The thesis deals with planning - projecting the lesson as one of the areas of teacher’s professional competence, is sectioned into two parts - theoretical and practical. In the theoretical part difficulties in planning the teaching unit are analysed in all aspects. The theory is further confronted with results of the research focused on the planning of English language teaching.
Anotace v angličtině
Diplomová práce se zabývá plánováním - projektováním vyučovací hodiny jakožto jednou z oblastí profesní kompetence učitele. Práce je rozdělena do dvou částí - teoretická a praktická. Na začátku je vysvětlena teorie, analyzována problematika plánování vyučovací jednotky anglického jazyka ve všech jejich aspektech jako jsou cíle, fáze, typy učebních aktivit, didaktické prostředky, hodnocení, časový aspekt, plánování jako proces, výstupy tohoto procesu atd. V další části je rozebrána otázka profesního rozvoje učitele a jeho fází. Teorie je potom konfrontována s praktickými poznatky, které vyplynuly z vlastního výzkumného šetření zaměřeného na plánování výuky anglického jazyka. Cílem tohoto šetření bylo identifikovat, zda a jak se liší proces plánování a jeho výstupy u učitelů v různých fázích profesního rozvoje. Šetření bylo provedeno pomocí dotazníků a individuálních rozhovorů s budoucími učiteli - studenty FF UPa v průběhu jejich roční praxe - klinického roku a bezprostředně po něm, a s praktikujícími učiteli s délkou praxe 5 - 11. let.
Klíčová slova
lesson, lesson plan, preparatory process, novice teacher, experienced teacher, pupils, professional development, aims, teaching aids, time aspect
The thesis deals with planning - projecting the lesson as one of the areas of teacher’s professional competence, is sectioned into two parts - theoretical and practical. In the theoretical part difficulties in planning the teaching unit are analysed in all aspects. The theory is further confronted with results of the research focused on the planning of English language teaching.
Anotace v angličtině
Diplomová práce se zabývá plánováním - projektováním vyučovací hodiny jakožto jednou z oblastí profesní kompetence učitele. Práce je rozdělena do dvou částí - teoretická a praktická. Na začátku je vysvětlena teorie, analyzována problematika plánování vyučovací jednotky anglického jazyka ve všech jejich aspektech jako jsou cíle, fáze, typy učebních aktivit, didaktické prostředky, hodnocení, časový aspekt, plánování jako proces, výstupy tohoto procesu atd. V další části je rozebrána otázka profesního rozvoje učitele a jeho fází. Teorie je potom konfrontována s praktickými poznatky, které vyplynuly z vlastního výzkumného šetření zaměřeného na plánování výuky anglického jazyka. Cílem tohoto šetření bylo identifikovat, zda a jak se liší proces plánování a jeho výstupy u učitelů v různých fázích profesního rozvoje. Šetření bylo provedeno pomocí dotazníků a individuálních rozhovorů s budoucími učiteli - studenty FF UPa v průběhu jejich roční praxe - klinického roku a bezprostředně po něm, a s praktikujícími učiteli s délkou praxe 5 - 11. let.
Klíčová slova
lesson, lesson plan, preparatory process, novice teacher, experienced teacher, pupils, professional development, aims, teaching aids, time aspect
Diplomand se bude ve své práci zabývat plánováním - projektováním vyučovací hodiny jako jednou z oblastí profesní kompetence učitele. V teoretické části nejprve analyzuje problematiku plánování vyučovací jednotky anglického jazyka ve všech jejích aspektech (cíle, fáze, typy učebních aktivit, didaktické prostředky, hodnocení, časový aspekt, plánování jako proces, výstupy tohoto procesu atd.), dále bude diskutovat otázku profesního rozvoje učitele a jeho fází.
Vlastní výzkumné šetření bude zaměřeno na plánování výuky anglického jazyka s cílem identifikovat, zda a jak se liší proces plánování a jeho výstupy u učitelů v různých fázích profesního rozvoje. Šetření bude realizováno prostřednictvím dotazovacích technik jednak ve skupině studentů učitelství na FF UPa, a to se studenty učitelství v průběhu klinického roku a bezprostředně po něm, a dále pak ve skupině praktikujících učitelů s délkou praxe 5 až 11 let.
Zásady pro vypracování
Diplomand se bude ve své práci zabývat plánováním - projektováním vyučovací hodiny jako jednou z oblastí profesní kompetence učitele. V teoretické části nejprve analyzuje problematiku plánování vyučovací jednotky anglického jazyka ve všech jejích aspektech (cíle, fáze, typy učebních aktivit, didaktické prostředky, hodnocení, časový aspekt, plánování jako proces, výstupy tohoto procesu atd.), dále bude diskutovat otázku profesního rozvoje učitele a jeho fází.
Vlastní výzkumné šetření bude zaměřeno na plánování výuky anglického jazyka s cílem identifikovat, zda a jak se liší proces plánování a jeho výstupy u učitelů v různých fázích profesního rozvoje. Šetření bude realizováno prostřednictvím dotazovacích technik jednak ve skupině studentů učitelství na FF UPa, a to se studenty učitelství v průběhu klinického roku a bezprostředně po něm, a dále pak ve skupině praktikujících učitelů s délkou praxe 5 až 11 let.
Seznam doporučené literatury
ČÁP, Jan. Psychologie výchovy a vyučování. Praha: Univerzita Karlova, 1997. 409 s. ISBN 80-7066-534-3.
GRAVES, Kathleen. Teachers as course developers. Cambridge: Cambridge University Press, 1999. 213 s. ISBN 0-521-49768-X
KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál, 2004. 155 s. ISBN 80-7178-965-8
PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 1997. 495 s. ISBN 80-7178-170-3
SCRIVENER, Jim. Learning Teaching. Oxford: Heinemann, 1994. 217 s. ISBN 0 435 24089 7
SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika. Praha: ISV, 1999. 288 s. ISBN 80-85866-33-1
ŠIMONÍK, Oldřich. Úvod do didaktiky základní školy. Brno: MSD, 2005. 134s. ISBN 80-86633-33-0
Seznam doporučené literatury
ČÁP, Jan. Psychologie výchovy a vyučování. Praha: Univerzita Karlova, 1997. 409 s. ISBN 80-7066-534-3.
GRAVES, Kathleen. Teachers as course developers. Cambridge: Cambridge University Press, 1999. 213 s. ISBN 0-521-49768-X
KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál, 2004. 155 s. ISBN 80-7178-965-8
PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 1997. 495 s. ISBN 80-7178-170-3
SCRIVENER, Jim. Learning Teaching. Oxford: Heinemann, 1994. 217 s. ISBN 0 435 24089 7
SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika. Praha: ISV, 1999. 288 s. ISBN 80-85866-33-1
ŠIMONÍK, Oldřich. Úvod do didaktiky základní školy. Brno: MSD, 2005. 134s. ISBN 80-86633-33-0