Tato bakalářská práce je zaměřena na efektivní využívání pochvaly při výuce dospělých. V úvodní části je nastíněn pojem pochvaly ve své základní podobě, poté jsou popsány tři možné přístupy k ní, a to behavioristický, humanistický a sociálně konstruktivistický. Závěrem teoretické části jsou definována specifika věkové skupiny dospělých a jejich dopad na výuku. Za pomocí metody akčního výzkumu, respektive pozorování a rozhovorů se studenty, je v praktické části představen výzkum, jehož úkolem bylo zjistit, jak pochvala dospělé ovlivňuje a jakým způsobem je používána a vnímána. V další kapitole jsou získaná data analyzována tak, aby bylo zjištěno, jakým způsobem je potřeba do budoucna postupovat při užívání pochvaly. V závěru práce jsou tedy uvedeny prvky, které individuální studenty mohou ovlivňovat a kroky, jakými je třeba postupovat, aby pochvala při výuce byla co nejefektivnější.
Annotation in English
This bachelor paper was aimed at the effective use of praise in teaching adults. The introductory part focused on defining the term of praise in its elementary sense together with three different approaches that can be taken account to when praising and that were behaviorist, humanistic and social-constructivist. The theoretical part was concluded by defining the age group of adults and its specifics with a view to teaching. By means of action research and the methods of observation and interviewing, the practical part introduced research aimed to find out how the adult students are influenced by praise and in what ways the praise is used and how it is perceived. The collected data were analysed in order to find out how to use praise effectively in future. Final part of this paper summarizes the features and steps for using praise with individual students, which would be the most effective for them.
Keywords
pochvala, andragogika, akční výzkum
Keywords in English
praise, andragogy, action research
Length of the covering note
63
Language
AN
Annotation
Tato bakalářská práce je zaměřena na efektivní využívání pochvaly při výuce dospělých. V úvodní části je nastíněn pojem pochvaly ve své základní podobě, poté jsou popsány tři možné přístupy k ní, a to behavioristický, humanistický a sociálně konstruktivistický. Závěrem teoretické části jsou definována specifika věkové skupiny dospělých a jejich dopad na výuku. Za pomocí metody akčního výzkumu, respektive pozorování a rozhovorů se studenty, je v praktické části představen výzkum, jehož úkolem bylo zjistit, jak pochvala dospělé ovlivňuje a jakým způsobem je používána a vnímána. V další kapitole jsou získaná data analyzována tak, aby bylo zjištěno, jakým způsobem je potřeba do budoucna postupovat při užívání pochvaly. V závěru práce jsou tedy uvedeny prvky, které individuální studenty mohou ovlivňovat a kroky, jakými je třeba postupovat, aby pochvala při výuce byla co nejefektivnější.
Annotation in English
This bachelor paper was aimed at the effective use of praise in teaching adults. The introductory part focused on defining the term of praise in its elementary sense together with three different approaches that can be taken account to when praising and that were behaviorist, humanistic and social-constructivist. The theoretical part was concluded by defining the age group of adults and its specifics with a view to teaching. By means of action research and the methods of observation and interviewing, the practical part introduced research aimed to find out how the adult students are influenced by praise and in what ways the praise is used and how it is perceived. The collected data were analysed in order to find out how to use praise effectively in future. Final part of this paper summarizes the features and steps for using praise with individual students, which would be the most effective for them.
Keywords
pochvala, andragogika, akční výzkum
Keywords in English
praise, andragogy, action research
Research Plan
Bakalářská práce bude zaměřena na problematiku pochvaly a jejího efektivního využívávání ve výuce dospělých; zohledněny přitom budou rovněž hlavní principy probíhající kurikulární reformy.
V teoretické části práce budou stanovena východiska pro vlastní výzkum, tj. budou diskutovány relevantní teorie učení, zejména behavioristická, humanistická a sociálně konstruktivistická škola myšlení. Pozornost bude věnována vymezení pojmu pochvala v kontextu vyučovacích stylů a strategií, pedeutologickou základnou přitom bude pojetí učitele jako reflektivního praktika. Dále bude specifikována věková skupina dospělých a její charakteristika z hlediska procesů učení.
V praktické části práce bude prezentován akční výzkum realizovaný ve výuce dospělých studentů anglického jazyka, jehož cílem bude zefektivnění užívání pochvaly ve vlastní výuce autorky.
Research Plan
Bakalářská práce bude zaměřena na problematiku pochvaly a jejího efektivního využívávání ve výuce dospělých; zohledněny přitom budou rovněž hlavní principy probíhající kurikulární reformy.
V teoretické části práce budou stanovena východiska pro vlastní výzkum, tj. budou diskutovány relevantní teorie učení, zejména behavioristická, humanistická a sociálně konstruktivistická škola myšlení. Pozornost bude věnována vymezení pojmu pochvala v kontextu vyučovacích stylů a strategií, pedeutologickou základnou přitom bude pojetí učitele jako reflektivního praktika. Dále bude specifikována věková skupina dospělých a její charakteristika z hlediska procesů učení.
V praktické části práce bude prezentován akční výzkum realizovaný ve výuce dospělých studentů anglického jazyka, jehož cílem bude zefektivnění užívání pochvaly ve vlastní výuce autorky.
Recommended resources
Burns, A., Doing Action Research in English Language Teaching: A Guide for Practitioners. Taylor & Francis Group, 2009.
Cangelosi, J.S., Strategie řízení třídy. Praha, 1994.
Fontana, D. Psychologie ve školní praxi. Portál, 2003.
Freeman, D., Doing Teacher Research , Heinle&Heinle, 1998.
Kolektiv autorů. Efektivní učení ve škole. Portál, 2005.
Kyriacou, Chris, Klíčové dovednosti učitele , Praha, Portál 1996
Lockhart, Ch., Reflective teaching in second language classrooms. Cambridge University Press, 1994.
Mertler, Craig A., Action research: Teachers as Researchers in the Classroom. SAGE, 2005.
Petty, G., Moderní vyučování , Portál, 1993.
Průcha, J., Moderní pedagogika. Portál, 2005.
Reitmayerová E.,Broumová V.,Cílená zpětná vazba. Portál, 2007.
Slavík, J., Hodnocení v současné škole. Portál, 1999.
Wallace, M. J., Action research for language teachers. Cambridge University Press, 1998.
Recommended resources
Burns, A., Doing Action Research in English Language Teaching: A Guide for Practitioners. Taylor & Francis Group, 2009.
Cangelosi, J.S., Strategie řízení třídy. Praha, 1994.
Fontana, D. Psychologie ve školní praxi. Portál, 2003.
Freeman, D., Doing Teacher Research , Heinle&Heinle, 1998.
Kolektiv autorů. Efektivní učení ve škole. Portál, 2005.
Kyriacou, Chris, Klíčové dovednosti učitele , Praha, Portál 1996
Lockhart, Ch., Reflective teaching in second language classrooms. Cambridge University Press, 1994.
Mertler, Craig A., Action research: Teachers as Researchers in the Classroom. SAGE, 2005.
Petty, G., Moderní vyučování , Portál, 1993.
Průcha, J., Moderní pedagogika. Portál, 2005.
Reitmayerová E.,Broumová V.,Cílená zpětná vazba. Portál, 2007.
Slavík, J., Hodnocení v současné škole. Portál, 1999.
Wallace, M. J., Action research for language teachers. Cambridge University Press, 1998.