstor.org/stable/41556096.
FRIEDMAN, RÉGINE-MIHAL. "'Capitals of Sorrow': From Metropolis to Brazil." Utopian Studies 4, no. 2 (1993): 35-43. Accessed March 17, 2021. http://www.jstor.org/stable/20719958.
GRAY, W. RUSSEL. "Taking Nineteen Eighty Four Back to the Future, or There's an Awful Lot of Orwell in Brazil (Not To Mention Python)." Utopian Studies 2, no. 1/2 (1991): 147-56. Accessed March 17, 2021. http://www.jstor.org/stable/20719033.
GRAY, W. RUSSEL. "Taking Nineteen Eighty Four Back to the Future, or There's an Awful Lot of Orwell in Brazil (Not To Mention Python)." Utopian Studies 2, no. 1/2 (1991): 147-56. Accessed March 17, 2021. http://www.jstor.org/stable/20719033.
Campora, Matthew. 2012. "An Intricate Dystopia: The Complexities of Narrative in Terry Gilliam's Brazil”. Screen Education, no. 66: 123-128.
Campora, Matthew. 2012. "An Intricate Dystopia: The Complexities of Narrative in Terry Gilliam's Brazil”. Screen Education, no. 66: 123-128.
Phillips, Gene D. 1999. Major film directors of the American and British cinema. Revised edition. Bethlelem, Pa.: Lehigh University Press.