Po úmrtí šestnáctého karmapy Rangdžung Rigpä Dordžeho ({†}1981), představeného jedné ze škol tibetského buddhismu, Karma-kagjü, začali vybraní regentové vyhledávat jeho sedmnáctou inkarnaci. Došlo mezi nimi ke sporům, které vedly k rozpoznání a intronizaci dvou sedmnáctých karmapů. Za cíl práce si kladu popsat celou situaci a osvětlit příčiny možného vzniku a trvání rozkolu. V první kapitole nastiňuji charakteristické znaky tibetského buddhismu a jeho vývoj - s přihlédnutím ke škole Kagjü. Druhá kapitola pojednává o instituci karmapy a tulkuů. Ve třetí kapitole popisuji historické pozadí sporu a uvádím okolnosti vyhledání a rozpoznání obou sedmnáctých karmapů. Ve čtvrté kapitole dělím spor na náboženskou rovinou, kde se zabývám tím, kdo má kompetence karmapu vyhledávat a jak jednotlivé strany obhajují tradičními způsoby autenticitu svého kandidáta; a politickou rovinu, kde rozebírám vlivy, metody a zájmy dalších stran (čtrnáctého dalajlamy, Čínské lidové republiky a západní společnosti), které do kontroverze zasáhly. Na závěr se snažím veškeré poznatky zhodnotit a propojit, a předkládám několik hypotéz o možných příčinách vzniku kontroverze, z nichž jednu podrobněji rozebírám.
Anotace v angličtině
Following the death of the 16th Karmapa Rangjung Rigpe Dorje who was the head of Karma Kagyu, i.e. one of the tibetian schools of buddhism, chosen regents commenced the search for his 17th incarnation. As they came to disagree on whom to choose, two different 17th Karmapas were recognized and enthronized. The primary motive and goal of my dissertation is to describe the entire situation and shed some light on the possible causes which might have led to creation and continuation of the rupture. In the first chapter, I put forth an overview of primary characteristics of the tibetian buddhism and its history - having the main focus on the Kagyu school. The following chapter is devoted to the institution of karmapa and tulku. Historical background of the disagreement and circumstances linked to the search and recognition of both 17th Karmapas are the gist of the third chapter. In chapter four, I distinquish between the religious level of the disagreement, in which I talk about who has the authority to carry out the karmapa search, toghether with how both parties defended in traditional manners the autenticity of its candidate; and the political level, where I deal with influences, methods and interests of other parties affecting the process in question (14th Dalai Lama Tenzin Gyatso, Peoples Republic of China and the western society). In the remaining part of the dissertation I try to evaluate and link together all gathered information in an effort to create a coherent perspective on the issue. Finally, I propose a number of hypotheses on possible causes that might have spurred the controversion and further elaborate on one of them in closer detail.
Tibet, buddhism, Kagyu, 17, Karmapa, conflict, Dalai Lama, China
Rozsah průvodní práce
104 s., 5 s. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Po úmrtí šestnáctého karmapy Rangdžung Rigpä Dordžeho ({†}1981), představeného jedné ze škol tibetského buddhismu, Karma-kagjü, začali vybraní regentové vyhledávat jeho sedmnáctou inkarnaci. Došlo mezi nimi ke sporům, které vedly k rozpoznání a intronizaci dvou sedmnáctých karmapů. Za cíl práce si kladu popsat celou situaci a osvětlit příčiny možného vzniku a trvání rozkolu. V první kapitole nastiňuji charakteristické znaky tibetského buddhismu a jeho vývoj - s přihlédnutím ke škole Kagjü. Druhá kapitola pojednává o instituci karmapy a tulkuů. Ve třetí kapitole popisuji historické pozadí sporu a uvádím okolnosti vyhledání a rozpoznání obou sedmnáctých karmapů. Ve čtvrté kapitole dělím spor na náboženskou rovinou, kde se zabývám tím, kdo má kompetence karmapu vyhledávat a jak jednotlivé strany obhajují tradičními způsoby autenticitu svého kandidáta; a politickou rovinu, kde rozebírám vlivy, metody a zájmy dalších stran (čtrnáctého dalajlamy, Čínské lidové republiky a západní společnosti), které do kontroverze zasáhly. Na závěr se snažím veškeré poznatky zhodnotit a propojit, a předkládám několik hypotéz o možných příčinách vzniku kontroverze, z nichž jednu podrobněji rozebírám.
Anotace v angličtině
Following the death of the 16th Karmapa Rangjung Rigpe Dorje who was the head of Karma Kagyu, i.e. one of the tibetian schools of buddhism, chosen regents commenced the search for his 17th incarnation. As they came to disagree on whom to choose, two different 17th Karmapas were recognized and enthronized. The primary motive and goal of my dissertation is to describe the entire situation and shed some light on the possible causes which might have led to creation and continuation of the rupture. In the first chapter, I put forth an overview of primary characteristics of the tibetian buddhism and its history - having the main focus on the Kagyu school. The following chapter is devoted to the institution of karmapa and tulku. Historical background of the disagreement and circumstances linked to the search and recognition of both 17th Karmapas are the gist of the third chapter. In chapter four, I distinquish between the religious level of the disagreement, in which I talk about who has the authority to carry out the karmapa search, toghether with how both parties defended in traditional manners the autenticity of its candidate; and the political level, where I deal with influences, methods and interests of other parties affecting the process in question (14th Dalai Lama Tenzin Gyatso, Peoples Republic of China and the western society). In the remaining part of the dissertation I try to evaluate and link together all gathered information in an effort to create a coherent perspective on the issue. Finally, I propose a number of hypotheses on possible causes that might have spurred the controversion and further elaborate on one of them in closer detail.
Tibet, buddhism, Kagyu, 17, Karmapa, conflict, Dalai Lama, China
Zásady pro vypracování
1. Důkladná rešerše cizojazyčných zdrojů, včetně odborných časopisů
2. Nástin historie školy a instituce karmapy
3. Rozbor specifické politické situace, která umožnila šíření školy mimo Tibet, a zároveň rozkol
4. Mocenské spory uvnitř školy, hledání 17. karmapy, dva kandidáti a jejich současná pozice
5. Zhodnotit i vliv jiných škol (zejména dalajlamovy Gelugpy)
Zásady pro vypracování
1. Důkladná rešerše cizojazyčných zdrojů, včetně odborných časopisů
2. Nástin historie školy a instituce karmapy
3. Rozbor specifické politické situace, která umožnila šíření školy mimo Tibet, a zároveň rozkol
4. Mocenské spory uvnitř školy, hledání 17. karmapy, dva kandidáti a jejich současná pozice
5. Zhodnotit i vliv jiných škol (zejména dalajlamovy Gelugpy)
Seznam doporučené literatury
Karma, T." The History of the 16 Karmapas of Tiet, 2001
Terhune, L." The Karmapa of Tibet: The Politics of Reincarnation, 2004
Curren, E.D.: Buddha´s not smiling. Uncovering Corruption at the Heart or Tibatan..., 2006
Nydahl, Ole a Karma Dubgji Ling. Jízda na tygrovi. Praha. 1999
Seznam doporučené literatury
Karma, T." The History of the 16 Karmapas of Tiet, 2001
Terhune, L." The Karmapa of Tibet: The Politics of Reincarnation, 2004
Curren, E.D.: Buddha´s not smiling. Uncovering Corruption at the Heart or Tibatan..., 2006
Nydahl, Ole a Karma Dubgji Ling. Jízda na tygrovi. Praha. 1999