Cílem práce je postihnout fenomén freetekno komunity v České republice pomocí analýzy uměleckých projevů jejich členů na základě holistického přístupu k umění. Prostřednictvím výtvarného umění, konkrétně rozborem funkčních, rituálních a symbolických rovin takzvaných ''plachet‘‘, práce popisuje hlavní myšlenky freetekno subkultury, vysvětluje stěžejní princip DIY. Zabývá se ústředními funkcemi použití plachet a abstrahuje z nich důležité symbolické a rituální významy. Mapuje rovněž vznik freetekno scény v Evropě, sleduje ''export‘‘ freetekna do ČR a jeho následný vývoj. Dále se práce věnuje umění v souvislosti s rituálem a halucinogeny a vztahuje tuto problematiku na fenomén freetekna. Práce vychází převážně z terénního výzkumu, je doplněna o dostupné empirické materiály (tiskoviny a data z internetových zdrojů).
V závěru je potvrzena hypotéza umění jako odrazu sociokulturních struktur panujících v subkultuře freetekno.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis is to involve the phenomenon of freetekno community in Czech republic by the analysis of artistic manifestations of its members on the basis of holistic attitude to art. By means of visual arts, particulary by the study of functional, ritual and symbolic levels of so-called ''backdrops‘‘. The thesis describes main ideas of freetekno subculture and also explains the fundamental principle of DIY. It deals with main functions of the ''backdrops‘‘ use and abstracts from them important symbolic and ritual meanings. It charts the origin of freetekno scene in Europe, it traces the ''export‘‘ of fretekno to Czech republic and its next development. It also pay attention to the art in the context with a ritual and hallucinogens and it relates this problem to the phenomenon of freetekno. The thesis is mainly based on field work and it is completed by accesible empirici materials (press and data from several internet sources).
In the conclusion of the thesis, the hypothesis of art is confirmed as a reflection of the existing social-cultural structures which are accepted inside freetekno community.
Cílem práce je postihnout fenomén freetekno komunity v České republice pomocí analýzy uměleckých projevů jejich členů na základě holistického přístupu k umění. Prostřednictvím výtvarného umění, konkrétně rozborem funkčních, rituálních a symbolických rovin takzvaných ''plachet‘‘, práce popisuje hlavní myšlenky freetekno subkultury, vysvětluje stěžejní princip DIY. Zabývá se ústředními funkcemi použití plachet a abstrahuje z nich důležité symbolické a rituální významy. Mapuje rovněž vznik freetekno scény v Evropě, sleduje ''export‘‘ freetekna do ČR a jeho následný vývoj. Dále se práce věnuje umění v souvislosti s rituálem a halucinogeny a vztahuje tuto problematiku na fenomén freetekna. Práce vychází převážně z terénního výzkumu, je doplněna o dostupné empirické materiály (tiskoviny a data z internetových zdrojů).
V závěru je potvrzena hypotéza umění jako odrazu sociokulturních struktur panujících v subkultuře freetekno.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis is to involve the phenomenon of freetekno community in Czech republic by the analysis of artistic manifestations of its members on the basis of holistic attitude to art. By means of visual arts, particulary by the study of functional, ritual and symbolic levels of so-called ''backdrops‘‘. The thesis describes main ideas of freetekno subculture and also explains the fundamental principle of DIY. It deals with main functions of the ''backdrops‘‘ use and abstracts from them important symbolic and ritual meanings. It charts the origin of freetekno scene in Europe, it traces the ''export‘‘ of fretekno to Czech republic and its next development. It also pay attention to the art in the context with a ritual and hallucinogens and it relates this problem to the phenomenon of freetekno. The thesis is mainly based on field work and it is completed by accesible empirici materials (press and data from several internet sources).
In the conclusion of the thesis, the hypothesis of art is confirmed as a reflection of the existing social-cultural structures which are accepted inside freetekno community.
1) vymezení zkoumané komunity, vysvětlení pojmů
2) funkční analýza, analýza motivů (symbolika motivů a barev)
3) rituální funkce ''plachet‘‘
4) začlenění uměleckých projevů do ''DIY principu‘‘
5) postavení umělce v komunitě
6) závěr
Zásady pro vypracování
1) vymezení zkoumané komunity, vysvětlení pojmů
2) funkční analýza, analýza motivů (symbolika motivů a barev)
3) rituální funkce ''plachet‘‘
4) začlenění uměleckých projevů do ''DIY principu‘‘
5) postavení umělce v komunitě
6) závěr
Seznam doporučené literatury
Cigánek, Jan: Úvod do sociologie umění, Praha: Obelisk, 1992
Layton, Robert: An introduction to theory of antropology, Cambridge: Cambridge University Press, 1997
Layton, Robert: The antropology of Art, Cambridge: Cambridge University Press, 1997
Gaffová, Oliverová: Svět umění XX. století, Praha: Albatros, 2003
Vrhel, František: Symbol: transkulturální pohled, In Český lid 1994, roč. 81, č. 1, s. 1
Seznam doporučené literatury
Cigánek, Jan: Úvod do sociologie umění, Praha: Obelisk, 1992
Layton, Robert: An introduction to theory of antropology, Cambridge: Cambridge University Press, 1997
Layton, Robert: The antropology of Art, Cambridge: Cambridge University Press, 1997
Gaffová, Oliverová: Svět umění XX. století, Praha: Albatros, 2003
Vrhel, František: Symbol: transkulturální pohled, In Český lid 1994, roč. 81, č. 1, s. 1