Tato práce diskutuje nástroji případové studie přístupy k problematice dětí se specifickými poruchami učení v hodinách anglického jazyka na základní škole a navrhuje vhodné strategie a techniky .Teoretická část se věnuje terminologii specifických poruch učení, dyslexie a syndromu ADHD, jejich symptomech a o teorii technik a strategií různých autorů.
Praktická část je rozdělena na dvě části: předvýzkum a vlastní výzkum. Předvýzkum se soustředí na specifikaci oblasti problémů daného žáka a jeho učebního stylu. Analyzuje také data získaná při pozorováních žákovy aktivity a chování při hodinách anglického jazyka ve škole. Výsledky předvýzkumu jsou použity ve vlastním výzkumu, jako základ pro praktické použití definovaných strategií a ověřuje jejich efektivitu.
Anotace v angličtině
This paper discusses, by the means of case study, approaches towards problems of pupils with specific learning difficulties in lessons of English language on elementary school and tries to suggest suitable strategies and techniques.
Theoretical part, deals with terminology of specific learning difficulties; dyslexia and attention deficit hyperactivity disorder, its symptoms and theory of techniques and strategies by various authors.
Practical part is divided into two parts: the pre-research and main research. The pre-research focuses on specifying the area of difficulty of the pupil and his learning style. It also analyzes data collected during observations of the pupil’s activity and behaviour during the English lessons. The outcomes are used in the main research as the basis for practical use of the defined strategies and prove its efficiency.
Klíčová slova
specifické poruchy učení, dyslexie, angličtina, techniky a strategie, učební styly, případová studie
Klíčová slova v angličtině
specific learning difficulties, dyslexia, English, techniques and strategies, learning styles, case study
Rozsah průvodní práce
57 s., 30 s.
Jazyk
AN
Anotace
Tato práce diskutuje nástroji případové studie přístupy k problematice dětí se specifickými poruchami učení v hodinách anglického jazyka na základní škole a navrhuje vhodné strategie a techniky .Teoretická část se věnuje terminologii specifických poruch učení, dyslexie a syndromu ADHD, jejich symptomech a o teorii technik a strategií různých autorů.
Praktická část je rozdělena na dvě části: předvýzkum a vlastní výzkum. Předvýzkum se soustředí na specifikaci oblasti problémů daného žáka a jeho učebního stylu. Analyzuje také data získaná při pozorováních žákovy aktivity a chování při hodinách anglického jazyka ve škole. Výsledky předvýzkumu jsou použity ve vlastním výzkumu, jako základ pro praktické použití definovaných strategií a ověřuje jejich efektivitu.
Anotace v angličtině
This paper discusses, by the means of case study, approaches towards problems of pupils with specific learning difficulties in lessons of English language on elementary school and tries to suggest suitable strategies and techniques.
Theoretical part, deals with terminology of specific learning difficulties; dyslexia and attention deficit hyperactivity disorder, its symptoms and theory of techniques and strategies by various authors.
Practical part is divided into two parts: the pre-research and main research. The pre-research focuses on specifying the area of difficulty of the pupil and his learning style. It also analyzes data collected during observations of the pupil’s activity and behaviour during the English lessons. The outcomes are used in the main research as the basis for practical use of the defined strategies and prove its efficiency.
Klíčová slova
specifické poruchy učení, dyslexie, angličtina, techniky a strategie, učební styly, případová studie
Klíčová slova v angličtině
specific learning difficulties, dyslexia, English, techniques and strategies, learning styles, case study
Zásady pro vypracování
V teoretické části diplomandka nejprve vymezí základní pojmy (specifické poruchy učení, dyslexie atd.) a vztahy mezi nimi, dále bude diskutovat možnosti využití různých strategií a technik ve výuce anglického jazyka u žáků se SPU.
V praktické části provede výzkumné šetření formou případové studie, jehož cílem bude navrhnout a v individuální výuce žáka základní školy ověřit efektivitu vybraných strategií a technik.
Zásady pro vypracování
V teoretické části diplomandka nejprve vymezí základní pojmy (specifické poruchy učení, dyslexie atd.) a vztahy mezi nimi, dále bude diskutovat možnosti využití různých strategií a technik ve výuce anglického jazyka u žáků se SPU.
V praktické části provede výzkumné šetření formou případové studie, jehož cílem bude navrhnout a v individuální výuce žáka základní školy ověřit efektivitu vybraných strategií a technik.
Seznam doporučené literatury
Rief, Sandra F.Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole. Nakl. Portál. 3. vyd. 2007. ISBN 978-80-7367-257-7
Ott, Philomena. How to detect and manage dyslexia. Nakl. Heinemann Educational Publishers. 1. vyd. 1997. ISBN 0-435-104195
Zelinková, Olga. Poruchy učení. Nakl. Portál. 5.vyd.1994. ISBN 80-7178-481-8
Matějček, Zdeněk. Dyslexie-specifické poruchy učení. Nakl. H&H. 3. vyd. ISBN 80-85787-27-X
Vahid, Betty et al. 500 tips for working with children with special needs. Nakl. Kogan Page. 2. vyd. 1999. ISBN 0-7494-2789-2
Hopkins, David.A teacher´s guide to classroom research. Nakl. Open University Press. 3. vyd. ISBN 0-335-21004-X
Seznam doporučené literatury
Rief, Sandra F.Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole. Nakl. Portál. 3. vyd. 2007. ISBN 978-80-7367-257-7
Ott, Philomena. How to detect and manage dyslexia. Nakl. Heinemann Educational Publishers. 1. vyd. 1997. ISBN 0-435-104195
Zelinková, Olga. Poruchy učení. Nakl. Portál. 5.vyd.1994. ISBN 80-7178-481-8
Matějček, Zdeněk. Dyslexie-specifické poruchy učení. Nakl. H&H. 3. vyd. ISBN 80-85787-27-X
Vahid, Betty et al. 500 tips for working with children with special needs. Nakl. Kogan Page. 2. vyd. 1999. ISBN 0-7494-2789-2
Hopkins, David.A teacher´s guide to classroom research. Nakl. Open University Press. 3. vyd. ISBN 0-335-21004-X