Disertační práce se zabývá celkovým pojetím nákladů vztaženého k osobní dopravě ze
strany uživatele a ze strany dopravního systému.
První část je věnována komplexnímu pojetí zpoplatnění ve vztahu k dopadům na
uživatele, kde definuje základní pojmy a vysvětluje specifikace zákazníka a uživatele včetně
základních vazeb, které jsou pak dále rozpracovány. Je zde vysvětleno klíčování nákladů ve
dvou rovinách. První rovina vnímá dopravu jako odvětví, kde nákladový systém tvoří náklady
dopravců, infrastruktury, uživatelů dopravy a externí náklady. Druhý pohled je z hlediska
spotřebovávaných statků a faktorů, které ovlivňují chování uživatele dopravy. Ať už jsou to
faktory, které ovlivňují vlastní přepravu, nebo vztahující se k vlastnostem, či vlastní náklady
uživatele v kontextu jeho rozhodování.
Z hlediska sledování nákladů veřejných financí bylo důležité rozebrat jednotlivé daně
a poplatky jak ve všeobecné rovině, tak přímo ve vztahu k dopravě včetně zpoplatnění silniční
a železniční dopravy.
Další část je podrobně věnována nákladům souvisejících s dopravou ze strany
veřejného sektoru, počínaje státním rozpočtem, jeho skladbou, návaznosti financování
dopravy konče rozborem nákladů jednotlivých krajů v návaznosti na dopravní infrastrukturu
či dopravní obslužnost.
Pro doplnění poznání nákladů byla zkoumána kvantifikace ekonomických dopadů
nezahrnutých v přímých nákladech. V rámci popisu externalit byla uvedena jak část externích
nákladů, tak i externích přínosů, včetně možných postupů a metod pro jejich internalizaci.
Dále byla snaha o vzájemné porovnání vkládaných prostředků a příjmů čerpaných od
uživatelů do dopravy. Zde byly shledány určité disproporce ve vykazování jednotlivých
údajů, hlavně na úrovni krajů, proto byla v následující kapitole věnována této záležitosti
značná pozornost, která vyústila v metodický postup.
Pro specifikování jednotlivých vazeb byl navrhnut dopravní model, kde byly popsány
jednotlivé vazby a závislosti včetně popisu rozhodovacího procesu uživatele dopravy.
Anotace v angličtině
This dissertation ? thesis deals with overall conception of expenditures related to
personal transport from both the view of user and transport system.
The first part is devoted to complex conception of charges in relation to final impact
on user where basic definitions are defined and clarified and thus gives a clear notion of
customer and user including primary feedback. Costs are elucidated in two key aspects. The
first part considers transportation as a branch where costs form expenditures of transporters,
infrastructure, transport users and external costs. The next perception is taken from the point
of goods and factors which influence behavior of transport user. No matter whether these
factors form transportation in itself or are in relation to the attributes or personal expenditures
of user depending on his decision making.
Regarding public finance costs observance the analysis of various taxes and charges
was necessary to perform both on the basic level as well in direct relation to transport
including road and railway tolls.
The next chapter deals with costs involving transport concerning public sector, starting
with state budget its composition and close connection to transport financing. Analysis of
individual region expenditures regarding transport infrastructure and its reliability.
In order to set everything in frame quantification of economic indirect cost impact was
included. In this externalities description both external expenditures and benefits were stated
including possible procedures and methods of their internalization.
Then I made an effort to mutually compare input and revenues withdrawn from
transport users. Here certain disproportions were found in data providing, namely, in various
regions. That is why considerable attention was paid to this discrepancy in the next chapter,
which resulted in methodological setup.
To specify individual bonds the transport specimen was proposed where various
aspects were described including decision making process of transport user.
Klíčová slova
uživatel dopravy, náklady dopravy, náklady uživatele dopravy, náklady infrastruktury,
státní rozpočet, silniční doprava, železniční doprava, externí náklady, externality, dopravní
systém, užitek, zpoplatnění dopravy
Klíčová slova v angličtině
transport user, transport expenditures, transport user costs, infrastructure costs, state
budget, road transport, railway transport, external costs, externalities, transport system, utility,
transport charges.
Rozsah průvodní práce
-
Jazyk
CZ
Anotace
Disertační práce se zabývá celkovým pojetím nákladů vztaženého k osobní dopravě ze
strany uživatele a ze strany dopravního systému.
První část je věnována komplexnímu pojetí zpoplatnění ve vztahu k dopadům na
uživatele, kde definuje základní pojmy a vysvětluje specifikace zákazníka a uživatele včetně
základních vazeb, které jsou pak dále rozpracovány. Je zde vysvětleno klíčování nákladů ve
dvou rovinách. První rovina vnímá dopravu jako odvětví, kde nákladový systém tvoří náklady
dopravců, infrastruktury, uživatelů dopravy a externí náklady. Druhý pohled je z hlediska
spotřebovávaných statků a faktorů, které ovlivňují chování uživatele dopravy. Ať už jsou to
faktory, které ovlivňují vlastní přepravu, nebo vztahující se k vlastnostem, či vlastní náklady
uživatele v kontextu jeho rozhodování.
Z hlediska sledování nákladů veřejných financí bylo důležité rozebrat jednotlivé daně
a poplatky jak ve všeobecné rovině, tak přímo ve vztahu k dopravě včetně zpoplatnění silniční
a železniční dopravy.
Další část je podrobně věnována nákladům souvisejících s dopravou ze strany
veřejného sektoru, počínaje státním rozpočtem, jeho skladbou, návaznosti financování
dopravy konče rozborem nákladů jednotlivých krajů v návaznosti na dopravní infrastrukturu
či dopravní obslužnost.
Pro doplnění poznání nákladů byla zkoumána kvantifikace ekonomických dopadů
nezahrnutých v přímých nákladech. V rámci popisu externalit byla uvedena jak část externích
nákladů, tak i externích přínosů, včetně možných postupů a metod pro jejich internalizaci.
Dále byla snaha o vzájemné porovnání vkládaných prostředků a příjmů čerpaných od
uživatelů do dopravy. Zde byly shledány určité disproporce ve vykazování jednotlivých
údajů, hlavně na úrovni krajů, proto byla v následující kapitole věnována této záležitosti
značná pozornost, která vyústila v metodický postup.
Pro specifikování jednotlivých vazeb byl navrhnut dopravní model, kde byly popsány
jednotlivé vazby a závislosti včetně popisu rozhodovacího procesu uživatele dopravy.
Anotace v angličtině
This dissertation ? thesis deals with overall conception of expenditures related to
personal transport from both the view of user and transport system.
The first part is devoted to complex conception of charges in relation to final impact
on user where basic definitions are defined and clarified and thus gives a clear notion of
customer and user including primary feedback. Costs are elucidated in two key aspects. The
first part considers transportation as a branch where costs form expenditures of transporters,
infrastructure, transport users and external costs. The next perception is taken from the point
of goods and factors which influence behavior of transport user. No matter whether these
factors form transportation in itself or are in relation to the attributes or personal expenditures
of user depending on his decision making.
Regarding public finance costs observance the analysis of various taxes and charges
was necessary to perform both on the basic level as well in direct relation to transport
including road and railway tolls.
The next chapter deals with costs involving transport concerning public sector, starting
with state budget its composition and close connection to transport financing. Analysis of
individual region expenditures regarding transport infrastructure and its reliability.
In order to set everything in frame quantification of economic indirect cost impact was
included. In this externalities description both external expenditures and benefits were stated
including possible procedures and methods of their internalization.
Then I made an effort to mutually compare input and revenues withdrawn from
transport users. Here certain disproportions were found in data providing, namely, in various
regions. That is why considerable attention was paid to this discrepancy in the next chapter,
which resulted in methodological setup.
To specify individual bonds the transport specimen was proposed where various
aspects were described including decision making process of transport user.
Klíčová slova
uživatel dopravy, náklady dopravy, náklady uživatele dopravy, náklady infrastruktury,
státní rozpočet, silniční doprava, železniční doprava, externí náklady, externality, dopravní
systém, užitek, zpoplatnění dopravy
Klíčová slova v angličtině
transport user, transport expenditures, transport user costs, infrastructure costs, state
budget, road transport, railway transport, external costs, externalities, transport system, utility,
transport charges.
Zásady pro vypracování
-
Zásady pro vypracování
-
Seznam doporučené literatury
-
Seznam doporučené literatury
-
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Prezentace dizertační práce.
Přečtení posudků oponentů.
Odpovědi na připomínky oponentů.
Dotazy členů komise (prof. Cempírek, doc. Šaradín, prof. melichar, Ing. Vančura, doc. Chlaň)
Tajné hlasování.
Vyhlášení výsledku tajného hlasování.