Informace o kvalifikační práci Restaurování olejomalby na plátně Panna Maria s dítětem ze Státního zámku Opočno a analogická rekonstrukce chybějících částí
V první části předkládá diplomová práce rozsáhlý průzkum a komplexní restaurátorský zásah obrazu Panna Maria s dítětem z mobiliárního fondu Státního zámku Opočno. Jedná se o olejomalbu na plátěné podložce od neznámého autora z 2. poloviny 18. století. Další část se věnuje analogické rekonstrukci chybějících částí tohoto obrazu. Shromažďuje informace o možné podobě těchto částí na základě odborných průzkumů a analogií a tyto poznatky zpodobňuje v digitální rekonstrukci.
Anotace v angličtině
The first part of this diploma thesis presents an extensive research and comprehensive conservation intervention of the painting of Virgin Mary with child on canvas from the Opočno Castle. It is an oil painting on canvas by unknown artist from the middle of the 18th century. The next part deals with analogical reconstruction of missing parts of this painting. It gathers an information about a possible form of this parts based on professional research and comparative pictures of the similar works of art and it represents this knowledge as a digital reconstruction.
Klíčová slova
Restaurování závěsného obrazu, malba na plátně, olejomalba, závěsný obraz, barokní obraz, mariazellská Madona, Maria s dítětem, restaurátorská dokumentace, digitální rekonstrukce
Klíčová slova v angličtině
Restoration of easel painting, painting on canvas, oil painting, easel painting, Baroque painting, Madona from Mariazell, Virgin Mary with child, restoration documentation, digital reconstruction
Rozsah průvodní práce
157
Jazyk
CZ
Anotace
V první části předkládá diplomová práce rozsáhlý průzkum a komplexní restaurátorský zásah obrazu Panna Maria s dítětem z mobiliárního fondu Státního zámku Opočno. Jedná se o olejomalbu na plátěné podložce od neznámého autora z 2. poloviny 18. století. Další část se věnuje analogické rekonstrukci chybějících částí tohoto obrazu. Shromažďuje informace o možné podobě těchto částí na základě odborných průzkumů a analogií a tyto poznatky zpodobňuje v digitální rekonstrukci.
Anotace v angličtině
The first part of this diploma thesis presents an extensive research and comprehensive conservation intervention of the painting of Virgin Mary with child on canvas from the Opočno Castle. It is an oil painting on canvas by unknown artist from the middle of the 18th century. The next part deals with analogical reconstruction of missing parts of this painting. It gathers an information about a possible form of this parts based on professional research and comparative pictures of the similar works of art and it represents this knowledge as a digital reconstruction.
Klíčová slova
Restaurování závěsného obrazu, malba na plátně, olejomalba, závěsný obraz, barokní obraz, mariazellská Madona, Maria s dítětem, restaurátorská dokumentace, digitální rekonstrukce
Klíčová slova v angličtině
Restoration of easel painting, painting on canvas, oil painting, easel painting, Baroque painting, Madona from Mariazell, Virgin Mary with child, restoration documentation, digital reconstruction
Zásady pro vypracování
Komplexní průzkum a dokumentace fyzického stavu olejomalby na plátně před restaurátorským zásahem. Stanovení koncepce a jednotlivých kroků restaurátorského zásahu na základě výsledků průzkumu. Postup restaurování bude konzultován s vedoucím práce a památkáři během kontrolních dní. Proces restaurátorského zásahu bude podrobně písemně a fotograficky zdokumentován v souladu s platnými organizačními pokyny pro psaní diplomových prací na FR UPce. Nedílnou součástí diplomové práce je vyhotovení restaurátorské dokumentace v písemné i elektronické podobě pro uložení v archivu investora.
Zásady pro vypracování
Komplexní průzkum a dokumentace fyzického stavu olejomalby na plátně před restaurátorským zásahem. Stanovení koncepce a jednotlivých kroků restaurátorského zásahu na základě výsledků průzkumu. Postup restaurování bude konzultován s vedoucím práce a památkáři během kontrolních dní. Proces restaurátorského zásahu bude podrobně písemně a fotograficky zdokumentován v souladu s platnými organizačními pokyny pro psaní diplomových prací na FR UPce. Nedílnou součástí diplomové práce je vyhotovení restaurátorské dokumentace v písemné i elektronické podobě pro uložení v archivu investora.
Seznam doporučené literatury
BRANDI, C. Teorie restaurování, Praha 2002. ĎUROVIČ, M a kolektiv, Restaurování a konzervování archoválií a knih, Praha 2002. GOLOB, N., VODOPIVEC, J. (eds.) Work of Art on Parchment and Paper, Ljubljana 2019. HACKNEY, S. On Canvas, Preserving the Structure of Paintings, Getty Trust 2020. HÉGR, M. Technika malířského umění, Praha 1941. HÉGR, M. Malba, materiály a techniky, Praha 1953. KELLY, F. Art restoration, Newton Abbot: David and Charles, 1971. KIPLIK, D., I. Technika malby, Praha 1952. KUBIČKA, R., ZELINGER, J. Výkladový slovník malířství, grafika, restaurátorství, Praha 2004. NEJEDLÝ, V. K vývoji retuše malířských děl v českých zemích ve druhé polovině 20. století, Zprávy památkové péče, ročník 65, číslo 6, Praha 2005. NICOLAUS, K. The restoration of Paintings. Könemann 1999. POULSSON, T. G. Retouching of art on paper, 2008. SLÁNSKÝ, B. Technika malby, průzkum a restaurování obrazů, Praha, 1956. SLÁNSKÝ, B. Technika v malířské tvorbě (malířský a restaurátorský materiál¨, Praha 1973. WOLBERS, R. Cleaning Painted Surfaces, Aqueous Methods, 2000. ZELINGER, J. HEIDINSFELD, V., KOTLÍK, P., ŠIMŮNKOVÁ, E. Chemie v práci konzervátora a restaurátora, Praha 1987.
Seznam doporučené literatury
BRANDI, C. Teorie restaurování, Praha 2002. ĎUROVIČ, M a kolektiv, Restaurování a konzervování archoválií a knih, Praha 2002. GOLOB, N., VODOPIVEC, J. (eds.) Work of Art on Parchment and Paper, Ljubljana 2019. HACKNEY, S. On Canvas, Preserving the Structure of Paintings, Getty Trust 2020. HÉGR, M. Technika malířského umění, Praha 1941. HÉGR, M. Malba, materiály a techniky, Praha 1953. KELLY, F. Art restoration, Newton Abbot: David and Charles, 1971. KIPLIK, D., I. Technika malby, Praha 1952. KUBIČKA, R., ZELINGER, J. Výkladový slovník malířství, grafika, restaurátorství, Praha 2004. NEJEDLÝ, V. K vývoji retuše malířských děl v českých zemích ve druhé polovině 20. století, Zprávy památkové péče, ročník 65, číslo 6, Praha 2005. NICOLAUS, K. The restoration of Paintings. Könemann 1999. POULSSON, T. G. Retouching of art on paper, 2008. SLÁNSKÝ, B. Technika malby, průzkum a restaurování obrazů, Praha, 1956. SLÁNSKÝ, B. Technika v malířské tvorbě (malířský a restaurátorský materiál¨, Praha 1973. WOLBERS, R. Cleaning Painted Surfaces, Aqueous Methods, 2000. ZELINGER, J. HEIDINSFELD, V., KOTLÍK, P., ŠIMŮNKOVÁ, E. Chemie v práci konzervátora a restaurátora, Praha 1987.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Solidně strukturovaná prezentace přednesená v časovém limitu. Při reakci na výtky a rady oponentů nedokázala reagovat s patřičnou argumentací.