Změny ve vzdělávacím systému české republiky vedou nejen ke změnám učebních metod ale také v hodnocení. Sebehodnocení je nejvyšší ale také nejtěžší dovednost, kterou by žáci měli získat. Tato diplomová práce se skládá ze dvou částí. První část poskytuje teoretický základ pro výzkum, který je popsán v části druhé. Výzkum se zabýval rozvojem sebehodnotících dovedností u žáků mladšího věku při výuce anglického jazyka.
Anotace v angličtině
Changes of the educational system in the Czech Republic have lead not only to changes in the teaching methods but also to changes in evaluation forms. Self-evaluation is the highest but most difficult skill learners should strive to acquire. This thesis consists of two parts. The first part is aimed at providing theoretical basis for the research conducted and described in the second part of the thesis. The research focuses at developing self-evaluation skills in young learners of English language.
Změny ve vzdělávacím systému české republiky vedou nejen ke změnám učebních metod ale také v hodnocení. Sebehodnocení je nejvyšší ale také nejtěžší dovednost, kterou by žáci měli získat. Tato diplomová práce se skládá ze dvou částí. První část poskytuje teoretický základ pro výzkum, který je popsán v části druhé. Výzkum se zabýval rozvojem sebehodnotících dovedností u žáků mladšího věku při výuce anglického jazyka.
Anotace v angličtině
Changes of the educational system in the Czech Republic have lead not only to changes in the teaching methods but also to changes in evaluation forms. Self-evaluation is the highest but most difficult skill learners should strive to acquire. This thesis consists of two parts. The first part is aimed at providing theoretical basis for the research conducted and described in the second part of the thesis. The research focuses at developing self-evaluation skills in young learners of English language.
Diplomová práce bude věnována jednomu z klíčových aspektů vzdělávací
reformy v České republice, a to kvalitativně odlišnému přístupu k
hodnocení výsledků učení u žáků - v daném případě ve výuce angličtiny jako
cizího jazyka. Diplomandka se zaměří zejména na problematiku sebehodnocení
a jeho rozvoje u žáků.
V teoretické části práce budou na základě analýzy dostupných zdrojů
shrnuta teoretická východiska. Pozornost bude věnována obecným zásadám
poskytování zpětné vazby, konkrétně pak strategiím a technikám hodnocení v
procesech učení / vyučování anglického jazyka. Autorka bude zároveň
reflektovat rozpracování základních principů problematiky v programovém
dokumentu - v Rámcovém vzdělávacím programu.
Na základě teoretických východisek autorka v rámci vlastního šetření
provede akční výzkum, zaměřený na rozvoj dovednosti sebehodnocení u žáků
mladšího školního věku.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude věnována jednomu z klíčových aspektů vzdělávací
reformy v České republice, a to kvalitativně odlišnému přístupu k
hodnocení výsledků učení u žáků - v daném případě ve výuce angličtiny jako
cizího jazyka. Diplomandka se zaměří zejména na problematiku sebehodnocení
a jeho rozvoje u žáků.
V teoretické části práce budou na základě analýzy dostupných zdrojů
shrnuta teoretická východiska. Pozornost bude věnována obecným zásadám
poskytování zpětné vazby, konkrétně pak strategiím a technikám hodnocení v
procesech učení / vyučování anglického jazyka. Autorka bude zároveň
reflektovat rozpracování základních principů problematiky v programovém
dokumentu - v Rámcovém vzdělávacím programu.
Na základě teoretických východisek autorka v rámci vlastního šetření
provede akční výzkum, zaměřený na rozvoj dovednosti sebehodnocení u žáků
mladšího školního věku.
Seznam doporučené literatury
Kolář, Z., Šikulová, R. Hodnocení žáků. Grada, 2005.
Slavík, J. Hodnocení v současné škole. Portál, 1999.
Kyriacou, Ch. Klíčové dovednosti učitele. Portál, 1991.
Hughes, A. Testing for Language Teachers. Cambridge University Press, 2003.
Pasch, M. a kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha, Portál 1998.
Maňák J., Švec, V. Výukové metody. Brno, Pido, 2003.
Cangelosi, J. Strategie řízení třídy.
Rámcový program pro základní vzdělávání. Praha, VÚP 2005.
ŠVP
Bailey, K.M., Curtis, D., Nunan, D. Pursuing Professional Development. Heinle and Heinle, 2001.
Edge, J., Richards, K. Teachers Develop Teachers Research. Heinemann Publishers, 1993.
O´Malley, J.M., Pierce, L.V. Authentic Assessment for English Language Learners. Addison-Wesley Publishing, 1996.
Halliwell, S. Teaching English in the Primary Classroom. Longman Group UK Limited, 1992.
Harris, V. Teaching Learners how to Learn. Oakdale Printing, 1997.
Seznam doporučené literatury
Kolář, Z., Šikulová, R. Hodnocení žáků. Grada, 2005.
Slavík, J. Hodnocení v současné škole. Portál, 1999.
Kyriacou, Ch. Klíčové dovednosti učitele. Portál, 1991.
Hughes, A. Testing for Language Teachers. Cambridge University Press, 2003.
Pasch, M. a kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha, Portál 1998.
Maňák J., Švec, V. Výukové metody. Brno, Pido, 2003.
Cangelosi, J. Strategie řízení třídy.
Rámcový program pro základní vzdělávání. Praha, VÚP 2005.
ŠVP
Bailey, K.M., Curtis, D., Nunan, D. Pursuing Professional Development. Heinle and Heinle, 2001.
Edge, J., Richards, K. Teachers Develop Teachers Research. Heinemann Publishers, 1993.
O´Malley, J.M., Pierce, L.V. Authentic Assessment for English Language Learners. Addison-Wesley Publishing, 1996.
Halliwell, S. Teaching English in the Primary Classroom. Longman Group UK Limited, 1992.
Harris, V. Teaching Learners how to Learn. Oakdale Printing, 1997.