Diplomová práce se zabývá problematikou konstrukce kotoučových brzd osobních automobilů, vlastnostmi materiálů a požadavky na hlavní části těchto brzd - brzdové kotouče a třecí segmenty. Součástí teoretické části je též seznámení s perspektivním materiálem, uplatňujícím se v mnoha průmyslových odvětví a v neposlední řadě také v automobilovém průmyslu - geopolymerem. V experimentální části je zkoumána možnost použití tohoto materiálu jako brzdového obložení kotoučových brzd. Ověření jeho použití je podpořeno analytickými výpočty mechanického a tepelného namáhání částí brzd, pevnostní a tepelnou analýzou v programu ANSYS.
Anotace v angličtině
This thesis is aimed at problems of wheel brakes construction, quality of materials and requirements to main parts of this brakes - brake wheel and frictional segments. Component of the theoretical part is acquaintance with perspective material - geopolymère which is applied to a lot of industrial branches, in automotive too. In experimental part is examined the application of geopolymère as frictional material of wheel brakes. This application is proved by analytical calculation of mechanical stress and heat transfer problems, strenght and thermal analysis in program ANSYS.
Diplomová práce se zabývá problematikou konstrukce kotoučových brzd osobních automobilů, vlastnostmi materiálů a požadavky na hlavní části těchto brzd - brzdové kotouče a třecí segmenty. Součástí teoretické části je též seznámení s perspektivním materiálem, uplatňujícím se v mnoha průmyslových odvětví a v neposlední řadě také v automobilovém průmyslu - geopolymerem. V experimentální části je zkoumána možnost použití tohoto materiálu jako brzdového obložení kotoučových brzd. Ověření jeho použití je podpořeno analytickými výpočty mechanického a tepelného namáhání částí brzd, pevnostní a tepelnou analýzou v programu ANSYS.
Anotace v angličtině
This thesis is aimed at problems of wheel brakes construction, quality of materials and requirements to main parts of this brakes - brake wheel and frictional segments. Component of the theoretical part is acquaintance with perspective material - geopolymère which is applied to a lot of industrial branches, in automotive too. In experimental part is examined the application of geopolymère as frictional material of wheel brakes. This application is proved by analytical calculation of mechanical stress and heat transfer problems, strenght and thermal analysis in program ANSYS.
Práci zaměřte na konstrukční úpravy brzdových čelistí kotoučových brzd, ve vztahu k použití nového materiálu brzdového obložení. Po provedení výpočtu tohoto uzlu pomocí MKP navrhněte konstrukční úpravy brzdových čelistí zvláště s ohledem na pevnost a životnost spoje obložení - čelist. Zpracujte odpovídající výkresovou dokumentaci.
1. Úvod
2. Rešerše stávajících provedení brzdových čelistí kotoučových brzd a spoje obložení - čelist kotoučových brzd osobních automobilů
3. Stanovení vstupních parametrů zatížení uzlu brzdová čelist - brzdový kotouč
4. Provést pevnostní výpočet brzdové čelisti a uchycení brzdového obložení pomocí MKP
5. Návrh konstrukční úpravy brzdové čelisti a uchycení brzdového obložení
6. Shrnutí poznatků o třecích vlastnostech materiálové dvojice brzdový kotouč - nové brzdové obložení
Zásady pro vypracování
Práci zaměřte na konstrukční úpravy brzdových čelistí kotoučových brzd, ve vztahu k použití nového materiálu brzdového obložení. Po provedení výpočtu tohoto uzlu pomocí MKP navrhněte konstrukční úpravy brzdových čelistí zvláště s ohledem na pevnost a životnost spoje obložení - čelist. Zpracujte odpovídající výkresovou dokumentaci.
1. Úvod
2. Rešerše stávajících provedení brzdových čelistí kotoučových brzd a spoje obložení - čelist kotoučových brzd osobních automobilů
3. Stanovení vstupních parametrů zatížení uzlu brzdová čelist - brzdový kotouč
4. Provést pevnostní výpočet brzdové čelisti a uchycení brzdového obložení pomocí MKP
5. Návrh konstrukční úpravy brzdové čelisti a uchycení brzdového obložení
6. Shrnutí poznatků o třecích vlastnostech materiálové dvojice brzdový kotouč - nové brzdové obložení
Seznam doporučené literatury
1. Kolář, V., Němec, I., Kanický, V.: FEM: Principy a praxe metody konečných prvků. Computer Press, Praha, 1997.
2. Vlk, F.: Podvozky motorových vozidel. Nakladatelství a vydavatelství Vlk, Brno, 2000.
3. Juliš, K., Brepta, R. a kol.: Mechanika II, Dynamika. Státní nakladatelství technické literatury, Praha, 1987.
Seznam doporučené literatury
1. Kolář, V., Němec, I., Kanický, V.: FEM: Principy a praxe metody konečných prvků. Computer Press, Praha, 1997.
2. Vlk, F.: Podvozky motorových vozidel. Nakladatelství a vydavatelství Vlk, Brno, 2000.
3. Juliš, K., Brepta, R. a kol.: Mechanika II, Dynamika. Státní nakladatelství technické literatury, Praha, 1987.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka zaujala komisi pečlivě zpracovanou a obsáhlou prezentací své diplomové práce, ve které se teoreticky i prakticky zabývala úpravou nosičů brzdového obložení kotoučových brzd osobních automobilů, která byla řešena a prezentována z hlediska pevnostní únosnosti materiálu, ale i po stránce tepelné roztažnosti. V závěru prezentace studentka seznámila komisi s výsledky z analytických výpočtů a výsledky ze simulací. Poté vyčerpávajícím způsobem zodpověděl dotazy oponenta, členů komise a prokázal výbornou znalost řešené problematiky.