Diplomová práce se primárně zabývá smyslem integrace kulturního kontextu do výuky jazyka. Předně jsou definovány klíčové termíny jako kultura. Dále jsou analyzovány cíle a přínos kulturního kontextu a zmíněny jsou i možné systémy pro jeho teoretické uchopení. V další kapitole teoretické části jsou nastíněny některé konkrétní strategie, vhodné pro výuku kultury. Pozornost je následně věnována roli učitele jako zprostředkovatele cílové kultury a na závěr se práce zaměřuje na časté problémy s nimiž se učitelé setkávají a kterým čelí při snaze o začlenění kulturního kontextu do výuky jazyka. Výše uvedené problémy jsou pak analyzovány a poskytnuty jsou i konkrétní doporučované návrhy pro jejich řešení.
Praktická část diplomové práce je vedena formou případové studie, která se zaměřuje na to, jak je výuka cílové kultury integrována v rámci výuky jazyka. Data pro analýzu jsou shromážděna prostřednictvím observací hodin anglického jazyka vybrané skupiny učitelů a následně také prostřednictvím rozhovorů s těmito učiteli. Nashromážděná data jsou posléze vyhodnocena a výsledky interpretovány.
Annotation in English
The thesis is primarily concerned with the importance of incorporating cultural context of the target language into the language classroom. To begin with, definitons of culture and other crucial concepts are provided. Benefits and goals of cultural context are discussed followed by some suggested frameworks for teaching culture. The latter part of the theoretical section provides suggestions and strategies for teaching culture. Attention is also given to the role of the teacher as the target culture mediator and lastly practical advice for dealing with problems teachers often face when trying to incorporate cultural content.
The form of the practical part is a case study aimed at how teaching the target culture is incorporated into the language classroom. The data for analysis are collected by way of observations of English lessons taught by selected group of teachers and subsequently by interviews with the teachers. The collected data are lastly analyzed and results of the research are interpreted.
Keywords
Kultura, Kontext, Výuka jazyka, Strategie pro výuku kultury, Role učitele
Keywords in English
Culture, context, language teaching, strategies for teaching culture, role of the teacher
Length of the covering note
58
Language
AN
Annotation
Diplomová práce se primárně zabývá smyslem integrace kulturního kontextu do výuky jazyka. Předně jsou definovány klíčové termíny jako kultura. Dále jsou analyzovány cíle a přínos kulturního kontextu a zmíněny jsou i možné systémy pro jeho teoretické uchopení. V další kapitole teoretické části jsou nastíněny některé konkrétní strategie, vhodné pro výuku kultury. Pozornost je následně věnována roli učitele jako zprostředkovatele cílové kultury a na závěr se práce zaměřuje na časté problémy s nimiž se učitelé setkávají a kterým čelí při snaze o začlenění kulturního kontextu do výuky jazyka. Výše uvedené problémy jsou pak analyzovány a poskytnuty jsou i konkrétní doporučované návrhy pro jejich řešení.
Praktická část diplomové práce je vedena formou případové studie, která se zaměřuje na to, jak je výuka cílové kultury integrována v rámci výuky jazyka. Data pro analýzu jsou shromážděna prostřednictvím observací hodin anglického jazyka vybrané skupiny učitelů a následně také prostřednictvím rozhovorů s těmito učiteli. Nashromážděná data jsou posléze vyhodnocena a výsledky interpretovány.
Annotation in English
The thesis is primarily concerned with the importance of incorporating cultural context of the target language into the language classroom. To begin with, definitons of culture and other crucial concepts are provided. Benefits and goals of cultural context are discussed followed by some suggested frameworks for teaching culture. The latter part of the theoretical section provides suggestions and strategies for teaching culture. Attention is also given to the role of the teacher as the target culture mediator and lastly practical advice for dealing with problems teachers often face when trying to incorporate cultural content.
The form of the practical part is a case study aimed at how teaching the target culture is incorporated into the language classroom. The data for analysis are collected by way of observations of English lessons taught by selected group of teachers and subsequently by interviews with the teachers. The collected data are lastly analyzed and results of the research are interpreted.
Keywords
Kultura, Kontext, Výuka jazyka, Strategie pro výuku kultury, Role učitele
Keywords in English
Culture, context, language teaching, strategies for teaching culture, role of the teacher
Research Plan
Diplomová práce bude zaměřena na problematiku integrace kulturního kontextu do procesů učení / vyučování anglického jazyka na základní škole.
V teoretické části budou na základě tematicky relevantní odborné literatury nejprve vymezeny klíčové pojmy, především koncepty culture, cultural awareness a cross-cultural / intercultural kompetence, a objasněna důležitost integrace kulturních prvků do výuky v rámci současných trendů ve vyučování anglického jazyka. Pozornost bude dále věnována konkrétním cílům, obsahu, technikám a strategiím vyučování.
V praktické části práce budou prezentovány výsledky autorova vlastního výzkumného šetření, jehož cílem bude zjistit, zda a do jaké míry dochází k integraci kulturních aspektů do cizojazyčné výuky. Za tímto účelem budou využity techniky nezúčastněného pozorování a semistrukturovaného rozhovoru.
Research Plan
Diplomová práce bude zaměřena na problematiku integrace kulturního kontextu do procesů učení / vyučování anglického jazyka na základní škole.
V teoretické části budou na základě tematicky relevantní odborné literatury nejprve vymezeny klíčové pojmy, především koncepty culture, cultural awareness a cross-cultural / intercultural kompetence, a objasněna důležitost integrace kulturních prvků do výuky v rámci současných trendů ve vyučování anglického jazyka. Pozornost bude dále věnována konkrétním cílům, obsahu, technikám a strategiím vyučování.
V praktické části práce budou prezentovány výsledky autorova vlastního výzkumného šetření, jehož cílem bude zjistit, zda a do jaké míry dochází k integraci kulturních aspektů do cizojazyčné výuky. Za tímto účelem budou využity techniky nezúčastněného pozorování a semistrukturovaného rozhovoru.
Recommended resources
Kramsch, Claire 1993. Context and Culture in Language Teaching. Oxford: Oxford University Press. ISBN 0194371875
Omaggio, A. 1986. Teaching language in context: Proficiency-oriented instruction. Boston: Heinle & Heinle. ISBN 0838413722
Stern, H.H. 1983. Fundamental concepts of language teaching. Oxford: Oxford University Press ISBN 0194370658
Tomalin, B.& Stempleski, S. 1993. Cultural Awareness. Oxford: Oxford University Press. ISBN 0104371948
Recommended resources
Kramsch, Claire 1993. Context and Culture in Language Teaching. Oxford: Oxford University Press. ISBN 0194371875
Omaggio, A. 1986. Teaching language in context: Proficiency-oriented instruction. Boston: Heinle & Heinle. ISBN 0838413722
Stern, H.H. 1983. Fundamental concepts of language teaching. Oxford: Oxford University Press ISBN 0194370658
Tomalin, B.& Stempleski, S. 1993. Cultural Awareness. Oxford: Oxford University Press. ISBN 0104371948