The paper focuses on the questions related to the development of reading skills in English in primary school learners with dyslexia. The theoretical part summarizes all the relevant information related to this topic, while drawing on the English as well as the Czech language environment. The practical part afterwards, analyses the process and results of the case-study, carried out in order to verify the effectiveness of the re-educational program, created for this paper with respect to individual characteristics of involved learners with dyslexia.
Anotace v angličtině
Práce se zaměřuje na otázku rozvoje čtecích dovedností v anglickém jazyce, v prostředí základní školy u žáků s dyslexií. Teoretická část shrnuje veškeré relevantní informace týkající se tohoto tématu, přičemž čerpá jak z anglického tak českého jazykového prostředí. Část praktická následně analyzuje průběh a výsledky případové studie, uskutečněné za účelem ověření efektivnosti reedukačního programu, navrženého pro tuto práci s ohledem na individuální vlastnosti zkoumaných žáků s dyslexií.
Klíčová slova
specific learning difficulties, dyslexia, reading skills development, primary school, English as a foreign language
Klíčová slova v angličtině
specifické poruchy učení, dyslexie, rozvoj čtecích dovedností, základní škola, angličtina jako cizí jazyk
Rozsah průvodní práce
97 s.
Jazyk
AN
Anotace
The paper focuses on the questions related to the development of reading skills in English in primary school learners with dyslexia. The theoretical part summarizes all the relevant information related to this topic, while drawing on the English as well as the Czech language environment. The practical part afterwards, analyses the process and results of the case-study, carried out in order to verify the effectiveness of the re-educational program, created for this paper with respect to individual characteristics of involved learners with dyslexia.
Anotace v angličtině
Práce se zaměřuje na otázku rozvoje čtecích dovedností v anglickém jazyce, v prostředí základní školy u žáků s dyslexií. Teoretická část shrnuje veškeré relevantní informace týkající se tohoto tématu, přičemž čerpá jak z anglického tak českého jazykového prostředí. Část praktická následně analyzuje průběh a výsledky případové studie, uskutečněné za účelem ověření efektivnosti reedukačního programu, navrženého pro tuto práci s ohledem na individuální vlastnosti zkoumaných žáků s dyslexií.
Klíčová slova
specific learning difficulties, dyslexia, reading skills development, primary school, English as a foreign language
Klíčová slova v angličtině
specifické poruchy učení, dyslexie, rozvoj čtecích dovedností, základní škola, angličtina jako cizí jazyk
Zásady pro vypracování
V teoretické části diplomandka vymezí základní pojmy (dyslexie, specifické poruchy učení), popíše vztahy mezi nimi a pojedná otázku rozvoje čtecích dovedností v anglickém jazyce u žáků s dyslexií. V praktické části provede výzkum zaměřený na žáky s dyslexií na 2. stupni základní školy v hodinách anglického jazyka. Formou pozorování a strukturovaného rozhovoru s učiteli nejprve zjistí, jakými technikami jsou čtecí dovednosti u těchto žáků rozvíjeny. Dále diplomandka navrhne a v praxi ověří různé, pro žáky nové techniky rozvoje této dovednosti. Subjektivní percepce efektivity jednotlivých technik u žáků zjistí prostřednictvím strukturovaného rozhovoru.
Zásady pro vypracování
V teoretické části diplomandka vymezí základní pojmy (dyslexie, specifické poruchy učení), popíše vztahy mezi nimi a pojedná otázku rozvoje čtecích dovedností v anglickém jazyce u žáků s dyslexií. V praktické části provede výzkum zaměřený na žáky s dyslexií na 2. stupni základní školy v hodinách anglického jazyka. Formou pozorování a strukturovaného rozhovoru s učiteli nejprve zjistí, jakými technikami jsou čtecí dovednosti u těchto žáků rozvíjeny. Dále diplomandka navrhne a v praxi ověří různé, pro žáky nové techniky rozvoje této dovednosti. Subjektivní percepce efektivity jednotlivých technik u žáků zjistí prostřednictvím strukturovaného rozhovoru.
Seznam doporučené literatury
OTT, Philomena. How to detect and manage dyslexia: reference and resource manual. Oxford: Heinemann Educational Books, 1997. ISBN 0-435-10419-5.
POKORNÁ, Věra. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-570-9.
POKORNÁ, Věra. Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-135-5.
RAYMOND, Sally. Helping children cope with dyslexia. London: Sheldon Press, 2002. ISBN 0-85969-875-0.
STOWE, Cynthia M. How to reach & teach children & teens with dyslexia. New York: Center for Applied Research and Education, 2000. ISBN 0-13-032018-8.
ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-800-7.
ZELINKOVÁ, Olga. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-544-X.
Seznam doporučené literatury
OTT, Philomena. How to detect and manage dyslexia: reference and resource manual. Oxford: Heinemann Educational Books, 1997. ISBN 0-435-10419-5.
POKORNÁ, Věra. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-570-9.
POKORNÁ, Věra. Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-135-5.
RAYMOND, Sally. Helping children cope with dyslexia. London: Sheldon Press, 2002. ISBN 0-85969-875-0.
STOWE, Cynthia M. How to reach & teach children & teens with dyslexia. New York: Center for Applied Research and Education, 2000. ISBN 0-13-032018-8.
ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-800-7.
ZELINKOVÁ, Olga. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-544-X.