Tato práce se zabývá řešením vzniku únavových lomů v oku pružnice. Dělí se na tři hlavní části. V první části (kapitola 4 až 6) stanovuje zatížení konstrukčního uzlu pružnice - závěs, dále okrajově popisuje konstrukci listové pružiny a jejího závěsu. Výpočet mechanického napětí metodou konečných prvků (MKP) je popsán v kapitolách 7 až 10. Poslední část práce obsahuje návrh konstrukčního řešení oka pružnice a návrh technologie, která zvyší mez únavy oka pružnice.
Anotace v angličtině
This thesis deal with solving rise fatigue failure in eye of suspension leaf. The thesis was separeted on free main parts. Thesis set loads of constructional knot suspension leaf - suspension in the first part (chapter 4 and 6), then it marginally describes construction suspension leaf and suspension. Calculation mechanical stress by the help of method final elements (MKP) is described in chapters 7 and 10. Last part of thesis includes sugestion constructional solving eye of suspension leaf and proposal of technology, which will increase fatigue limit eye of suspension leaf.
Klíčová slova
listová pružnice, mechanické napětí, metoda konečných prvků (MKP), závěs pružnice, únavový lom, mez únavy
Klíčová slova v angličtině
suspension leaf, mechanical stress, method final elements, suspension of suspension leaf, fatigue failure, fatigue limit
Rozsah průvodní práce
82 s., 6 s. příloh,
Jazyk
CZ
Anotace
Tato práce se zabývá řešením vzniku únavových lomů v oku pružnice. Dělí se na tři hlavní části. V první části (kapitola 4 až 6) stanovuje zatížení konstrukčního uzlu pružnice - závěs, dále okrajově popisuje konstrukci listové pružiny a jejího závěsu. Výpočet mechanického napětí metodou konečných prvků (MKP) je popsán v kapitolách 7 až 10. Poslední část práce obsahuje návrh konstrukčního řešení oka pružnice a návrh technologie, která zvyší mez únavy oka pružnice.
Anotace v angličtině
This thesis deal with solving rise fatigue failure in eye of suspension leaf. The thesis was separeted on free main parts. Thesis set loads of constructional knot suspension leaf - suspension in the first part (chapter 4 and 6), then it marginally describes construction suspension leaf and suspension. Calculation mechanical stress by the help of method final elements (MKP) is described in chapters 7 and 10. Last part of thesis includes sugestion constructional solving eye of suspension leaf and proposal of technology, which will increase fatigue limit eye of suspension leaf.
Klíčová slova
listová pružnice, mechanické napětí, metoda konečných prvků (MKP), závěs pružnice, únavový lom, mez únavy
Klíčová slova v angličtině
suspension leaf, mechanical stress, method final elements, suspension of suspension leaf, fatigue failure, fatigue limit
Zásady pro vypracování
Práci zaměřte na konstrukční úpravy závěsu a tvaru konce listové pružnice ve vztahu ke zvýšení únavové životnosti, zvláště hlavního listu pružnice vypružení vozidla. Po provedení výpočtu tohoto uzlu pomocí MKP navrhněte konstrukční úpravy a technologii zpevnění hlavního listu v okolí oka pružnice. Zpracujte odpovídající výkresovou dokumentaci.
Vypracovat:
1. Úvod
2. Rešerše stávajících provedení závěsů listových pružnic osobních automobilů
3. Stanovení vstupních parametrů zatížení uzlu pružnice - závěs
4. Provést výpočet napětí oka hlavního listu a jeho okolí (místa vznikajících únavových, resp. křehkých lomů) pomocí MKP
5. Návrh konstrukční úpravy oka hlavního listu a jeho okolí, případně celého závěsu
6. Návrh technologie pro zvýšení únavové životnosti hlavních listů pružnice
7. Závěr
Zásady pro vypracování
Práci zaměřte na konstrukční úpravy závěsu a tvaru konce listové pružnice ve vztahu ke zvýšení únavové životnosti, zvláště hlavního listu pružnice vypružení vozidla. Po provedení výpočtu tohoto uzlu pomocí MKP navrhněte konstrukční úpravy a technologii zpevnění hlavního listu v okolí oka pružnice. Zpracujte odpovídající výkresovou dokumentaci.
Vypracovat:
1. Úvod
2. Rešerše stávajících provedení závěsů listových pružnic osobních automobilů
3. Stanovení vstupních parametrů zatížení uzlu pružnice - závěs
4. Provést výpočet napětí oka hlavního listu a jeho okolí (místa vznikajících únavových, resp. křehkých lomů) pomocí MKP
5. Návrh konstrukční úpravy oka hlavního listu a jeho okolí, případně celého závěsu
6. Návrh technologie pro zvýšení únavové životnosti hlavních listů pružnice
7. Závěr
Seznam doporučené literatury
1. Kolář, V., Němec, I., Kanický, V.: FEM: Principy a praxe metody konečných prvků. Computer Press, Praha, 1997.
2. Vlk, F.: Podvozky motorových vozidel. Nakladatelství a vydavatelství Vlk, Brno, 2000.
3. Juliš, K., Brepta, R. a kol.: Mechanika II, Dynamika. Státní nakladatelství technické literatury, Praha, 1987.
Seznam doporučené literatury
1. Kolář, V., Němec, I., Kanický, V.: FEM: Principy a praxe metody konečných prvků. Computer Press, Praha, 1997.
2. Vlk, F.: Podvozky motorových vozidel. Nakladatelství a vydavatelství Vlk, Brno, 2000.
3. Juliš, K., Brepta, R. a kol.: Mechanika II, Dynamika. Státní nakladatelství technické literatury, Praha, 1987.
Přílohy volně vložené
4 výkresy
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student zaujal komisi pečlivě zpracovanou a obsáhlou prezentací své diplomové práce, ve které se zabýval řešením vzniku únavových lomů v oku pružnice. V prezentaci uvedl stanovení zatížení konstrukčního uzlu pružnice - závěsu, dále okrajově popsal konstrukci listové pružnice a jejího závěsu. Následně prezentoval výpočet mechanického napětí metodou konečných prvků (MKP). V závěru prezentace obeznámil komisi s návrhem konstrukčního řešení oka pružnice a s návrhem technologie, která zvýší mez únavy oka pružnice. Poté diplomant postupně vyčerpávajícím způsobem zodpověděl všechny dotazy vznesené komisí.