Bakalářská práce je rozdělena do dvou částí, do teoretické a praktické části. Teoretická část informuje o zrakově postižených lidech, o příčinách a rozdělení zrakových vad. Dále se zabývá pravidly přístupu k nevidomým, jejich vzděláváním, asistenčními službami a organizacemi, které zrakově handicapovaným pomáhají. Zároveň také obsahuje popisy vývojových období (adolescence, puberta), jelikož dotazovaní se právě v těchto fázích vývoje nachází. V závěru teoretické části popisuje vzdělávací programy.
Praktická část bakalářské práce obsahuje výsleky průzkumu prováděném na základní škole v Dymokurech a na střední hotelové škole v Poděbradech.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis is divided into 2 parts, theoretical and practical part. The theoretical part informs about disabled people, about cause and separation of eyesight handicaps. Thesis deals with the approach to the blind, thein education, assistant services and to the associations that are helping to visual disabled people. There is a description of evolution stages (adolescence, pubescence) because respondents occur in this stage of evolution. In the conclusion of theoretical part are mentioned and described educational programs.
The practical part of bachelor thesis contains the results of research that was taken in the primary school in Dymokury and in secondary hotel school in Poděbrady.
Bakalářská práce je rozdělena do dvou částí, do teoretické a praktické části. Teoretická část informuje o zrakově postižených lidech, o příčinách a rozdělení zrakových vad. Dále se zabývá pravidly přístupu k nevidomým, jejich vzděláváním, asistenčními službami a organizacemi, které zrakově handicapovaným pomáhají. Zároveň také obsahuje popisy vývojových období (adolescence, puberta), jelikož dotazovaní se právě v těchto fázích vývoje nachází. V závěru teoretické části popisuje vzdělávací programy.
Praktická část bakalářské práce obsahuje výsleky průzkumu prováděném na základní škole v Dymokurech a na střední hotelové škole v Poděbradech.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis is divided into 2 parts, theoretical and practical part. The theoretical part informs about disabled people, about cause and separation of eyesight handicaps. Thesis deals with the approach to the blind, thein education, assistant services and to the associations that are helping to visual disabled people. There is a description of evolution stages (adolescence, pubescence) because respondents occur in this stage of evolution. In the conclusion of theoretical part are mentioned and described educational programs.
The practical part of bachelor thesis contains the results of research that was taken in the primary school in Dymokury and in secondary hotel school in Poděbrady.
1. Sběr informací, studium literatury a popis současné problematiky nevidomých.
2. Stanovení podmínek, metod, cílů, hypotéz.
3. Prokonzultování výběru metod výzkumu a respondentů s vedoucím práce.
4. Stanovení vhodné metodiky a sestavení dotazníků.
5. Výběr vhodných respondentů a rozdání dotazníků.
6. Analýza a interpretace získaných dat.
7. Kritické zhodnocení a doporučení.
Zásady pro vypracování
1. Sběr informací, studium literatury a popis současné problematiky nevidomých.
2. Stanovení podmínek, metod, cílů, hypotéz.
3. Prokonzultování výběru metod výzkumu a respondentů s vedoucím práce.
4. Stanovení vhodné metodiky a sestavení dotazníků.
5. Výběr vhodných respondentů a rozdání dotazníků.
6. Analýza a interpretace získaných dat.
7. Kritické zhodnocení a doporučení.
Seznam doporučené literatury
1. JESENSKÝ, J. a kol. Edukace a rehabilitace zrakově postižených na prahu nového milénia 1. vyd. Hradec Králové: Gaudeamus, 2002. ISBN 80-7041-041-8.
2. KOLEKTIV AUTORŮ. Přehled vývojové psychologie dotisk 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2001. ISBN 80-7067-953-0.
3. MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY. Dlouhodobý záměr a rozvoje výchovně vzdělávací soustavy České republiky Praha, 2002
4. NIELSENOVÁ, L. Učení zrakově postižených dětí v raném věku 1. vyd. Praha: ISV nakladatelství, 1998. ISBN 80-85866-26-9.
5. VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie dotisk 1. vyd. Praha: Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-317-2.
Seznam doporučené literatury
1. JESENSKÝ, J. a kol. Edukace a rehabilitace zrakově postižených na prahu nového milénia 1. vyd. Hradec Králové: Gaudeamus, 2002. ISBN 80-7041-041-8.
2. KOLEKTIV AUTORŮ. Přehled vývojové psychologie dotisk 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2001. ISBN 80-7067-953-0.
3. MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY. Dlouhodobý záměr a rozvoje výchovně vzdělávací soustavy České republiky Praha, 2002
4. NIELSENOVÁ, L. Učení zrakově postižených dětí v raném věku 1. vyd. Praha: ISV nakladatelství, 1998. ISBN 80-85866-26-9.
5. VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie dotisk 1. vyd. Praha: Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-317-2.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Hodnocení vedoucího: výborně
Hodnocení oponenta: výborně
Doplňující otázky k obhajobě:
1. Měla jste Vy sama možnost pracovat s nevidomými?
2. Jaké byly reakce žáků na Vámi vedený zážitkový seminář?
3. V čem spatřujete největší problém pro vznik integrovaného vzdělání v širším měřítku?
Obhajoba bakalářské práce s prezentací výborná.