The main aim of this thesis is to develop awareness of the Dalton plan and its influence on the development of learner autonomy and communicative competence in ELT. It is suggested how the conditions in Dalton lessons affect the development of language skills, language subskills and different parts of communicative competence. This paper is also concerned with the influence of teacher roles and organisational forms on the development of learner autonomy and communicative competence.
Anotace v angličtině
Cílem této diplomové práce je představit Daltonský plán a nastínit jak učení dle daltonských principů ovlivňuje rozvoj žákovy autonomie a komunikativní kompetence ve výuce anglického jazyka. V této práci je naznačeno jak učební podmínky v daltonských hodinách ovlivňují rozvoj jazykových dovedností, prostředků a různých částí komunikativní kompetence. Diplomová práce se rovněž zabývá rolí učitele a organizačních forem výuky při rozvíjení žákovy autonomie.
Klíčová slova
ELT, the Dalton plan, learner autonomy, communicative competence, the role of teacher, organisational forms
Klíčová slova v angličtině
Výuka anglického jazyka, Daltonský plán, autonomie žáka, komunikativní kompetence, role učitele, organizační formy výuky
Rozsah průvodní práce
89
Jazyk
AN
Anotace
The main aim of this thesis is to develop awareness of the Dalton plan and its influence on the development of learner autonomy and communicative competence in ELT. It is suggested how the conditions in Dalton lessons affect the development of language skills, language subskills and different parts of communicative competence. This paper is also concerned with the influence of teacher roles and organisational forms on the development of learner autonomy and communicative competence.
Anotace v angličtině
Cílem této diplomové práce je představit Daltonský plán a nastínit jak učení dle daltonských principů ovlivňuje rozvoj žákovy autonomie a komunikativní kompetence ve výuce anglického jazyka. V této práci je naznačeno jak učební podmínky v daltonských hodinách ovlivňují rozvoj jazykových dovedností, prostředků a různých částí komunikativní kompetence. Diplomová práce se rovněž zabývá rolí učitele a organizačních forem výuky při rozvíjení žákovy autonomie.
Klíčová slova
ELT, the Dalton plan, learner autonomy, communicative competence, the role of teacher, organisational forms
Klíčová slova v angličtině
Výuka anglického jazyka, Daltonský plán, autonomie žáka, komunikativní kompetence, role učitele, organizační formy výuky
Zásady pro vypracování
Studentka se ve své diplomové práci zaměří na analýzu potenciálu daltonského plánu jako specifické pedagogické alternativy v procesech vyučování/učení anglického jazyka. Východiskem pro zpracování tohoto tématu bude představení hlavních principů daltonského plánu a jejich analýza ve vztahu ke klíčovým kategoriím autonomie a komunikativní kompetence žáka v anglickém jazyce. Jádrem této části práce bude rozbor možných rolí učitele anglického jazyka při využití specifických didaktických postupů daltonského plánu. Praktická část této diplomové práce pak bude empiricky podloženou komparativní studií rolí učitele anglického jazyka v tzv. daltonských blocích ve srovnání s nedaltonskými hodinami anglického jazyka. Výzkum bude realizován v prostředí české základní školy aplikující principy daltonského plánu.
Zásady pro vypracování
Studentka se ve své diplomové práci zaměří na analýzu potenciálu daltonského plánu jako specifické pedagogické alternativy v procesech vyučování/učení anglického jazyka. Východiskem pro zpracování tohoto tématu bude představení hlavních principů daltonského plánu a jejich analýza ve vztahu ke klíčovým kategoriím autonomie a komunikativní kompetence žáka v anglickém jazyce. Jádrem této části práce bude rozbor možných rolí učitele anglického jazyka při využití specifických didaktických postupů daltonského plánu. Praktická část této diplomové práce pak bude empiricky podloženou komparativní studií rolí učitele anglického jazyka v tzv. daltonských blocích ve srovnání s nedaltonskými hodinami anglického jazyka. Výzkum bude realizován v prostředí české základní školy aplikující principy daltonského plánu.
Seznam doporučené literatury
PRŮCHA, Jan. Alternativní škola a inovace ve vzdělávání. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-584-9.
PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-170-3.
RÝDL, Karel. Jak dosáhnout spoluzodpovědnosti žáka: Daltonský plán jako výzva - metody a formy práce na 2. stupni ZŠ a na středních školách. Praha: Strom, 1998. ISBN 80-86106-03-9.
RÝDL, Karel. Cesta k autonomní škole : projekt NEMES k otázkám autonomie školy a učitele v evropském kontextu. Praha: Strom, 1996. ISBN 80-901662-8-8.
RÖHNER, R., WENKE, H.. Ať žije škola : daltonská výuka v praxi. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-82-6.
RÖHNER, R., WENKE, H.. Daltonské vyučování : stále živá inspirace. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-041-7.
RÖHNER, R., WENKE, H.. Hallo Dalton. Brno: Asociace českých daltonských škol, 2006. ISBN 80-239-6913-7.
Seznam doporučené literatury
PRŮCHA, Jan. Alternativní škola a inovace ve vzdělávání. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-584-9.
PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-170-3.
RÝDL, Karel. Jak dosáhnout spoluzodpovědnosti žáka: Daltonský plán jako výzva - metody a formy práce na 2. stupni ZŠ a na středních školách. Praha: Strom, 1998. ISBN 80-86106-03-9.
RÝDL, Karel. Cesta k autonomní škole : projekt NEMES k otázkám autonomie školy a učitele v evropském kontextu. Praha: Strom, 1996. ISBN 80-901662-8-8.
RÖHNER, R., WENKE, H.. Ať žije škola : daltonská výuka v praxi. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-82-6.
RÖHNER, R., WENKE, H.. Daltonské vyučování : stále živá inspirace. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-041-7.
RÖHNER, R., WENKE, H.. Hallo Dalton. Brno: Asociace českých daltonských škol, 2006. ISBN 80-239-6913-7.