Práce se skládá ze dvou částí. Teoretická část je věnována vzniku daltonského plánu a jeho vývoji v českém školství. Zabývá se základními principy daltonského plánu a jeho uplatnění na školách v České republice i v zahraničí. Ukazuje na možnosti využití daltonského plánu při tvorbě Školského vzdělávacího programu podle Rámcového vzdělávacího programu pro základní školy a to hlavně na oblasti klíčových kompetencí. Praktická část se snaží odpovědět na otázku, zdali studenti pedagogických fakult znají alternativních školy a daltonský plán.
Anotace v angličtině
This work consists of two parts. The theoretical part deals with the formation of the Dalton plan and its development in the Czech educational system. It focuses on the basic principles of the Dalton plan and how it is used in the Czech schools and abroad. It indicates the possibilities how to use the Dalton plan in the new curriculum of Basic schools, especially in the area of the key competences. The aim of the practical part is to answer the question whether the students of the Faculty of Education know something about the alternative education and the Dalton plan.
Klíčová slova
daltonský plán, zodpovědnost/volnost, samostatnost, spolupráce, individualizovaná výuka, alternativní školy, kurikurální reforma české školy
Klíčová slova v angličtině
the Dalton plan, responsibility/freedom, self-reliance, cooperation, individualized education, an alternative school, a curricular reform of the Czech school system
Rozsah průvodní práce
50 s., 5 s. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Práce se skládá ze dvou částí. Teoretická část je věnována vzniku daltonského plánu a jeho vývoji v českém školství. Zabývá se základními principy daltonského plánu a jeho uplatnění na školách v České republice i v zahraničí. Ukazuje na možnosti využití daltonského plánu při tvorbě Školského vzdělávacího programu podle Rámcového vzdělávacího programu pro základní školy a to hlavně na oblasti klíčových kompetencí. Praktická část se snaží odpovědět na otázku, zdali studenti pedagogických fakult znají alternativních školy a daltonský plán.
Anotace v angličtině
This work consists of two parts. The theoretical part deals with the formation of the Dalton plan and its development in the Czech educational system. It focuses on the basic principles of the Dalton plan and how it is used in the Czech schools and abroad. It indicates the possibilities how to use the Dalton plan in the new curriculum of Basic schools, especially in the area of the key competences. The aim of the practical part is to answer the question whether the students of the Faculty of Education know something about the alternative education and the Dalton plan.
Klíčová slova
daltonský plán, zodpovědnost/volnost, samostatnost, spolupráce, individualizovaná výuka, alternativní školy, kurikurální reforma české školy
Klíčová slova v angličtině
the Dalton plan, responsibility/freedom, self-reliance, cooperation, individualized education, an alternative school, a curricular reform of the Czech school system
Zásady pro vypracování
1. Úvod - zdůvodnění výběrů dané problematiky, nastínění bodů, kterým se budu věnovat. Metody, kterými bude zpracována práce.
2. Rozčlenění práce na dané kapitoly:
a. Obecná historie alternativních metod - daltonského vyučování
b. Zavádění daltonského vyučování do českých škol
c. Porovnání vývoje alternativního vzdělávání mezi Českou republikou a jednou další zemí
3. Závěr - shrnutí, bibliografie, přílohy
Zásady pro vypracování
1. Úvod - zdůvodnění výběrů dané problematiky, nastínění bodů, kterým se budu věnovat. Metody, kterými bude zpracována práce.
2. Rozčlenění práce na dané kapitoly:
a. Obecná historie alternativních metod - daltonského vyučování
b. Zavádění daltonského vyučování do českých škol
c. Porovnání vývoje alternativního vzdělávání mezi Českou republikou a jednou další zemí
3. Závěr - shrnutí, bibliografie, přílohy
Seznam doporučené literatury
RÖHNER, R; WENKE, H: Daltonské vyučování: Stále živá inspirace. Vyd 1. Brno: Paido, 2003. 155 s. ISBN: 80-7315-041-7. (dostupná)
RÖHNER, R; WENKE, H: Hallo Dalton. Brno: Asociace českých daltonských škol v Brně, 2006. 140s. ISBN: 80-239-6913-7. (méně dostupná)
www.daltoninternational.org
Seznam doporučené literatury
RÖHNER, R; WENKE, H: Daltonské vyučování: Stále živá inspirace. Vyd 1. Brno: Paido, 2003. 155 s. ISBN: 80-7315-041-7. (dostupná)
RÖHNER, R; WENKE, H: Hallo Dalton. Brno: Asociace českých daltonských škol v Brně, 2006. 140s. ISBN: 80-239-6913-7. (méně dostupná)
www.daltoninternational.org